› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Spejl afstand
- Dette emne har 87 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1838 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2012 kl. 22:59 #89890
mstauningDeltager- Black Hole
Nåja har så lige fundet ud af en ny ting om GSO RC10.. Hovedspejlet er et f/3, og da det jo er 254mm stort skulle dens fokuslængde derfor være 762mm.
Når det så tastes ind i Atmos, og sammenholdes med de andre kendte ting:Så kommer vi stadig frem til ca 463mm mellem spejlene (463,5mm), dog kendes den orginal afstand på E stadig ikke (jeg antager 320mm).8. oktober 2012 kl. 15:56 #89913
tommyfDeltager- Neutron star
Hvis du nu skulle tegne en streg med start og stop punkt gennem din tubus, hvordan ville det så se ud ?
Hvor stop=fokus…8. oktober 2012 kl. 16:39 #89917
Således:
Her lys ind her lys ud igen8. oktober 2012 kl. 16:52 #89919
Nåja lige nu har jeg: 461mm fra yderkanten af hovedspejlet til yderkanten af sekundæren (målt langs tubus) +/- 0,1mm.
Er der ikke et klogt hoved der har en ide til hvordan jeg kan finde f-forholdet på mit hovedspejl? Har en ide om at kunne lyse på det, også se hvor langt væk lyset samle i et fokus punkt… Men lige hvordan, ud over at tage det ud, eller i det mindste spideren aner jeg ikke. Og at bruge solen til at se hvor langt væk et stykke papir går i brænd, er nok ikke lige vejen frem
Ville være kanon at vide, hvor henne det punkt ligger (700, 760, 762mm eller ???).
Se det ville fortælle mig noget om jeg faktisk kan op nå fokus som den er lavet nu.. For skal jeg rykke den 2,5mm længere frem, så ender fokuspunkt ca 1,1″ oppe i fokuseren (altså hvis man lige ser bort fra de 86mm mit kamera optager ;-)).Men de opgiver jo at fokuspunktet skal ligge 110mm fra 2″ adaptoren på den orginale fokuser, som er 90mm lang med adaptor på. Det giver at fokuspunktet som udgangspunkt, skal ligge ca 200mm bag bagpladen. Moonlight fokuseren er så en smule længere end den orginale med sine 108mm, dertil 2mm adaptor til kameraet = 110mm. Kameraet har selv en backfokus på 86mm, så jeg skulle gerne kunne ramme fokus med 4mm i overskud ! Men hvis nu mit hovedspejl ikke er f/3 men bare f/2,9 så ender jeg med at fokus ender så langt inde at jeg ikke kan bruge mit kamera – også skal jeg til at rykke rundt på hovedspejlet for at få fokusplanet udaf igen.. Men har kun et par mm at rykke frem med, som ikke vil være nok.
MStauning 2012-10-08 17:08:16 8. oktober 2012 kl. 18:00 #89921
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Michael.
Du kan lave en focault test af primærspejlet uden at tage det ud af tubus. Dette kan lade sig gøre da R=2*brændvidden.
mvh
Jens8. oktober 2012 kl. 19:54 #89929
Der tabte du lige mig jens… En hvadfor en, og hvordan?
8. oktober 2012 kl. 21:56 #89938
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Michael.
Du kan måle den eksakte brændvidde af primærspejlet, mens det er monteret i tubus. Du laver en knivsæg test (foucault test) i R, som er 2x brændvidden. Del med to, når du har fundet focus, og du har brændvidden af primærspejlet med en præcision ned til 1/10 mm.
http://atm-workshop.com/foucault.html
mvh
Jens8. oktober 2012 kl. 22:25 #89940
Den side fandt jeg og læste… Men som jeg forstår det ender jeg jo med at også måle sekundæren med, og derved den totale fokallængde… Med mindre jeg tager fronten af teleskopet (så er det nemmere at tage bagdelen af den, også bare måle på spejlet).
Men hvordan laves sådan en opsætning, så vidt jeg kan forstå er det noget med at kikke også fortolke – ikke lige min kop te. Dog skulle der findes programmer, som kan klare fortolkningen for mig – se det er mere mig.Og alt tekst der handler om Spherical samt Parabolid, ikke et eneste ord om RC-spejle (de hedder vist nok hyper-something).Der skrives også kun om at måle formen…Jeg forstår det ganske simpelthen ikke… – HJÆLP.8. oktober 2012 kl. 23:33 #89945
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Michael,
Du skal måle ind gennem åbningen af teleskopet.
Focault testen er ligeglad om spejlet er sfærisk, parabolsk eller hyperbolsk, når vi bare ønsker at finde store-R.Det at udføre testen er lidt svært at forklare med få ord, men er ganske let i praksis.
Testeren bygges ganske enkelt af et par stykker træ + en lysdiode.
Jeg kan prøve at uploade et par billeder af min tester.9. oktober 2012 kl. 08:01 #89951
Lars meget gerne, og kan jeg måle selv om sekundæren sidder der? Den er trods alt tæt på 50% af spejlets størrelse..
9. oktober 2012 kl. 16:14 #89968
MStauning wrote: Således:
eden
Her lys ind her lys ud igenTakker, den kan jeg se, men det der driller er at jeg altid har troet at en BV=1600 også er = samme afstand fra primær til fokus/chip.
Og i det tilfælde ryger man jo laaaaaangt bagud på en RC, og det er man jo i ikke i virkeligheden.Så det er jo åbenlyst forkert,, så hvor er starten hvorfra man måler :-))
PS
Håber det er ok i din tråd Michael, det er jo samme emne og type, ellers sletter jeg 🙂TommyF 2012-10-09 18:00:35 9. oktober 2012 kl. 16:59 #89975
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
MStauning wrote: Lars meget gerne, og kan jeg måle selv om sekundæren sidder der? Den er trods alt tæt på 50% af spejlets størrelse..
Hej Michael,
Ja det kan du godt!
Nu er jeg i Sverige og jeg fik selvfølgelig ikke taget billeder inden jeg tog afsted.
Men jeg prøver lige at brygge noget sammen med billeder fra nettet i aften på hotellet9. oktober 2012 kl. 21:49 #89995
Frank LarsenModerator- Super Nova
Tommy:
Sekundæren er ikke flad som i en newton men er krummer udad på midten og har dermed en brændvidde forøgende effekt… lidt ligesom en barlow.
Hovedspejlet er meget krumt og har en meget kort brændvidde – kun lidt længere end tubus – det samlede system har så en ækvivalent lang brændvidde – meget længere end den samlede foldede optiske vej.Så egentligt er der ikke noget sted du måler den reelle brændvidde fra. – det er et virtuelt sted ude foran teleskopet.
Det er smart – men også meget følsomt for afstanden mellem de to spejle når systemet skal tegne optimalt små stjerner – det er så det Michael kæmper med.10. oktober 2012 kl. 08:26 #90012
Lars – ellers må jeg komme forbi dig en dag og få lidt hjælp?
Tommy – det er helt fint. Min skulle forstørre ca 2,632 gange, din 8″ 2,667 gange.10. oktober 2012 kl. 16:27 #90032
Ahhh, takker, så kan jeg godt se at man ikke kan sætte et fix punkt…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejl afstand' er lukket for nye svar.