Spejl afstand

• Dette emne har 87 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1837 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 88 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Jeg takker for alle forslag, tror ski jeg bestiller sådan en Ronchi – og kaster mig ud i den store test. Det er jo ikke svært at hoppe fra det ene til det andet.

For nemhedens skyld starter jeg med at bruge min Picostar, og for at alle skal være glade – placeres denne 100 meter væk, tager et kik og ser hvor fokuspunkter ligger. Smider den så 200 meter væk, og ser om fokuspunktet har ændret sig (har mulighed for de 100 til 1500 ganske præsist, de 3000 er lidt mere usikre om det er 2900 eller 3100 meter).

Stopper med at flytte den længere væk, når fokuspunktet ikke flytter sig (inden for 5 step, eller 20µm).

Kan jo også kravle op i Jyderupmasten og sætte den der !!! Men det går nok ikke, selv om den kan ses ganske fint hjemmefra.

Vi prøver.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Morten – har du en ide til hvilke tal man skal bruge i Atmos for at ramme en RC 10’er f/8?

morten
        Deltager
          • Super Nova

Hej Michael

Spændende projekt. Det er jo ikke nødvendigt, at fokuspunktet ikke flytter sig med afstanden, det vil det helt sikkert mellem 500 og 200m. Det der er det væsentlige er at minimum FWHM som funktion af spejlafstanden er invariant over for objektafstanden, og det viser raytracingen, at den er allerede ved 200m. Selvfølgelig er det hele lidt mere robust jo længere væk du er, men hvis du kan finde et reproducerbart punkt 200m væk, så er det fint.
          Mht ATMOS anvendte jeg en primær diameter på 250 mm, en sekundær efter spec på TS hjemmeside og bagfokusfastand der så vidt jeg husker var 150 mm, men den kender du måske bedre selv fordi du har skildt dyret ad. Det væsentligste gæt jeg lavede var brændvidden på primærspejlet, den valgte jeg til f/3 d.v.s. 750mm. Måske du kan måle den eller finde den på nettet. Alternativt se hvor meget resultaterne påvirkes af denne antagelse. ATMOS optimerer på baggrund af disse input.
          Det der er det væsentligste er at holde en objektafstanden, så du er sikker på at minimum FWHM som funktion af afstanden mellem primær og sekundær er uafhængig af objektafstanden. Mine beregninger viser at det går fint på 200m, og så har du ikke megen seeing, hvis du ikke har asfalt eller lignende imellem.

morten2012-09-11 16:54:46

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Sidder lige og leger med det – som var det en Cass..

Primary Curv Radi: -1500

Sec Curv Radi: -916.364

S (Pri-Sec dist): -463.636

Mag: 2.667

BFL: 763,636

Linear Obs: 43,66%

Aperture Ratio: 7.87

Resten må jeg lige prøve at måle (LightShields) og se om deres størrelser passer.

Det samme skal jeg jo nok med afstanden E, den skal jo gå fra overside af Primær til fokusplan. Især da den kommer med meget forskellige tal alt efter afstanden på E.

Kendte størrelser for GSO RC10″:

Primær spejl: 254mm

Sekundærspejl: 112mm

Linear Obs: 44%

F-ratio: 8

Fokal længde: 2000mm

Afstand mellem spejle: 463mm

Fokuspunkt 110mm bag ved fokuserens 2″ adaptor (så skal fokuseren bare lige måles).

Tubus længde: 735mm inkl fokuser.

Brugbart fejlt: 30mm

morten
            Deltager
              • Super Nova
              Havde faktisk gemt det..
              Husk at trykke på RC knappen, du kan vælge forskellige typer cassegrains..
              Her er den

morten2012-09-11 17:16:08

morten
              Deltager
                • Super Nova

Den ubekendte er primærspejlets fokallængde.. Den må du kunne måle, sådan ca.

Det er dog ikke helt skævt med de 750 mm, tror jeg

morten2012-09-11 17:25:30

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Nu ved jeg jo ikke med sikkerhed for langt ind hovedspejlet orginalt sad, men det skulle ikke betyde noget når man måler fra spejloverside til fokuserkant – da man også rykker fokuseren med ind/ud når man flytter på spejlet. Skal lige måle efter ved at sætte orginalfokuseren på igen, men kommer frem til ved “løs” måling at afstanden E skal være 320mm.

Nåja havde set at man kan vælge RC, glemte bare at skrive det.
                  Regner lidt videre, kunne være fedt at have de korrekte data på den.

MStauning2012-09-11 22:39:02

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Se når jeg taster disse tal ind:

Focal length: 2000
                    F1: 760
                    D1: 254
                    E: 320
                    Df: 30
                    Så ender jeg med:
                    Primær til Sekundær afstand: 462,609
                    D2: 106,33
                    BFL: 782,609
                    F-ratio: 7,87
                    D2 stiger til 112 som den faktisk er, hvis man ændre Df til 54,5 passer fint med de skriver at den kan belyse en 60mm cirkel med 10% vigtering.
                    Men indtil jeg har fået taget Moonlighten af den, og sat TS 3″ fokuseren på kan jeg ikke være 100% sikker på disse tal.
                    En ide til hvordan jeg nemmest måler et spejls fokallængde? Kan jo smide lys ind i den også se hvor langt væk fra spejlet det danner et punkt, men så skal spejlet jo ud!

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Nå ja, har fundet ud af at afstande på spejle måles fra højeste kant til højeste kant i lige linje.

Så vil kan finde ud af om ens spejl er i “korrekt” afstand, kræver det at man tager højde for den vinkel der er i mellem dem (hvis man måler fra spejl til spejl).

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

BTW hvis E er 250mm skal F1 være 720, så meget afhænger altså af E’s værdi.

Nåja har lige testet med Picostar..
                        3000 meter, og fokus skal stadig flyttes 1014µm hvilket er noget mere end jeg troede.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

så har jeg lige lært at backfocus, fra bagpladen og ud er fra fabrikkens side normalt 300mm ! Dertil skal der lægges afstanden fra bagpladen til oversiden af spejlet.

Hmm må altså måle efter.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Så har jeg været lidt ude og rode rundt med afstanden på mine spejle..

En kort tester viser at det helt klart kan bruges, og at de nok skal tættere på hinanden (FWHM bliver større jo længere jeg rykker dem fra hinanden).

Hver test blev afstanden forøget med 1,2mm igår aftes, FWHM gik fra:

Min: 2,47, Maks: 2,83

Min: 2,67, Maks: 2,88

Min: 2,97, Maks: 3,23

Derefter kunne jeg ikke ramme fokus mere, da punktet nu lå inde i selve fokuseren.

Lidt sjovt minimums der alle ender på 7 😉

Så iaften, rykker jeg dem tættere på hinanden, startende der hvor den jeg sidst kunne opnå fokus.

Hver måling er lavet hen over de 10 bedste frames ud af 100 stks 10sek, lavet med Rødt filter af M29.

Mogens.Bildsøe
                            Deltager
                              • Nova
                              Hej Michael,
                              det ser jo lovende ud og jeg er spændt på hvor du ender. Har selv overvejet at udfører operationen på min GSO RC 8″, men har endnu ikke vovet forsøget.

Jeg går ud fra, at dine FWHM-tal angives i pixels? Hvis ja, hvad er ca. din opløsning? Har du reguleret afstanden udelukkende v.h.a. sekundærens centerskrue?

Hilsen Mogens B.

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Fedt at du kan se en forskel med en ændring på 1.2 mm. Så passer teorien, og det er jo altid rart..

Spændende om du så kommer længere ned i FWHM og hvor langt når de kommer tættere på.

Jeg vil tro, at det er meget vigtigt, at den stjerne du måler på befinder i samme afstand fra centrum i alle forsøg.

Umiddelbart ville jeg tro det var mere reproducerbart fra dag til dag med picostarmorten2012-10-07 17:25:50

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Mogens – alle tal er i buesekunder. Og har kun flyttet på sekundæren, med efterfølgende kolimanering (alle inde for 4″).

Disse tal er opgivet via CCDInspektor, men holder også vand målt på samme stjerne på tværs af alle billeder. Stjernen flytter sig dog op til 100px mellem de 3 forsøg! men den befinder sig inden for en 10% frame af center og holder en maks adu på 12000 og derfor fint inden for linært.
                                  Planen er også at bruge Picostar med en afstand på 125m længere væk, og det hele hopper og danser for meget. Så jeg mangler nu bare en aften, uden vind og regn.
                                  Det behøver ikke være fra dag til dag, da flytning og kolimanering tager under 10min…
                                  Nåja gør Picostar jo også det at tiden kan blive kort, der kommer heller ikke tracking fejl med 😉
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 88 i alt)
                                • Emnet 'Spejl afstand' er lukket for nye svar.