› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Spejl afstand
- Dette emne har 87 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1833 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. august 2012 kl. 12:14 #86267
mstauningDeltager- Black Hole
Hejsa Alle.
Som i jo sikkert ved begyndte jeg sidste år med at ombygge min RC10’er, så den fik en lige tubus !Men nu er spejlene endt med at være i forkert afstand, og skal så finde den rigtigte.Lige nu er afstanden således at fokallængenden er for lang…. Optimalt skulle den jo være 2000mm – er der nogle der har en ide om de skal tættere på hinanden eller længere væk for at forminske fokallængden på sådan en RC’er?10. august 2012 kl. 13:23 #86270
astrojensenDeltager- Neutron star
Spejlene skal længere bort fra hinanden. Nok omtrent 1mm for hver 3 – 4mm brændvidden er for lang.
Thomas, Bornholm
10. august 2012 kl. 13:46 #86274
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Michael.
En RC er MEGET sart for forkert afstand mellem spejlene. Du må ikke ukritisk “flytte” afstanden for at få brændvidden til at passe.
Se denne for korrekt afstand, jeg håber du kan tysk
mvh
Jens10. august 2012 kl. 14:05 #86275
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Michael,
nedenstående kan måske supplere Jens.Jacobsens link:(tænker her især på pkt. 3a).Tro ikke blindt på de 2000 mm! Har målt min egen RC 8″ til 1580 mm mod de oplyste 1624 mm (ved f8).
Hilsen Mogens B.
10. august 2012 kl. 14:18 #86276
Super link Mogens!
Der er mange visdomsord i det Mike Lockwood skriver.mvh
Jens10. august 2012 kl. 14:19 #86277
Iøvrigt Michael, står der ikke nogle tal på bagsiden af spejlene?? Det kunne være at R tilfældigvis var skrevet der…
mvh
Jens10. august 2012 kl. 17:59 #86289
Nope intet, og de tal jeg selv har fundet – de opgiver en afstand som er mere end der kan opnås.. Og hvorfra måler man det entenlig? Fra bagkant til bagkant eller fra forkant til forkant?
For de opgiver en afstand der ikke kan opnås, hvis der er fra spejlflade til spejlflade – kan ikke lige huske den præsise men mener det var noget med 463mm også mangler der 7mm i at kunne opnå denne afstand – sekundær helt “ude”, hovedspejl helt i “bund”.Desværre kan jeg ikke tysk, men skal nok finde en der kan oversætte det for mig.Tak for links.Man må jo tage udgangs punkt i noget, og jeg tager så udgang i den oplyste fokallængde. Næste trin bliver så at finde ud af hvordan, man laver en test der lidt ligner Wolfgangs – gerne uden at skulle bruge 50.000,- på udstyr….MStauning 2012-08-10 18:24:47 10. august 2012 kl. 18:47 #86290
astrojensenDeltager- Neutron star
Man måler altid fra spejloverfladerne, da tykkelsen på spejlene jo kan være hvad som helst.
Nu husker jeg ikke historien bag dit spejlmareridt, men har du flyttet spejlene over i en ny tubus? Jeg tror, baseret på den alt for lange backfocus, at den spejlafstand du har fået opgivet, er for kort og at jeg ville prøve at forlænge den, indtil jeg havde fundet en passende backfocus, hvorefter jeg ville checke den sfæriske korrektion og så optimere derfra, uden at være alt for hysterisk, hvis teleskopet primært skulle bruges til deep-sky foto i primærfokus, jævnfør Rohrs artikel. Du kan bruge Google Translate til at oversætte til et nogenlunde tåleligt engelsk.
Bruger du den samme tubus som du hele tiden har gjort, lyder det mystisk i mine ører, at du pludselig har for meget backfocus og ikke kan formindske den ved at øge afstanden mellem spejlene til den værdi den i det mindste havde før.
Thomas, Bornholm
10. august 2012 kl. 22:16 #86305
Uha teleskopets historie kort:
Første ejer, kæmper noget med at få den kolimaneret – justere blandt andet på hovedspejlet, og sekundæren er vist nok også justeret frem eller tilbage.Næste ejer, for den aldrig brugt…Så bliver den min…. Jeg undersøger den så godt jeg kan, og finder ud af at den ikke kan kolimaneres da tubus er skæv. Bestiller så en ny og kan jo så ligeså godt få en i kulfiber, som jeg bare smider den over i råt for usødet. For fin hjælp til at kolimanere den, der småjusteres på hovedspejlet så det står lige. Selv har jeg endt op med at prøve både at trimme afstanden via hovedspejlet, og via sekundæren inden den nye tubus kom – som råd fra TS der har leveret den orginalt.Den afstand som jeg husker er nu skrevet af en anden bruger her på forum, og ville netop fordi jeg skal bruge den til deepsky gerne have den trimmet så godt som muligt – den skal bruges med reducer, og vil jo gerne have mest af lyset i center og ikke i ringene. Den skal også bruges til photometri, i håbet om at måle lidt dobbeltstjerner evt en exoplanet eller to.Så tubus er ikke den samme, men skulle have samme mål som den orginale.Lange backfokus, har jeg skrevet det?Skrev jeg ikke at fokallængden er længere end optimalt?Men inden jeg blev rået af TS til at ændre på noget, der var fokallængden med reduseren på plads: 1521,8mm.Efter deres råd endte jeg på 1524,6mm og mere aflange stjerner.Nu hvor jeg har skiftet tubus, og vi har fået sat spejlet lige i tubus… Er jeg oppe på 1535,5mm stadig med reduseren på..Så måtte jeg jo prøve at hive den reduser af! Og nappe et kort billede uden, det giver så 2018,1mm og meget aflange stjerner – men kan kun entenlig bruges til at få fokallængden, da det blæste og var taget uguidet.Så lige nu har jeg et teleskop som jeg ved er kolimaneret, men som ser ud til at tegne ganske aflange stjerner.Ergo kan man aflede at der er sket meget med det undervejs, lige hvad backfokus er lige nu aner jeg ikke… Men er da nemt at finde ud af 😉11. august 2012 kl. 00:36 #86313
Må lige sige at dette er en tre trins raket:
1) finde korrekt afstand mellem spejle.2) få en ny fokuser,3) finde den optimale reduser.12. august 2012 kl. 22:55 #86523
Mere om mine kvaler… som gør at 3trins raketten bliver “bygget” om…
Her en 3D fra CCDInspektor fra igår aftes:Det er vendt så det skulle ses ind langs med chippen!!! Dette er tage på Vest siden af pier, og ser 100% modsat ud ved Østsiden.. Ergo min fokuser SUCKS bigtime (nogle der ligger inde med sådan en kulgesvend der sidder i bunden, de ikke bruger?)Ellers giver det sig også til udtryk i dråbeformet stjerner:16. august 2012 kl. 10:24 #86797
Nå har nu roddet og roddet med den fokuser, og det bedste jeg kan komme op med er en reduction af tiltet med en 75% (så den nu “kun” vipper et par mm fra øst til vest).
Det kom der så denne lille mini test ud af, nu hvor der er så mange andre der har nappet photoner fra M27 – tænkte jeg at lige se om der var flere tilbage:Billedet er lavet natten mellem den 14-15, hver sub frame er 5min – guidet via AO-8 med en guidetid på 0,005 sekund, ikke at det hjælper på de dråbeformet stjerner.Der er 25 stks, ingen darks, bias flats eller noget andet end, et kvick hotpixel fjerning via kernel filter, også en DDP.Nåja det er optaget med et L-filter i mit lille Sbig, som kikkede igemmen GSO RC10″ med en GSO 0,75 reduser.MStauning 2012-08-16 10:25:56 17. august 2012 kl. 14:50 #86886
mortenDeltager- Super Nova
Det er da nogle gode billeder.
Så vidt jeg kan læse mig til i min nye bog giver forkert afstand mellem primær og sekundær anledning til on-axix sfærisk abberation. Jeg tænker at man må kunne anvende en kunstig stjerne og plotte stjernestørrelsen mod afstanden fra spider til basis af sekundæren. Det minimum der fremkommer må være det korrekte. Måske en mere sensitiv metode er at få en af dem der har en tilsvarende kikkert til at platesolve sig frem til den korrekte brændvidde, og så tage den derfra. For det f/8 system der er gennemregnet i bogen, giver en mm ændring i spacing anledning til godt 1,3 mm ændring i brændvidde. Det skulle være til at ramme nogenlunde.Tilt i fokuseren er et andet problem.17. august 2012 kl. 15:14 #86887
Morten – Men se der kommer så mit “problem”, både med den tubus jeg har nu og den orginale ståltubus. Nemlig at lige nu har jeg 2018,1mm fokallængde ergo skal jeg flytte spejlene ca 13,92mm, fra hinanden… Men har ca 3,2mm at gøre godt med, så selv om det skulle passe med de 3-4mm som AstroJensen foreslår vil det jo give at de skal flyttes mellem 4,5 og 6,0mm fra hinanden.
Det som undre mig aller aller mest, er at den engang har været 2000mm lang! Endda med plads til at rykke sekundæren lidt længere væk, og hovedspejlet havde endda også lidt plads at sprede sig over (Hovedspejlet ca 1,5 omgange på skruerne, sekunderen mellem 1,5 og 2mm mindst).Det skulle gerne være de 3,2mm jeg har at lege på nu… Så hvad sker der! TS mener jeg skal 7mm væk fra hinanden, og det kan de jo ikke komme.Men jeg mener selv at det ser rimeligt ud nu, men rimeligt er jo ikke så godt som det kan blive. Lige nu lader jeg det ligge til den nye fokuser er her, så jeg “kun” slås med et problem af gangen.Hvilken bog er det?17. august 2012 kl. 17:10 #86897
mortenDeltager- Super Nova
Det jeg mener er, om du er sikker på at du skal have de 2000mm. Hvad siger de andre der har en RC10? Astro Erik i Ålborg sælger dem hvad siger han?
Få evt nogle af bent munkholms billeder?morten 2012-08-17 17:35:49 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejl afstand' er lukket for nye svar.