› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Speilreflekskamera til astrofoto
- Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 12 måneder siden af teejay. This post has been viewed 93 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. marts 2010 kl. 19:47 #33901
teejayDeltager- Super Nova
Hei
Som noen av dere har fått med dere er jeg fersk i faget og vil gjerne har litt ekspert- uttaleleser i forhold til kjøp av speilreflekskameraJeg lurer på å kjøpe en Canon EOS 450DKommentarer ?MvhTomTeeJay
8. marts 2010 kl. 20:32 #33902
rune.cb.Deltager- Super Nova
Er det ikke lurt av deg å vente med dette til du har lært deg å bruke teleskopet ordentlig, finne frem på himmelen og fått deg litt mere kunnskaper om visuell astronomi, utstyr, teknikker og tilbehør til astro-fotografering.
Astro-foto regnes ikke for å være spes. enkelt og slett ikke for en nybegynner som deg. Det krever kunnskaper og endel erfaring med teleskopbruk, kjennskap til motorstyring og programvare, pluss endel annet utstyr (som GoTo-styring og guiding).Istedet for å kjøpe “alt på en gang”, ville jeg heller tatt én ting av gangen til jeg fikk litt mer erfaring og kunnskaper, men dette bestemmer du jo selv!Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
8. marts 2010 kl. 20:53 #33904
jespergDeltager- Super Nova
Hej Tom.
Hvis du gerne vil prøve at fotografere gennem teleskop, eller med kamera og objektiv ovenpå (piggyback), så er et Canon 450D, 500D, 550D et godt valg. Man kan senere gøre det mere følsomt overfor de røde farver i hydrogentåger/nebulae ved at få fjernet filteret foran chippen, hvis man har lyst.
Det kan derefter stadig bruges som almindeligt kamera, med et clipfilter.
Jesper G.
8. marts 2010 kl. 21:01 #33905
Joda, jeg er til dels enig med deg i det du sier, men jeg tenkte jeg kunne gjøre to ting på en gang; Jeg skal ut nå i kveld å bruke teleskopet, og kombinere litt de okularene jeg akkurat har skaffet meg 9mm/15mm/25mm + en 2x barlow – og jeg vet jeg må bruke mye tid på det!!
Samtidig tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et speilrefleks for å bli kjent med det rent generelt. Det er mye å sette seg inn i der ogsåEtter hvert som jeg begynner å få taket på både teleskop og fotoapparat, kan jeg eventuelt kjøpe en EQ6 montering, og så begynne så smått med astrofoto. Jeg har lest side opp og side ned, men jeg tror at det kan være lurt å prøve det i praksis samtidig som man leser litt om det, og kanskje lære det fortere på den måte.
Så synspunkter på Canon EOS 450D mottas med takkTeeJay
8. marts 2010 kl. 21:23 #33908
rune.cb.Deltager- Super Nova
teejay wrote: Joda, jeg er til dels enig med deg i det du sier, men jeg tenkte jeg kunne gjøre to ting på en gang; Jeg skal ut nå i kveld å bruke teleskopet, og kombinere litt de okularene jeg akkurat har skaffet meg 9mm/15mm/25mm + en 2x barlow – og jeg vet jeg må bruke mye tid på det!
Ok, lykke til med seeingen!Samtidig tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et speilrefleks for å bli kjent med det rent generelt. Det er mye å sette seg inn i der også
Yep, det er ikke bare å knipse ivei med en gang. Jeg kjøpte nytt digitalt speilreflekskamera ifjor (som forøvrig egner seg meget bra til astro-fotgrafering), men det var mye å lese om i manualen før jeg kunne bruke kameraet skikkelig!Etter hvert som jeg begynner å få taket på både teleskop og fotoapparat, kan jeg eventuelt kjøpe en EQ6 montering, og så begynne så smått med astrofoto. Jeg har lest side opp og side ned, men jeg tror at det kan være lurt å prøve det i praksis samtidig som man leser litt om det, og kanskje lære det fortere på den måte.
Det høres fornuftig ut, teejay! Teori og praksis er ofte en god kombinasjon!Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
8. marts 2010 kl. 22:31 #33918
Ok, lykke til med seeingen!Takk for det – den er ikke noe å skryte av her jeg bor – har en stor lysende lyktestolpe i omtrent samme høyde som teleskopet, så det er ikke allverden.Men i helgene er jeg av og til på hytta i Vrådal, og der er seeing noe helt annet. Så det blir vel en tur opp med doben etter hvert (om et år eller to).
teejay 2010-03-08 21:39:36 TeeJay
8. marts 2010 kl. 22:32 #33919
JuliusDeltager- Nova
Hei igjen Tom
Ja Canon EOS 450D funker sikkert ypperlig
Jeg ser Elprice.no har tilbud på hus + kit-linse til 3995kr noe som er et godt kjøp.
Bare vær obs på at du ikke kan ta noen bilder gjennom teleskopet av DeepSKy objeckter
uten en equatorial montering, unntaket her er månen som krever kort eksponering.Det du derimot kan prøve er å ta bilde av stjernehimmelen med kameraet på et vanlig stativ. Ved såpass kort brennvidde som 18-55mm som på et Canon EOS må ganges med 1.6 pga litt mindre sensor enn en vanlig 35mm filmkamera blir 28.8- 88mm. Siden brennvidden er såpass kort kan du ta noen sekunder lange eksponeringer før stjernehimmelens rotasjon er synlig.
MrJulius 2010-03-08 21:32:41 9. marts 2010 kl. 11:32 #33951
thomas- Giant
Hej Tom
Dette billede har jeg taget med et Canon 450D gennem en 10″ dobson
1/200 sek ISO:400
http://iloapp.qlud.dk/data/_gallery/public/47/1241124246_resized.jpg
Thomas 2010-03-09 10:57:37 9. marts 2010 kl. 12:15 #33957
Hei Thomas – flott bilde
Hvor mange bilder tok du – kun ett eller mange ?Fotograferte du med en Dobson base – fikk du hold teleskopet stille ? (min sveiver frem og tilbake når jeg ser i det. Har forsøkt å stramme festet i bunnen men det hjalp ikke særlig.)Kan du si litt om de to siste linjen dine under streke (EP og Filter) ?TeeJay
9. marts 2010 kl. 13:44 #33967
chrjensen- Super Giant
JesperG wrote:
Det kan derefter stadig bruges som almindeligt kamera, med et clipfilter.Ja, det er rigtigt. Men du skal bare huske at du ikke kan bruge Canons EF-S linser. F.eks kan den 18-55 mm linse der normalt følger med ikke bruges. Grunden er, at EF-S linserne går for langt ind i kamerahuset.9. marts 2010 kl. 14:55 #33983
Så hva bør jeg ta hensyn til når jeg handler ?
Hva må kjøpes ekstra ?
Mvh
Tom
TeeJay
9. marts 2010 kl. 17:36 #34005
thomas- Giant
teejay wrote: …
Hvor mange bilder tok du – kun ett eller mange ?Fotograferte du med en Dobson base – fikk du hold teleskopet stille ? (min sveiver frem og tilbake når jeg ser i det. Har forsøkt å stramme festet i bunnen men det hjalp ikke særlig.)Kan du si litt om de to siste linjen dine under streke (EP og Filter) ?Det er kun et enkelt billede. Billedet er taget med dobson-basen. Det er nemt da månen lyser så meget. Eksponerings tiden er jo kun 1/200 sek.
ved deepsky virker det ikke. Så hvis du vil tage billeder af andet end månen, vil jeg foreslå en anden løsning.
EP = eyepieces, her kan hyperion-serien varmt anbefales.
Mit filter har jeg aldrig rigtigt fået testet…
Mit kamera er umodificeret.
Thomas 2010-03-09 16:38:36 9. marts 2010 kl. 23:31 #34073
mhansenDeltager- Nova
Hvis man holder sig til den generelle terminologi, så kan man ikke benytte et DSLR til at tage Deep Sky billeder med. Det er generelt fordi chippen er alt for stor og kameraet danner for meget støj ved så lange eksponeringer.
Men.. Så kan man tage en anden type billeder som hedder Wide-Field… Og hvad er så forskellen.
Tja, generelt kan man sige at ved WideField gælder det om at tage et stort billede af himlen, som ikke nødvendigvis er særligt detaljeret. Det behøver det heller ikke, da man netop søger at vise et stort billede af himlen i sin helhed.
Ved DeepSky søger man at tage et deltaljeret billede af et enkelt objekt eller flere objekter som ligger tæt. Her skal eksponeringstiden helst ikke være en faktor, så derfor skal chippen køles ned.
Generelt kan man også sige, at astrokameraer bruger CCD’er, mens DSLR’er bruger CMOS chips. Forskellen ligger i måden hvorpå chippen aflæses. En CMOS fylder noget mere og danner mere darknoise, da den har en forstærker og aflæsningskanal pr. enkelt pixel. Dette betyder dog at man kan tage mere lysfølsomme almindelige billeder, som benytter mindre strøm og billedet aflæses hurtigt. Dette er en fordel når man eks. vil tage Bursts. Og da man normalt tager billeder i rimelig belysning bliver støjen ikke nær så udtalt. Ligeledes kan denne aflæsning være med til at skabe andre artefakter ved astrofotos.CCD’er aflæses en række af gangen. Dette betyder at der bruger en anelse mere strøm og at aflæsningen kan foregå langsommere (især ved store chips). Ligeledes er signalet lidt sværre at forstærke ordentligt. Men dette er alt sammen underordnet da man tit har almindelig vedvarende strøm til rådighed når man tager astrofotos. Ligeledes så betyder 10-30 sekunders aflæsningstid ikke så meget, når man alligevel benytter 5-10 minuttes eksponeringer..Så, hvad er konklusionen.Da du er ny så står du nu imellem en skillevej. Hvis du i forvejen er interesseret i at tage almindelige billeder, rode med layers i fotoshop etc, så vil jeg helt klart anbefale dig at købe et umodificeret DSLR. Med et sådan et kan du tage ganske hæderlige WideField billeder, især når du har fået en del øvelse. Og hvis det med astrofoto ikke lige er det store hit, så har du muligheden for at bruge dit DSLR almindeligvis.Men når det så er sagt, så er der ingen tvivl om at hverken et modificeret eller umodificeret DSLR kan slå et astroccd kamera med køling og med filtre, altså sort/hvid chip. Ligeledes er det fleste gode astrokameraer kølede og i forvejen så støjsvage, at man virkelig kan hente detaljer ind. Ligeledes kan man vælge sin CCD’chip til astrokameraet direkte efter hvilken opløsning man gerne vil opnå. Men med en stor chip kan man godt opleve stor undersampling, altså at pixelopløsningen (hvor meget chippen ser i forhold til teleskopets opløsningsevne) bliver meget mindre end 1. Den skal helst gerne ligge imellem 1-3 stykker, under skandinaviske forhold. Men da en stor chip med mange MP tit er en fordel i forhold til ordinære billeder, så kan man ikke vælge et DSLR udelukkede efter astroforhold, hvis man gerne vil benytte kameraet til noget andet.Når det hele så er sagt, så vil jeg også gerne lige nævne at jeg i sin tid købte et specifikt astrokamera fordi jeg ikke regnede med at blive interesseret i at tage almindelige billeder. Men nu hvor jeg alligevel har købt et DSLR har jeg aldrig taget så mange almindelige billeder. Ja, jeg har stort set mit kamera med overalt og tager billeder af alt muligt. Såå… Det er ikke helt ligetil..Hvad enten du vælger DSLR vejen eller CCD vejen, så er astrofotografering en hylende dyr hobby..MHansen 2010-03-09 22:38:37 10. marts 2010 kl. 22:40 #34195
Takk for svar Michael
Tror jeg begynner med vanlig speilreflekskamera (Canon EOS450D) så tar jeg det derfra. Blir vel kanskje et CCD kamera senere når jeg blir litt mer “proff” – men det er langt frem hvis jeg får det til..
Andre tips mottas med takk 🙂MvhTom J
TeeJay
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Speilreflekskamera til astrofoto' er lukket for nye svar.