Spammere

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Spammere

• Dette emne har 13 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 111 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Siden i sommers har der med jævne mellemrum optrådt spammere her på forum.

Den ene del af “spammeriet” har jeg sporet til en server i Belgien, der benyttes af en dansker med et søgemaskinefirma i Tyskland (ja, det tog lidt tid at spore). Jeg har ikke kunnet få fat i ham, men jeg fik fat i en af hans partnere, der har et firma i Danmark og fortalte ham om problematikken med spammeriet. Det var i sidste uge. Han skrev tilbage til mig her i går og oplyste, at vi fremover ikke vil få problemer med hans partner.

Den andel del af spammeriet kommer ofte fra kinesiske servere. Det gælder bl.a. for de indlæg, der har været i den sidste uges tid. Det har ikke hjulpet at lukke for medlemsskaberne, for nye bliver oprettet lige så hurtigt, som vi kan lukke dem. Det hjælper heller ikke at spærre for IP-numrene til serverne, for de skifter hele tiden. Jeg har derfor i dag truffet det valg, at jeg har spærret for samtlige IP-numre, der begynder med 59.XX. Det vil dermed sige, at det fremover er umuligt at logge ind fra Kina. Så skulle man som “ægte” medlem have lyst til at logge ind på forum fra Kina, kan det ikke længere lade sig gøre. Man må nøjes med at læse indlæggene, som andre har oprettet.

Så vidt jeg kan se, har vi ingen medlemmer, der har base i Kina, og det får vi så heller ikke fremadrettet. Men det vil desværre heller ikke være muligt at logge ind, hvis man er på ferie i Kina.

lehmann
        • Super Giant

Opretter de sig med en mailkonto der ender på ……….@et eller andet .info ?

Jeg er nysgerrig fordi jeg selv er admin på et andet forum og her kunne robotterne pludselig læse vores captcha så det væltede ind nye brugere.
        Vi har løst problemet på vores forum ved at stille 2 simple spørgsmål som der skal svares ja eller nej på.

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Her på forum har de typisk en hotmail-adresse. I denne uge har der også været en @live.cn

Der har ikke været problemer med robotter. Der har i alle tilfælde været mennesker bag oprettelserne, så det gør det lidt besværligt at lukke helt af.

timo
          Deltager
            • Giant

Gårdagens var också kineser.
            Timo

leoras
            Deltager
              • Super Giant

hmm jeg har hotmail

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Leoras wrote: hmm jeg har hotmail

Så længe du ikke benytter en kinesisk server, får du ingen problemer Wink

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Hmm, min server er bygget i kina LOL

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Imponerende efterforskning du har gjort i denne anledning, Jeppe!

Det er jo også muligt at godkenne hvert eneste nyt medlem manuelt, før man får adgang til at skrive noget i forumet? Jeg antager at du ikke har tid til slikt ekstra arbejd med forumet, men måske en anden kan påtage sig at udføre manuel tjek af nye medlemmer.

Mvh,
                    Bjørn

michael
                    Deltager
                      • Giant

under tilmelding kan i lave et trick spørgsmål på dansk, f.eks.

f.eks. “hvad hedder hovedstaden i Norge” eller lignende.”, “hvilket tal kommer efter ni og halvfems” osv osv Jeg er klar over at en ivrig kaneser kan bruge google translate, så tjek at spørgsmålet i skriver ikke giver mening ved gængse maskin oversættelser

derudover kan i kode ind at links i indlæg tjekket op imod et kategori system, der klasificerer hvert link. Hvis linket et til “adult” kan indlægget afvises.

Eller endnu bedre, lav et country lookup på IP, hvis IP’en tilhører en række lande som f.eks. kina, indien osv, så manuelt verificer oprettelsen eller benægt oprettelse.

En ting står helt sikkert, problemet forsvinder ikke – så hvis det er et stort problem – er i nød til at gøre noget drastisk, hvis det ikke kan klares ved hjælp fra de moderators der er.

Either way er det ikke så svært at løse, kræver blot man gør noget inden problemet er opstået, og selvf. at i rent faktisk har mulighed for at tilrette sourcekoden på dette forumsystem –

2mas
                      Deltager
                        • Nova

Man kan gøre op til flere tiltag. Men hvor meget man vil gøre ud af det, kommer an på størrelsen af problemet.

Hvis det er 3-5 brugere om året, er spørgsmålet om man vil gøre andet end at blokere ip adresser fra 59.58.x.x, og evt slette dem der kommer igennem.

Jeg tvivler meget på at man kan komme problemet til livs med country lookup, spørgsmål ved oprettelsen osv. for det er rimeligt nemt at tilgå websites med andre ip adresser spoofed gennem proxyservere over hele verden.

Men fint nok at der er fokus på det.

michael
                        Deltager
                          • Giant

2mas wrote:
                          Jeg tvivler meget på at man kan komme problemet til livs med country lookup, spørgsmål ved oprettelsen osv. for det er rimeligt nemt at tilgå websites med andre ip adresser spoofed gennem proxyservere over hele verden.

Men fint nok at der er fokus på det.

Uanset hvad man gør, er der ingen garantier, men jeg garanterer at hvis man ikke gør noget, forsvinder problemet heller ikke.

Jeg kender ikke ordet spoofe, men hvis du mener IP spoofing, så er det, at benytte en proxy ikke spoofing. Og hvis da endeligt spammerne blot ville benytte sig af proxies, så ville vores andres arbejde være noget nemmere.

Either way tager de rundt regnet under en halv times tid at lave noget der i alle tilfælde kan minimere det betragteligt, og hvis dette forum er Ejers forretning, så må ejer jo selv vurdere om der skal gøres noget eller ej.

Anonym
                            • Nova

Hvor mange brugere bliver der oprettet pr dag her? Kunne man ikke bare indføre, som så mange andre sites, at man i oprettelsen fortælle lidt om sig selv og godkendes af en admin for at kontoen bliver aktiv? Der kommer vel næppe mange nye brugere pr dag her, så arbejdsbyrden for admin er vel ikke ret stor…

2mas
                            Deltager
                              • Nova

@Michael, jeg mener at ejer af dette forum betaler et andet firma for ændringer i koden (tror jeg nok).

Jeg ved godt at, det at bruge en proxy ikke er spoofing

Men der findes masser af andre måder de kan komme igennem IP blokeringer på.

Så det er rigtigt hvad du skriver: Der er ingen garantier.

Spørgsmålet er vel, hvor ihærdige de spammere er!? Personligt tror jeg ikke at de gør særlig meget ud af det. Hvis de er blokeret på IP eller andet, finder de bare et andet forum, hvilket jo kun kan komme os tilgode

Jeg har selv modereret store forums, og der var også spammere fra tiden til anden. Men byrden var ikke værre end at brugeren + brugerens indlæg blev slettet. Det skete måske 2-3 gange om året.

Men lad os se om der bliver taget aktion på dette, eller ejer

jeppe
                              Deltager
                                • Super Giant

Problemet er ikke større, end at det normalt kan klares med en udelukkelse af det medlem, de spammer. Men lige nu og her har vi været ramt af både kinesere og en dansker. Danskeren måtte vi håndtere lidt utraditionelt, og kineserne har vi nu lukket ude via IP for Kina. Så lad os se, om det ikek er nok i denne omgang. Ellers må vi gøre noget andet. At godkende medlemmerne enkeltvis vil jeg personligt helst undgå. Det er lidt for bureaukratisk for min smag.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Spammere' er lukket for nye svar.