Spørsmål om zoom okular

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Spørsmål om zoom okular

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af henrik. This post has been viewed 843 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

calaretu
      • Asteroid

Hei.
      Lurte på om noen hadde noen enkle råd vedrørende zoom okularer. Jeg gikk tidligere til innkjøp av en Skywatcher 130mm . Jeg ønsker nå å kjøpe inn et zoom okular for å øke bruksområdene da jeg til nå kun har benyttet de medfølgende okularene (10mm, 25mm og 2x barlow linse ).

1. Vil det lønne seg å kjøpe zoom okular fremfor fast okular (4x, 16x osv) ?
      (ønsker og kunne bruke bruke både til deep sky men også planeter og månen.)

2. Vil alle zoom okularer passe eller må jeg ha en spesifikk type? Noen som har noe anbefalinger hvilke eventuelt (prisklasse 500-2000 nok) ?

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Altså, jeg synes ikke zoom okularer hører hjemme i astro sammenhæng. Med et zoom okular på fx 24-8 mm vil du få et lille synsfelt ved de 24 mm typisk 40 gr. som så bliver tilsyneladende større når du zoomer ind til typisk ca. 55 gr. Du behøver ikke at stille skarpt når du zoomer for fokus fastholdes når du zoomer ind. Men i praksis fås de skarpeste billeder med et fast okular. Det vil jeg derfor anbefale. Men vil du prøve med et zoom så kan du prøve med et Meade serie 4000 zoom okular. Ellers må jeg give Henrik ret her. Baader Hyperion Zoom er nok tidens bedste zoom set på prisen. Så den går du nok ikke fejl af.outlook2009-02-01 07:23:58

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
        Deltager
          • Nova

Jeg vil nok anbefale Baader Hyperion zoom okularet som et af de klart bedste. WO har også et planet zoom okular der udemærker sig ved ikke at at skifte tilsyneladenden synsfelt.

Det fåes i sverige hos teleskop-service.se

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Spørsmål om zoom okular' er lukket for nye svar.