Spørgsmål til DSS eksperterne på astro-forum

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Spørgsmål til DSS eksperterne på astro-forum

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 25 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Men DSS er det muligt at addere (ikke mean som i standard stacking), og det er således muligt at addere et antal korte eksponeringer for at simulere een lang eksponering.

Hvis man f.eks har en række eksponeringer E1, E2, … E100, på hver 30 sekunder. Så kan man jo addere 10 af gangen til 300 sekunders eksponeringer:

DSS add: E1 + E2 + E3 + … E10 = E’1

DSS add: E11 + E12 + … E20 = E’2

.

.

.

DSS add: E99 + E92 + … E100 = E’10

Og så bagefter behandle E’1, E’2 … E’10 som almindelige lights, og mean-stacke dem sammen med darks osv.

Det kan jo hurtigt blive lidt trivielt, så findes der en måde at scripte sig ud af det i DSS eller en eller anden obskur indbygget funktion jeg har overset?

Og er det overhovedet en god ide? Giver det mere støj på 10×30 sekunder ifht 1×300 sekunder?

PS: min motivation til dette spgm er at jeg jo er lige på nippet til at investere i en ED70 420mm f/6 refraktor, og ikke forventer at kunne lave mere end højst 20 – 30 sekunders eksponeringer på min u-guidede SW-EQ-5 med ra/dec motore.

PPS: Jeg har jo været så utrolig heldig at John fra Ringsted tilbød mig at låne en INED70 så jeg kan prøve det af inden jeg køber. Det vrimler jo med flinke mennesker her på forum

/Rudi B. Rasmussen

norup
      Deltager
        • Super Giant

Jeg er bestemt ikke DSS-ekspert, men:
        Jeg vil ikke mene det er en god ide at addere, da dit billede indeholder et bias niveau som bør være konstant. Ved at addere forskyder du dette niveau. En midling vil derimod holde niveauet konstant, mens signal/støj forholdet vil blive lige så godt som hvis du adderer.
        Men 10x30s bliver aldrig lige så godt som 1x300s, da der er et bidrag fra udlæsestøj i hver enkeltbillede.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Nå ja Anton – det er jo rigtig.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Spørgsmål til DSS eksperterne på astro-forum' er lukket for nye svar.