Spørgsmål til brændvidde ifm. potentielt nyt T.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Spørgsmål til brændvidde ifm. potentielt nyt T.

• Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af sputnik-michael. This post has been viewed 1700 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

sputnik-michael
    Deltager
      • Asteroid

Hej allesammen

Mit navn er Michael, 24 år og studerende på sidste semester af min uddannelse. Jeg har siden jeg var knejt interesseret mig meget for astronomi på fritidsbasis, og ejede sidste år et Celestron Astromaster 114 reflektorteleskop. Det meste af maj måned brugte jeg dermed på at studere Jupiter, Saturn og Mars, på trods af massiv lysforurening i centrum af Aalborg. Idet min lejlighed er noget lille og trang, og som følge af, at jeg ikke fik brugt teleskopet nok, valgte jeg at sælge det igen.

Det betyder dog ikke at interessen er væk. Tværtimod undersøger jeg lige nu markedet for et potentielt fremtidigt teleskop. Da jeg allerede har indsamlet lidt erfaring fra tidligere, ved jeg faktisk meget præcist, hvad jeg går efter. Det gamle teleskop var et reflektorteleskop, men jeg har allerede fundet ud af, at jeg ikke gider bruge tilstrækkeligt meget energi på at kalibrere spejle, så derfor ligger jeg nu fast på, at det næste skal være en refraktor, helst “større,” men ikke for stort, idet mobiliteten spiller ind, for som det så rigtigtnok hedder sig, et godt teleskop bliver brugt ofte. Jeg tænker mere specifikt på 90mm og opefter, men nok ikke større end 102mm, da størrelse, vægt og pris spiller ind. Jeg har kig på følgende:

Celestron m. adapter

Meade

Celestron

Bresser

Hvad der tiltrækker mig ved Celestrons 100mm er smartphoneadapteren, men ellers er et nøgleord for mig ligeledes hvad der følger med af udstyr, samt, måske vigtigst af alt, kvaliteten af materialet. Kvalitetsmæssigt er jeg tiltrukket af Bresser, men det er udelukkende ud fra en forestilling om “tysk kvalitet” som kan være helt hen i vejret. En række spørgsmål trænger sig i den forbindelse på.

Hvilke brands er kendt for god kvalitet? Optikken skal være i orden. Når forholdende tillader det, vil jeg gerne kunne isætte en barlow linse, men det forekommer mig omsonst at købe en dyr barlow linse, hvis resten af optikken i teleskopet er dårlig. Dem jeg har linket til, er de i en ordentlig liga, eller bør jeg kigge efter noget andet?

Dernæst er der det med brændvidden. Større brændvidde betyder et mere fokuseret billede på bekostning af “field of view,” og så vidt jeg kan forstå mere zoom. Jeg er derfor hooked på mere brændvidde, men det betyder jo også et kompromis med vægt og fylde. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer og holdninger om det.

Slutteligt er der det med lysforureningen, som jeg ikke kan gøre så meget ved i min nuværende situation. Jeg har IKKE mulighed for at køre ud på landet, og har ingen mørke steder i byen, hvor jeg kan stå. Så hvis nu forholdende tillod det, og jeg besluttede mig for at købe et 152mm teleskop, ville det så være omsonst, eller hvordan? Mere diameter indfanger mere lys, men dermed også mere bylys vel?

Jeg håber at den lidt lange besked ikke har skræmt folk helt væk! Ellers ser jeg frem til at høre jeres holdninger til det hele

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Besøg den lokale klub i Aalborg: NAFA

hilsen Claus

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Du kan også prøve: kikkert

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Prøver lige igen: NAFA

sputnik-michael
            Deltager
              • Asteroid

Hej Claus

Jeg kender godt NAFA, har været flittig besøgende der tidligere, selvom jeg godt nok ikke er blevet medlem endnu. Men det må jo komme

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Den Bresser, du henviser til, kan du da købe i Ålborg til samme pris lige her

mvh
                Lars

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Jeg ville anbefale dig at besøge klubben i Aalborg, måske de har et låneteleskop der minder om dem du har set på, så du bedre kan finde ud af , hvad der er DIT bedste køb. Du skal lige være opmærksom på at Bresseren er uden stativ, så det kommer oven i, men ellers er det den jeg vil anbefale (lækkert udtræk)

Hilsen Claus

PS hvis du køber i UK, så er amazon ikke billigst: FLO

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Når du nu bor i Aalborg, så ville jeg besøge kikkert og teleskop huset Aalborg SV

Vandmanden??

sputnik-michael
                    Deltager
                      • Asteroid

Det bliver nok også løsningen i første omgang, Claus. Ellers har jeg sjovt nok aldrig hørt om forretningen ude ved Vandmanden, jeg har kun besøgt Kikkertland ude i syd-øst, men den ser rigtigt spændende ud, så den vil jeg hvertfald besøge snarest.

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Ja tænk sig engang for ca. en måned siden var jeg på en arbejdsopgave I Aalborg SV(Krebsen 2) 150m fra Vandmanden 12B og så glemte jeg at kigge forbi Det skyldtes nok at jeg tog hjemmefra kl 06:00 var fremme 10:00 arbejdede til ca. 14:00 og var hjemme ca. 18:30 Gabbb

Hilsen Claus

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Dennis, er det ikke en åben forretning hvor man kan komme ind fra gaden?

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Det havde jeg også opfattelsen af Jacob???

sputnik-michael
                            Deltager
                              • Asteroid

Fin detalje. Jeg forestillede mig også bare at kigge forbi

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Spørgsmål til brændvidde ifm. potentielt nyt T.' er lukket for nye svar.