› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Spørgsmål til brændvidde ifm. potentielt nyt T.
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af sputnik-michael. This post has been viewed 1700 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. maj 2017 kl. 18:42 #160620
sputnik-michaelDeltager- Asteroid
Hej allesammen
Mit navn er Michael, 24 år og studerende på sidste semester af min uddannelse. Jeg har siden jeg var knejt interesseret mig meget for astronomi på fritidsbasis, og ejede sidste år et Celestron Astromaster 114 reflektorteleskop. Det meste af maj måned brugte jeg dermed på at studere Jupiter, Saturn og Mars, på trods af massiv lysforurening i centrum af Aalborg. Idet min lejlighed er noget lille og trang, og som følge af, at jeg ikke fik brugt teleskopet nok, valgte jeg at sælge det igen.
Det betyder dog ikke at interessen er væk. Tværtimod undersøger jeg lige nu markedet for et potentielt fremtidigt teleskop. Da jeg allerede har indsamlet lidt erfaring fra tidligere, ved jeg faktisk meget præcist, hvad jeg går efter. Det gamle teleskop var et reflektorteleskop, men jeg har allerede fundet ud af, at jeg ikke gider bruge tilstrækkeligt meget energi på at kalibrere spejle, så derfor ligger jeg nu fast på, at det næste skal være en refraktor, helst “større,” men ikke for stort, idet mobiliteten spiller ind, for som det så rigtigtnok hedder sig, et godt teleskop bliver brugt ofte. Jeg tænker mere specifikt på 90mm og opefter, men nok ikke større end 102mm, da størrelse, vægt og pris spiller ind. Jeg har kig på følgende:
Hvad der tiltrækker mig ved Celestrons 100mm er smartphoneadapteren, men ellers er et nøgleord for mig ligeledes hvad der følger med af udstyr, samt, måske vigtigst af alt, kvaliteten af materialet. Kvalitetsmæssigt er jeg tiltrukket af Bresser, men det er udelukkende ud fra en forestilling om “tysk kvalitet” som kan være helt hen i vejret. En række spørgsmål trænger sig i den forbindelse på.
Hvilke brands er kendt for god kvalitet? Optikken skal være i orden. Når forholdende tillader det, vil jeg gerne kunne isætte en barlow linse, men det forekommer mig omsonst at købe en dyr barlow linse, hvis resten af optikken i teleskopet er dårlig. Dem jeg har linket til, er de i en ordentlig liga, eller bør jeg kigge efter noget andet?
Dernæst er der det med brændvidden. Større brændvidde betyder et mere fokuseret billede på bekostning af “field of view,” og så vidt jeg kan forstå mere zoom. Jeg er derfor hooked på mere brændvidde, men det betyder jo også et kompromis med vægt og fylde. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer og holdninger om det.
Slutteligt er der det med lysforureningen, som jeg ikke kan gøre så meget ved i min nuværende situation. Jeg har IKKE mulighed for at køre ud på landet, og har ingen mørke steder i byen, hvor jeg kan stå. Så hvis nu forholdende tillod det, og jeg besluttede mig for at købe et 152mm teleskop, ville det så være omsonst, eller hvordan? Mere diameter indfanger mere lys, men dermed også mere bylys vel?
Jeg håber at den lidt lange besked ikke har skræmt folk helt væk! Ellers ser jeg frem til at høre jeres holdninger til det hele
15. maj 2017 kl. 19:47 #160621
clauskafDeltager- Nova
Besøg den lokale klub i Aalborg: NAFA
hilsen Claus
15. maj 2017 kl. 19:52 #160622
clauskafDeltager- Nova
Du kan også prøve: kikkert
15. maj 2017 kl. 19:55 #160623
clauskafDeltager- Nova
Prøver lige igen: NAFA
15. maj 2017 kl. 20:23 #160625
Hej Claus
Jeg kender godt NAFA, har været flittig besøgende der tidligere, selvom jeg godt nok ikke er blevet medlem endnu. Men det må jo komme
15. maj 2017 kl. 20:28 #160626
lindhardDeltager- Super Nova
16. maj 2017 kl. 08:41 #160633
clauskafDeltager- Nova
Jeg ville anbefale dig at besøge klubben i Aalborg, måske de har et låneteleskop der minder om dem du har set på, så du bedre kan finde ud af , hvad der er DIT bedste køb. Du skal lige være opmærksom på at Bresseren er uden stativ, så det kommer oven i, men ellers er det den jeg vil anbefale (lækkert udtræk)
Hilsen Claus
PS hvis du køber i UK, så er amazon ikke billigst: FLO
16. maj 2017 kl. 08:46 #160635
clauskafDeltager- Nova
Når du nu bor i Aalborg, så ville jeg besøge kikkert og teleskop huset Aalborg SV
Vandmanden??
16. maj 2017 kl. 09:12 #160637
Det bliver nok også løsningen i første omgang, Claus. Ellers har jeg sjovt nok aldrig hørt om forretningen ude ved Vandmanden, jeg har kun besøgt Kikkertland ude i syd-øst, men den ser rigtigt spændende ud, så den vil jeg hvertfald besøge snarest.
16. maj 2017 kl. 14:01 #160645
clauskafDeltager- Nova
Ja tænk sig engang for ca. en måned siden var jeg på en arbejdsopgave I Aalborg SV(Krebsen 2) 150m fra Vandmanden 12B og så glemte jeg at kigge forbi
Det skyldtes nok at jeg tog hjemmefra kl 06:00 var fremme 10:00 arbejdede til ca. 14:00 og var hjemme ca. 18:30 Gabbb
Hilsen Claus
16. maj 2017 kl. 14:32 #160647
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Dennis, er det ikke en åben forretning hvor man kan komme ind fra gaden?
16. maj 2017 kl. 14:48 #160650
clauskafDeltager- Nova
Det havde jeg også opfattelsen af Jacob???
16. maj 2017 kl. 14:51 #160651
Fin detalje. Jeg forestillede mig også bare at kigge forbi
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spørgsmål til brændvidde ifm. potentielt nyt T.' er lukket for nye svar.