spørgsmål omkring placering af kamera

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen spørgsmål omkring placering af kamera

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af henrik. This post has been viewed 980 timesschneider. This post has been viewed 980 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hej

Jeg har besluttet at sætte et ildkugle kamera op hos min bror på Nord-Falster.

Men jeg er lidt i tvivl om placeringen.

Enten kan vi placere kameraet på et 3-4 m højt rør ved et skur ( ikke bedste udsyn mod de største landmasser i DK)

Eller også skal det op på taget af hans hus. Men det giver to problemer – rengøring og så min frygt for lynnedslag.

Mit spørgsmål er nu:
      Hvordan er de øvrige kameraer placeret og er der gjort noget for at undgå at tiltrække lyn?
      Jeg er ikke bekymret for udstyret – det kan udskiftes, men mere om det at det sidder der og er forbundet til husets el øger risikoen for lynnedslag?
      Hvordan kan man sikre sig. Der er trådløst net, så det er kun strømforsyningen der skal sikres.

Her er et billede af huset. Det ville være oplagt at sætte det på skorstenen – bortset fra at de har oliefyr og det derfor vil blive sodet til.
      Jeg tænker derfor en placering på sternbrædderne ved tagryggen i den nærmeste ende.

Eller på et rør der rager 2-2.5m op over skuret i forgrunden.

Anonym
        • Nova

Måske kunne du undersøge det med lynnedslag i forbindelse med overvågningskameraer? Der er vel ikke den store forskel og de skyder jo op alle vegne…

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Hej Frank

Mit sidder over rygningen på et ståltag, og jeg forventer ikke at et lyn tager mit kamera men nok snarer ståltaget – derfor har jeg intet gjort for at sikre mig på lyn.

ps. kameraet er udskiftet til nedenstående, men masten er den samme – 3″ rør.
          Denne kunne evt. jordes separat og det kunne Meteor PC-en samt strømforsyningen også.
          Men som sagt det har jeg ikke gjort.

Anonym
            • Nova

Hvor har du købt kuppel’en?

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Jeg forsøger ikke at undgå lyn, tvært imod.

Kulfiberstænger rundt om kuplen danner ind i mellem Sankt Elms Ild:

Stængernes formål er, at undgå det her (og det fungerer):

Måske kan større kulfiberstænger, placeret på større afstand, aflede lyn fra kameraet, som de lynafledere man ser omkring raketter på affyringsrampen?

Se kuplen udefra og en nærmere forklaring

her.

Jesper G.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

madsen wrote: Hvor har du købt kuppel’en?

Jeg købte en kasse hjem fra USA, 12 stk. hvoraf ca. 50% kan bruges og resten er for ujævne i glasset.
                Jeg har stadig nogen gode liggende hvis du mangler.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'spørgsmål omkring placering af kamera' er lukket for nye svar.