Spørgsmål omkring opstart af astrofoto

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Spørgsmål omkring opstart af astrofoto

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 163 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

carsten.chr.
      • Asteroid

Davs.

Jeg har en række spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med at svare på.

Jeg har en gammel Maede 4500 114 mm newton som jeg kigger i når jeg kan. Nu vil jeg gerne igang med at tage billeder af det jeg ser.

Men det er da godt nok lidt af en stejl indlæring bare for at finde ud af hvad udstyr der kan/skal bruges til det.
      Jeg vil fokusere på deepsky objekter.

Så vidt jeg har forstået indtil videre så er det godt med en kortere focal længde på teleskopet for at kunne se mere af himlen på en gang. Synes bare at de fleste SCT ligger på f10 eller deromkring og refraktorer det samme eller mere. Betyder det at newtons som tit er lavere er bedre til deepsky? En focal reducer på en SCT bringer focal længden ned men hvor er ulempen i at gøre dette?

Jeg hælder mest i retning af en SCT(eller richtey-cretien som dog virker dyrere) fordi den er noget mindre en en tilsvarende newton. Jeg bor i lejlighed så har ikke nogen have at trille det ud i. Det skal kunne flyttes ned i bilen uden at falde død om på trappen efter at have gået op og ned 6 gange for at få alle delene med.
      Men er en SCT overhovedet et godt valg? Som sagt er jeg absolut mest interesseret i deepsky så vil det virke med en SCT på 6-8″?

Montering… den dyreste og første ting som jeg skal have kastet penge efter. Hvad skal jeg gå efter?
      Jeg har som sagt tænkt på en SCT på 6 eller 8″ så går ud fra at jeg kan nøjes med en Celestron CG5 / EQ5 / Meade LXD75 eller noget tilsvarende. Er jeg helt galt her eller vil det være nok?

Som kamera har jeg et godt øje til Meade DSI 2 pro(mono med filtre til). Men ville et Canon 1000D DSLR give bedre billeder?
      Hvordan ser det ud med efterbehandlingen når man sammeligner de 2 metoder? Jeg går ud fra at det er lidt nemmere med Canon’en når den nu er i farve og man ikke skal klippe og klistre med 4 forskellige stakke af billeder.

Hvornår bliver det et must at have et guidescope? Nogen steder virker det som at det kan man sagtens undvære så længe man holder eksponeringen under 5 min per billede og bare lader monteringen stå for at holde objektet i billedet. Andre virker det som om at det er helt håbløst uden et guidescope lige fra starten.
      Hvis/når det bliver nødvendigt hvilken type guidescope bør jeg så få fingrene i? Jeg har en ide om at en 70-90 mm billig refraktor kan gøre det men ved ikke om det er rigtigt.
      Ville et umodificeret webcam(quickcam 4000) fungere som guidecam? Eller skal der her investeres i f.eks. qcam 5 mono som der jo er rigtig mange der bruger til det formål.

Indkøbs rækkefølgen er indtil videre: monteringen->kamera->teleskop->guidescope

Som i måske kan se på mine forslag har pris også en ganske stor betydning da jeg pt er studerende og vil være det en del år fremad(HF eksamen-> KBH uni astronomi studiet).

Håber i kan hjælpe lidt med mine spørgsmål.

– Carsten

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Oki, jeg tager lige et go på det:

Først skal du finde ud af prisen du vil ofre, så køber du den bedste montering du har råd til.

Så skal du kikke lidt på kamera, et Canon 1000D eller hvilket som helst andet DSLR giver gode billeder – men med så store chips ville jeg IKKE vælge en SCT. Hvis du har et DSLR, så brug det.

Så skal vi se på hvor store dit kameras pixels er, og så laver vi en beregning på hvor lang dit teleskop skal være (eks mellem 600 og 1400 mm).

Guideskop kan undværes, hvis man kan nøjes med meget korte expos – eller du har købt en montering ala Paramount ME. Alternativt (både billigere og mener jeg nemmere) er jo offaxis guide.

Så vil jeg anbefalde dig…

Kikke efter et brugt EQ5 eller EQ6.

Hvis du har et DSLR, brug det.

Brug din 4500 på den, og når du så har lidt penge igen – køb et brugt der passer til kameraet.

Så en lille offaxisguider, samt et Qcam5 eller lign.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Carsten,

Forholdsvis kort brændvidde er godt til deepsky. Dels for billedfeltet som du siger, men også fordi teleskoper med lang brændvidde er sværere at lave lange eksponeringer med. Lille f/forhold er godt fordi deepsky objekter er svage, og et hurtigt teleskop er derfor en fordel.

Newtons opfylder disse forudsætninger bedre end SCT’er, og desuden er “mirror flop” et problem ved lange eksponeringer med SCT. En 6-8 tommer Newton er ikke meget sværere at transportere end en tilsvarende SCT.

Montering: Pris og kvalitet følges mere eller mindre ad. Køb den bedste montering du har råd til. Monteringen er nok det vigtigste i et deepsky astrofoto setup.

DSI Pro 2 er et godt kamera, som dog er blevet overhalet af udviklingen, men hvis du kan få det billigt er det OK. Ellers DSLR eller et nyere CCD kamera.

Guidescope er et must. 5 minutter uguidede eksponeringer er det normalt kun high-end monteringer der kan klare. Til gengæld skal du bare købe den billigste 60-80mm refraktor du kan finde. Helst f/5 eller lignende. Optisk kvalitet er uden betydning for et guideskop, men et rimeligt okularudtræk der kan låses er godt. Sørg også for god forankring til hovedskopet så du undgår enhver form for fleks mellem de to.

Qcam 5 mono, eller et af de andre dedikerede guide kameraer er laaangt bedre end webcam. Næsten ingen bruger webcam til guiding længere.

carsten.chr.
            • Asteroid

Altså jeg er villig til at lægge ca. 5000 for en montering men satser stærkt på at kunne finde noget brugt. Vil dog godt kunne gå højere hvis jeg fandt et godt tilbud.

Jeg har ikke noget kamera lige nu så er bare ved at finde ud af om det er ccd eller DSLR jeg skal vælge når jeg kommer dertil.

Lyder som on valget skal falde på en newtonian så.
            http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=3798 Ser da interessant ud. Kan se at nypris på sådan en er 11500 så brugt burde den kunne komme ned i min prisklasse.

joergen.k
            Deltager
              • Nova

hej carsten

Et brugt canon eos 40D til små 3500.kr er langt bedre end et nyt eos 1000D

eq5 pro-eq6 pro en af de to uden tvivl de bedste til prisen

en gso 8″ newton er heller ikke dårlig

carsten.chr.
                • Asteroid

Tror at valget falder på en HEQ5 pro montering. Synes at den virker til at være et godt kompromis mellem stabilitet og mobilitet.

Kamera ender nok med et canon DSLR. Synes godt om ideen at det også kan bruges til normal foto hvis jeg finder lyst til det. Om det skal moddes kan jeg altid beslutte senere.

Teleskop vil blive en newton 8″ såfremt jeg kan holde vægten nede.

Som guidescope vil jeg kigge efter en short tube refraktor. Så vidt jeg har forstået er det en fordel hvis guide og hoved skopet har f-værdi der ikke er for langt fra hinanden?

Så er det eneste jeg mangler bare penge til at komme igang med at handle Smile

Carsten Chr.2010-06-06 22:49:30

mr.mox
                  • Nova

En HEQ5 bliver du helt sikkert glad for. Den er mere mobil end en EQ6 og samtidig stabil. Jeg har en som jeg er virkelig glad for.

Prøv om du kan finde en brugt – selvom det bliver svært. Folk er så glade for dem, at de beholder dem

michael.bertelsen
                  Deltager
                    • Nova

Hej Carsten.

Det lyder som et fornuftigt setup.

Jeg kan varmt anbefale Canon 40D – det vil tjene dig godt. Og den medfølgende software styrer hele kameraet fra pcén.

Mvh

Michael

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Måske en 150mm newt til en Eq5, der er jo også guider og kamera, også en nemmere brændvidde at starte med samtidig med en fin åbning.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Carsten Chr. wrote:

Som guidescope vil jeg kigge efter en short tube refraktor. Så vidt jeg har forstået er det en fordel hvis guide og hoved skopet har f-værdi der ikke er for langt fra hinanden?

Hverken brændvidde eller f/forhold behøver at ligge tæt på hinanden, men som nævnt er det en fordel med et forholdsvis lavt f/forhold på guideskopet, da det giver flere stjerner at vælge imellem.

Denne: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw734&cat=753 er eng god og billig løsning, som tilmed kun vejer ca. et kilo.

webweichel
                        Deltager
                          • Nova

Også herfra en anbefaling af HEQ5 jeg har haft min i ca. 1.5 år og den kører perfekt, guider rigtigt godt med enten ASCOM og USB camera eller som testet her for nyligt med SBIG dual chip.

En lille kommentar vedr. SCT, jeg har fået gode resultater med min C8’er men mister rigtigt mange subs pga. mirror flops, det er en af grundene til opgradering til SBIG med intern guider. Nogle aftener kan der ryge ca. halvdelen af subs på mirror flop, og man skal helst op i eksponeringstid for at få et godt signalstøj forhold. Derfor er en newton ikke en dårlig ide. SCT resultater kan ses her: http://www.clearskies.dk

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

SCT billeder findes også:

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Spørgsmål omkring opstart af astrofoto' er lukket for nye svar.