Hvis det sorte hul er ved at indfange en galakse kommer jeg til at spekulere på hvor det kommer fra – og hvor tungt det egentlig er. Afstanden blev opgivet til 5 milliarder lysår hvilket betyder at universets alder har været godt 8 miliarder år på det tidspunkt vi observerer.
Kan det komme fra en anden galakse hvor det er blevet kastet ud? – måske ved sammenstød mellem to galkser. Det virker mere sandsynligt end hvis et stort tungt sort hul er opstået af “ingenting” – Jeg tænker her at det må være en hel del tungere end de sorte huller der opstår ved supernovaer.
For år tilbage så jeg nogle simuleringer af mørkt stof der ville klumpe sig sammen på den måde vi ser dværggalakser og store galakser idag, desuagtet at de store har opslugt en del af de mindre. Men det interessante var dannelsen af de tyngdebrønde der kan have samlet stoffet i de galakser vi ser idag.
Prøv iøvrigt at følge debatten på Ingeniøren. Det er faktisk ganske underholdende – det må da være der at Chrjensens trolde gemmer sig 😉
Lars2009-12-06 09:25:56