Sorte huller kan lave stjerner

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Sorte huller kan lave stjerner

• Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jensr. This post has been viewed 161 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

fhansen
      • Main Sequence

Ja, hvem havde troet det?

http://ing.dk/artikel/104599-sort-hul-danner-sin-egen-vaertsgalakse

FHansen2009-12-03 18:58:21

chrjensen
        • Super Giant

I sense the trolls approaching…

lars
          • Planet

Hvis det sorte hul er ved at indfange en galakse kommer jeg til at spekulere på hvor det kommer fra – og hvor tungt det egentlig er. Afstanden blev opgivet til 5 milliarder lysår hvilket betyder at universets alder har været godt 8 miliarder år på det tidspunkt vi observerer.

Kan det komme fra en anden galakse hvor det er blevet kastet ud? – måske ved sammenstød mellem to galkser. Det virker mere sandsynligt end hvis et stort tungt sort hul er opstået af “ingenting” – Jeg tænker her at det må være en hel del tungere end de sorte huller der opstår ved supernovaer.

For år tilbage så jeg nogle simuleringer af mørkt stof der ville klumpe sig sammen på den måde vi ser dværggalakser og store galakser idag, desuagtet at de store har opslugt en del af de mindre. Men det interessante var dannelsen af de tyngdebrønde der kan have samlet stoffet i de galakser vi ser idag.

Prøv iøvrigt at følge debatten på Ingeniøren. Det er faktisk ganske underholdende – det må da være der at Chrjensens trolde gemmer sig 😉

Lars2009-12-06 09:25:56

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Lars wrote:

Prøv iøvrigt at følge debatten på Ingeniøren. Det er faktisk ganske underholdende – det må da være der at Chrjensens trolde gemmer sig 😉

Og der genfinder vi minsandten vores gamle ven Lars Kristensen! Så vidt jeg kan se har han hittet på endnu en ny teori LOL. Det er næsten synd Lars Kristensen ikke interesserer sig for klima, det kunne da være ren råhygge her på A.F.Wacko

johnni.gade
              • Giant

Spændende. Underligt hvorfor det ikke bare hiver alt materiale ind i begivenhedszonen og opsluger det.

jensr
                • Asteroid

Johnni Gade wrote: Spændende. Underligt hvorfor det ikke bare hiver alt materiale ind i begivenhedszonen og opsluger det.

Tror sorte huller har et lidt værre ry end de har fortjent. De “suger”
                jo ikke mere end stjerner med samme masse – medmindre man kommer meget
                tæt på.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Sorte huller kan lave stjerner' er lukket for nye svar.