Sony dropper CCD produktion

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Sony dropper CCD produktion

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af outlook. This post has been viewed 115 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hej

Jeg pipper lige en trist nyhed fra min branche.

Jeg sidder til dagligt og udvikler vision systemer og i den forbindelse har jeg kontakter i den profesionelle kamera branche.

Her den sidste måneds tid er det strømmet ind med meddelser om at sony har valgt at lukke deres Kagoshima Wafer production line (200mm CCD line) med udgangen af Marts 2017.

I praksis betyder det at SONY lukker for al produktion af CCD sensorer – dvs. hele ILX og ICX serien.
      Allerede nu begynder chip pusherne at sige at de ikke tager imod nye ordrer efter 2015. Der kan dog bestilles til lager og leveres fra lager frem mod 2020, da sony fortsat (indtil 2019) producerer sensorer på basis af de wafere der produceres frem til 2017.

Det betyder enden på en æra med de fantastiske ICX sensorer vi længe har elsket til blandt andet planetfoto og guide formål. Også rigtig mange Deepsky kameraer er baseret på ICX sensorer. Eksempelvis en del af de populære kameraer fra Starlight Xpress (nu sxccd).
      Disse må forventes at blive faset ud nu og producenterne skal nu investere midler i nyudvikling af kameraer.

Det er både godt og skidt – godt fordi vi nok får adgang til de nyeste teknologier nu, men udbudet af “billigere” velafprøvede kameraer bliver jo noget mindre.

Heldigvis har Sony fremelsket nogle seje CMOS sensorer med ligesågode eller bedre karakteristika og andre producenter er også godt med.

Det bliver spændende at se hvad de næste 2-3 år byder på.

I kan se de udsendte statements her:
      http://image-sensors-world.blogspot.dk/2015/02/sony-to-discontinue-entire-ccd-products.html

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Det var da nyt! Men på den anden side, med den stadige udvikling af cmos som ubestridt har nogle fordele end de efterhånden lidt bedagede ccd’er. Vi har også set det med de populære og ikke mindst billige planetkameraer fra ZWO og dermed også hvad vej det går. Men fint at vi stadig har mulighed for at købe ICX sensorer et stykke tid endnu.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Sony dropper CCD produktion' er lukket for nye svar.