Sommerrenovering i Egeskov

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Sommerrenovering i Egeskov

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af jens. This post has been viewed 168 timesjacobsen. This post has been viewed 168 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Har brugt dagen på at pakke observatoriet ned, ihvertfald alle optiske dele.
      16″ og 8″ Newton er demonteret, også diagonalspejle. C8 og C11 er stillet op i huset , korrektorpladerne trænger efter flere års brug, til en let afvaskning.

I morgen demonteres de udvendige dele på observatoriebygningen, træværket skal friskes op efter 8 års brug.
      Planen er at slibe pladerne let, for at fjerne løstsiddende maling, og derefter skal der gives grundingsolie. Måske to gange.
      Dernæst skal træværket have mindst en gang hvid træbeskyttelse, måske to gang enkelte steder. Det trænger.

I næste weekend starter jeg med at konstruere nye lukkere til kuplen, de gamle er ved at være for medtagne, og holder næppe en vinter mere. Jeg har nogle ideer til at forbedre dem, som jeg regner med at bygge ind i de nye.

Jeg påtænker at pålægge gulvet i observatoriet med nålefilt? Nogle ideer?? Duer det i praksis?

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jens

Jeg har brugt noget tyndt guldtæppe/filt fra Bauhauss – Det virker faktisk fint og tørrer meget
        hurtigt hvis det får fugt. Og så koster det omkring 30 spir pr. m2

Tæppet holder også godt på støv, så når det trænger, en tur med.. du ved en, hvad
        er nu den hedder sådan en med startkabel, øøøhhh nå jo støvsuger. Hos mig virker det
        bedre end trægulvet.

Nightsky2014-06-10 19:00:17

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Takker for tippet. Jeg tror jeg prøver det. Hvad holder du tæppet fast med, tape eller stifter?

mvh
          Jens

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Stifter og lidt dobbeltsidet tape

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Så blev alt det løse udvendige, såsom lamper, forbindelser til de tre udvendige mounts, dørgreb, you name it, pillet fra.

Kuplen har fået den årlige afvaskning med algedræber, og i morgen begynder jeg at afvaske træværket med grundrens. Det er vigtigt at vaske skidt og smuds+ fedt fra insekter osv. ned inden man sliber overfladen. Ellers sliber man skidtet “ned” i træværket.

Efter afvaskning og slibning, skal alt blottet træ have en god gang grundingsolie.

Derefter skal træværket males.

Samtidigt skal hjørnelister males op igen. Jeg malede dem sidste år, men de trænger allerede kraftigt igen..

Vejret er hårdt.

mvh
              Jens

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Sommerrenovering i Egeskov' er lukket for nye svar.