Sommerens "downtime"

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Sommerens "downtime"

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af jens. This post has been viewed 787 timesjacobsen. This post has been viewed 787 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Så starter arbejdet med reparation af sokkelbeklædning på observatoriet for alvor.

Inden de nye Cembrit planker kan blive skruet på, skal jeg have skiftet nogle rådne strøer.
      I går flyttede jeg “de små” instrumenter, og idag var det så C14’eren…

Demontagen af C14’eren tog kun et par minutter med platformen sat op.

I morgen skal platformen lige pilles ned, og så skal gulvet tages op, så jeg komme til de rådne strøer.
      Ærgerligt, gulvet har kun lagt to år. Træls jeg ikke så forfaldet af strøerne den gang.

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jens

Ja, det er da lidt tidligt, at strøerne begynder at blive dårlige. Sommeren sidste år var godt nok meget våd,
        Jeg husker godt dit gulvprojekt, men husker ikke i detaljer, hvordan strøerne er lagt.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa.

Så kom jeg lidt (en del faktisk!) videre.

Fredag fik jeg det sidste taget ud af observatoriet, så jeg kunne begynde at tage bestik af de rådne strøer.
          Med lidt besvær fik jeg det første stykke skiftet, og var sådan set klar til at skifte resten af de rådne strøer lørdag.

Desværre smuttede skruemaskinen og røg direkte igennem sporkrydsfineren på siden af observatoriet, og så måtte jeg jo igang med at prikke hist og her.
          Jeg fandt faktisk fire steder hvor pladerne også var rådne, selvfølgelig på fire forskellige plader! 😳

Så her til morgen var det afsted til Silvan og købe fire nye plader og hjem og tage sidevægge af.

Så ser observatoriet pludseligt en del anderledes ud:

Det er den vestvendte og sydvendte side, som det jo plejer at være, og det er også der jeg tidligere har døjet med svamp i træværket.

Efter en god eftermiddags arbejde fik jeg så tilpasset nye stykker krydsfiner, og har så lige givet det grundingsolie for første gang.

Så de næste aftener skal siderne gøres klare til maling og så have en frisk gang gori.

Der er vedligehold ved aliting.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.