Som ønsket, mit syn på siden

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Som ønsket, mit syn på siden

Tagget: 

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 443 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Hej, i skrev jo at man skal lave et nyt indlæg, så det gør jeg,,, 🙂

1. Ved ikke om det kun er på min skærm, men indlæg er svære at adskille, baggrunds farverne må FOR MIG gerne være mere tydelige..

2. Det samme med nye indlæg, klar farveforskel mellem game og nye indlæg.

Ser ski ellers godt ud og kører rigtig pænt hurtigt…

biberadm
      Admin
        • Main Sequence

Super, Tommy. Og tak. (Ja, det kører pænt – og vi har endda endnu ikke aktiveret server-cachen … ;-] )

Lige et forslag til forslaget (og ikke mindst de kommende forslag): Brug gerne så deskriptive overskrifter som muligt, fx »Designforslag: mere kontrast«.

Det vil gøre det lettere at genkende, overskue og sortere, når vi har 237 forskellige forslag om en måned. 😉

Og så skal vi måske bruge tagget »designforslag«?

Dette er min nye signatur. xx

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

I orden 🙂

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Kan designet ikke lægges op ad det gamle forum evt. Cloudy Nights forum som inspiration. Jeg synes det nye forum her virker underligt anonymt og ret så uoverskueligt måske pga. farvevalget eller rettere mangel på samme. Der bør i hvert fald være en dæmpet baggrundsfarve ala det gamle forum eller en frisk som det tyske Astrotreff.de

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

adam
            Deltager
              • Main Sequence

Her er min mening om det nye forum.

Jeg synes den grønne overskrifts farve er lidt utydelig.

Og alle farver generelt. Det virker måske lidt bedre om dagen, men om aftenen er det for lyst.

Det er meget vigtigt på et astro forum ikke at ødelægge nattesyn 🙂

Der er fora med nat tilstand som kan aktiveres, med dæmpede farver.

Bogstaverne er små. Det kræver koncentration at læse teksten. Lidt ubehageligt.

De fleste brugere på forum er nok over 30 år eller mere og her vil man gerne have lidt større bogstaver 🙂

Når jeg kigger på “Seneste Svar” , aner jeg ikke hvad jeg skal trykke på.  Noget af det fylder 1 linje, noget af det 2 linjer, mange farver og de er ikke tydelig adskilt.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Man kan ikke engang logge ind i den tråd man er i. Men skal ind på forsiden! Har i intet lært af det gamle forum?  Og anonymt virker det stadigvæk. Få dog for pokker en baggrundsfarve ind i dette forvirrende og anonyme forum i forhold til de udenlandske. Det kan godt være i betræder nyt territorium, men det her er sgu ikke i orden.

Det kan godt være at jeg efterhånden efter at være vejledt af Torben Taustrup har fået færd af dette nye forum efter en besværlig login manøvre, men jeg føler mig alligevel på usikker grund. Godt nok kan man skrive i en tekst i en størrelse man kan læse, men når den sendes, er den en halv gange mindre og i et andet format!

Og jeg føler mig stadig distanceret fra dem jeg skal svare og derfor omtalte anonymitet! Der er et eller andet der mangler i forhold til det gamle forum. Det gamle forum blev dog efterhånden “forurenet” af en blogger, der næsten mere og mere overtog nyhedsspalten som egentlig skulle forbeholdes os amatører. Altså jeg synes det var ok nyheder og betragtninger, men de kunne udmærket læses på hans website og ikke optage den beskedne spalte, vi amatører trods alt kunne bidrage med.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Leif

Tak for dit input. Jeg kan godt følge dig – der er en markant forskel på de to fora. Hovedformålet er dog opfyldt i det nye forum –  man kan oprette og svare på indlæg.

Man kan godt sige, at det nye grafiske design er noget ferskt, og at punktstørrelsen måske er for lille, men det er noget, som vi heldigvis kan gøre noget ved. Har du tjekket de grafiske design på forskellige medier, smartphone, tablet, pc?

Vores primære plan var at få forum op og køre og få oprettet alle medlemmerne. Sidstnævnte opgave er endnu ikke fuldført, da der indtil nu er omkring 180 tilmeldte ud af de ca, 1300 der er blevet overført. Af disse vil jeg tro, at hovedparten er faldet fra.

Lad os se, hvad der sker i fremtiden – I skal endelig ikke holde jer tilbage med ideer og forslag.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg vil også gerne komme med min mening. Det er (desværre) blevet som jeg frygtede. Jeg har ikke megen kendskab til WordPress, andet end fra min egen astronomi side, http://astronomi.b-rasmussen.dk. WordPress er lavet specifikt til blogs (og det er det rigtig godt til), så det var med stor undren da jeg her kort før lanceringen læste at WordPress var grundlaget for det nye AstroForum.

Jeg tror at uanset hvor meget der hives i diverse WordPress indstillinger og uanset hvilken nuance hattelak man vælger, så bliver det aldrig et rigtigt forum. Feks er det et must at kunne sende PM’er på et forum.

Jeg havde da formodet at man ville vælge phpBB eller lignende dedikeret BB system.

Jeg vil give andre ret i at det nye forum er svært at overskue. Det mangler efter min mening kompakthed og en visning af emner og posts på tabelform for hurtigt overblik.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, for søren!

Ingen PM’er !!! Det må fikses hurtigst muligt!

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

phpBB har været på tale tidligere: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13649&PID=135349

Et par gode eksemper på brugen af phpBB, fra foraer som jeg bruger:

http://astronet.se/phpBB3/
                        http://ducati.dk/phpBB/

Det ville ikke tage mig mange minutter, i bogstavelig forstand, at lave et astronomi forum baseret på phpBB. Fra scratch godt nok…

/Rudi B. Rasmussen

biberadm
                        Admin
                          • Main Sequence

Kære Rudi:

phpBB er mig bekendt et rigtig godt forum-program. Men det er bbPress også. Vi har lidt startproblemer, men det ville vi have uanset, hvilken platform vi valgte. Vi har ikke haft tid til at file alle hjørne helt til endnu, da rå-konverteringen tog al for meget af den afsatte tid. Men vi skal nok nå i mål med det hele, hvis bare I har lidt tålmodighed.

Designet er én ting, og måske nok det letteste at rette på. (Måske kan du se, at vi I går skruede 2px op for skriftgraden?)

Mht. opbygningen af lister og logikker, så er det min oplevelse, at den håndfuld af førende opensource bulletin boards, som har overlevet til i dag, deler lige så meget DNA som et menneske og en gris. Ved ikke helt, om det er et holdbart billede, eller om jeg får det lige i nakken, men hvis jeg skal forsvare det, så vil jeg sige, at bbPress er udviklet efter de andre systemer og har derfor haft en evolutionær fordel af at lære af de andres fejl og erfaringer. Der er stadig en stor gensidig udveksling af erfaringer.

Hvis du har noget konkret, som du synes er bedre i phpBB – eller som du savner i bbPres – er du velkommen til at lave et selvstændigt, specifikt indlæg om det. Så kan vi tage den derfra. Men jeg føler mig ret sikker på, at vi kan mindst lige så meget og lige så godt i dette system. bbPress er tænkt som ‘mean and lean’, så man er meget påpasselige med at lægge funktioner ind i kernen. Det kan man så selv tilføje til sin installation, fx vha plugins. Faktisk skilte man for nogle år siden BuddyPress (og dermed PM) ud fra bbPress – netop for at kunne køre det hele strammere. Måske skal vi tage BuddyPress ind, men det kræver lidt mere research og test først.

Vi har to andre WordPress installationer kørende i Astronomisk Selskab. Alene derfor var WordPress et naturligt valg. Og med de nye REST-API og den overvældende udbredelse (28% af alle websites på nettet i dag), så er WP et rigtigt fornuftig og logisk valg. Jeg har arbejdet med WP siden 2005 og professionelt i ca. 8 år. Og det er kun blevet bedre og bedre. Det er længe siden, det kun var et stykke blog-software. Og alligevel er det lykkedes de 100-vis af udviklere bag WP at fastholde en logisk og enkel kerne. Det er i dag et meget alsidigt og både stærkt, sikkert og solidt web-værktøj, der kan lidt af hvert, hvis man håndterer det rigtigt. Og det kommer vi forhåbentlig til.

Men det kunne vi sikkert tale rigtigt længe om… 😉

Dette er min nye signatur. xx

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Som ønsket, mit syn på siden' er lukket for nye svar.