Solteleskop ?.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solteleskop ?.

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af Harkhoost. This post has been viewed 186 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Harkhoost
    Deltager
      • Planet

Overvejer at investere i et Solteleskop.
      Men skal det vĂŠre P.S.T. eller Lunt ?.
      Er der nogen ting jeg bÞr vÊre opmÊrksom pÄ, ved kÞb af solteleskop ?.

Gode rĂ„d modtages med kyshĂ„nd. 🙂

petrus
        • Main Sequence

Lunt er pÄ tilbud ved Astro,og skulle vÊre super

outlook
        Deltager
          • Super Nova

PST kan jeg kun anbefale, hvis man senere vil lave et mod ud af den, altsÄ et stÞrre teleskop med de vitale dele fra den.

SÄ er der tilbage at spÞrge, hvor meget du vil investere i en Lunt? Men der er sÄ ogsÄ Coronado fra Meade, nÄr de skal vÊre stÞrre end en PST.

Men stĂ„r valget mellem en PST eller Lunt sĂ„ er der kun en Lunt 50 mm tilbage at vĂŠlge med “pressure tuner” i nogenlunde samme prisklasse. SĂ„ det er den jeg klart ville vĂŠlge. Og vil du ogsĂ„ tage billeder sĂ„ tag modellen med B600 blokfilter.

outlook2015-09-22 16:17:10

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Astro Optics
          Deltager
            • Main Sequence

Hej SĂžren,

Lunt 50mm h-Alpha teleskop er et godt instrument, som dette billede bl.a. viser:

http://www.astrobin.com/202310/

Han havde lige fÄet den, efter en meget lang ventetid pÄ 6 mÄneder.

DesvÊrre er der iflg. Lunt (primo september) stadig ca. 6 mÄneders leveringstid pÄ Lunt 50mm h-Alpha teleskop med 6mm blocking filter. Og mÄske lidt kortere for versionen med 4mm blocking filter.

Back fokus:

Man skal vÊre opmÊrksom pÄ at fokuspunktet ikke ligger mere end ca. 34mm bag gevindstop pÄ M42x0,75mm T2 gevindet pÄ blocking filter. SÄ man kan ikke umiddelbart nÄ fokus med DSLR, men kun med astrokameraer hvor chippen sidder lÊngere fremme.

Mvh
            Mogens Zachariasen
            http://www.astro-optics.dk

Forhandler og importĂžr af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
            Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
            Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

Harkhoost
            Deltager
              • Planet

Tak skal i have.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Du bÞr ogsÄ stÊrkt overveje en Daystar Quark Chromosphere. Her kan man bruge sit eget linseteleskop med Äbning op til 80mm uden ekstra filtrering og op til 130mm med et simpelt UV/IR filter. OplÞsningen bliver da som det teleskop du bruger den pÄ og jeg kan love dig for, at forskellen pÄ en 50mm og en 80mm er ENORMT tydelig, nÄr der er tale om solprotuberanser.

Quarken er dog lidt mere omstÊndelig at arbejde med, men man kan vÊnne sig til meget, nÄr billederne er sÄ gode, som de er.

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                Deltager
                  • Planet

Hmmm.
                  Har faktisk et gammelt objektiv fra 80’erne liggende i kĂŠlderen.
                  Det er et 100mm med 1000mm brĂŠndevidde.
                  Det skal jo i princippet “bare” i tube og sĂ„ pĂ„ med en fokuser.

Flere overvejelser…….

Takker for input.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg glemte liiige at sige, at hvis du vil se hele solskiven pÄ én gang, sÄ mÄ brÊndvidden ikke overstige 450mm, nÄr man bruger en Quark. Man kan dog godt bruge en 0.5x telekompressor foran og pÄ den mÄde snyde lidt. Bedre er det dog at bruge et lille teleskop med kort brÊndvidde. Det behÞver ikke vÊre en apokromat.

Men til detaljerede observationer af protuberanserne er et stÞrre objektiv med lÊngere brÊndvidde aldeles fortrÊffeligt. Man mÄ dog vÊre forberedt pÄ, at forstÞrrelserne bliver hÞje og synsfeltet lille, sÄ seeingen skal helst vÊre god. Her vil en 100/1000mm vÊre fremragende.

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                    Deltager
                      • Planet

Nu er min viden om det her (tÊt pÄ) nul, har solfilter til mine spejlteleskoper.
                      Det ser ud til at en Quark er et okular, bliver der ikke rasende varmt i tubus ?.
                      Kan den virkelig klare heden i brĂŠndpunktet ?.

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Du kan fÄ lidt mere viden her i dette link:

http://astronomynow.com/reviews/daystar_quark/

Vid at den ogsĂ„ krĂŠver at blive varmet op for at komme “on band” og at det typisk tager op til 15 minutter! SĂ„ grab’n go er det nĂŠppe og at hullet i skyerne kan vĂŠre vĂŠk, nĂ„r den endelig er varmet op.

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Min erfaring med Quarken er at den er meget hurtigt klar, hvis den opbevares ved stuetemperatur. SÄ kan man faktisk allerede se protuberanser langs solranden UDEN opvarmning! Og kun et par minutters opvarmning er nok til at bringe dem frem inde pÄ skiven.

Faktisk bliver den jeg har lĂ„nt tilsyneladende ofte lidt FOR varm og man mĂ„ slukke den, for at fĂ„ den ned pĂ„ den rette bĂ„ndbredde igen. Det er tilsyneladende ekstremt unormalt, efter hvad jeg kan lĂŠse mig til. I de varme sommerdage vi havde i August, kunne jeg ofte observere overfladedetaljer helt uden at have strĂžm pĂ„ den… MĂ„ske er termostaten i uorden??

NĂ„r man fĂ„r den indkĂžrt pĂ„ korrekt bĂ„ndbredde, viser den helt syge detaljer, hvis man bruger et godt teleskop. Jeg har snydt mig til nogle korte kig med 100mm TMB apokromaten og her viser den filamenter i protuberanserne inde pĂ„ solskiven… For slet ikke at tale om detaljerne i protuberanserne langs randen.

Det er svĂŠrt at finde et billede, der viser solen helt, som man ser den visuelt i Quarken, men her er et, taget af Mark Townley der giver en idĂ© om, hvad man kan forvente. Visuelt ser jeg omtrent de samme detaljer pĂ„ skiven, men med mindre kontrast, men protuberanserne langs randen ses bedre visuelt, end billedet antyder. Og de er knaldende rĂžde og fantastisk smukke. Og billedet er kun taget med en 70mm…

Copyright: Mark Townley

Her er et af mine egne billeder, taget gennem en 72mm f/6 ED og 40mm okular pÄ Quarken, med et almindeligt lommekamera. Solskiven viser ingen sÊrlige detaljer, fordi fokus ikke er god. LCD skÊrmen pÄ kameraet er meget lille, sÄ det er svÊrt at fokusere ordentligt. Men protuberansernes rÞde farve ses godt:

Thomas, Bornholm

Harkhoost
                          Deltager
                            • Planet

Wow. Der er lidt at tĂŠnke over her.

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

Jeg kiggede i Thomas’ Quark pĂ„ Kompedal, og jeg kĂžbte en i morgen, hvis det ikke lige var for prisen:
                              http://www.teleskop-express.de/shop/advanced_search_result.php?XTCsid=5b0rqk4f6v20i4b2qiq34ep345&keywords=quark&suchdas=OK

Jakob Andersen2015-09-24 17:57:09

Harkhoost
                              Deltager
                                • Planet

Ja det er jo rene ord for pengene.
                                Smile

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Skal man ogsĂ„ ud og kĂžbe et teleskop til den, sĂ„ kan en Quark synes temmelig dyr, men har man allerede et eller flere teleskoper, man kan bruge den pĂ„, i stĂžrrelsen 60mm – 130mm, ja sĂ„ ser sagerne jo pludselig helt anderledes ud. IsĂŠr hvis man har en 100mm – 130mm refraktor, for et tilsvarende dedikeret solteleskop fra Lunt eller Coronado koster helt absurd mange penge og prisen stiger helt eksponentielt, nĂ„r Ă„bningen gĂ„r over de 100mm.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Solteleskop ?.' er lukket for nye svar.