Solteleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Solteleskop

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af mikael_joe. This post has been viewed 31 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Hej,

jeg har lige fået solgt mit lille Lightswitch teleskop, så nu går jeg og overvejer om jeg skulle købe et solteleskop eller bruge pengene på noget mere fornuftigt

Det er et emne jeg ved absolut intet om, så her er et par spørgsmål:

Hvad er fordelen ved et dedikeret solteleskop frem for filter på alm teleskop?

Jeg kan se at der er mange typer solteleskoper, nogen med “Pressure tuner” nogen uden blocking filter, nogen med B600 blocking filter andre med B1200 blocking filter etc. etc. Er der nogen der hurtigt kan fortælle mig hvad pressure tuner og blocking filter er?

Siden man kan købe solteleskoper uden blocking filter, så kan det vel ikke være noget der svarer til de solfiltre vi putter op de “normale” teleskoper. Dem kan man jo ikke bruge på solen uden filter.

Mit budget er nok max 9000 kr for sådan noget. Hvad er det bedste køb indenfor sådan et budget?

Undskyld de mange dumme spørgsmål, jeg er absolut nybegynder inden for sol astronomi.

Mvh. Helge

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Grunden til at man kan købe solteleskoper uden blocking filter er at de koster en del. Men hvis man i forvejen har et solteleskop så kan man bare bruge sit blocking filter på et nyt teleskop.

Man skal altid bruge et blocking filter med Hydrogen alpha solteleskoper og et blocking filter er ikke nok til at kunne bruges alene.

B600, B1200 og alle de andre er blocking filtre. De forskellige varianter er åbningen på filteret. Jo større åbning jo mere synsfelt. Så et større filter med derved større pris.

Pressure tuner er et system som Lunt udvilkede for at forbedre måden man tuner et Ha-solteleskop.

De er jo dyre dimser så jeg vil anbefale at få kigget igennem nogle hvis du har mulighed for det. Men vær advaret om at det kan gøre ondt på din pengepung for man bliver bidt af det 😉

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Solteleskop' er lukket for nye svar.