› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Solsystem vs. Deep Sky
- Dette emne har 23 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 7 måneder siden af Mads. This post has been viewed 384 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. marts 2011 kl. 09:05 #59903
lasDeltager- Nova
Jeg har været lidt i tvivl om jeg bare skulle fremsætte forslaget og så se hvad folk mente, uden at kommentere!
Men nu vil jeg gøre det aligevel.
Bjørn: Jeg tolker AS’ udmelding helt anderledes end dig, og syntes høre dem sige at de netop ønsker at gøre hvad medlemmer af forum ønsker.Og ja, man kan sagtens have alle billeder i samme gruppe! Man kunne sågar have hele forum under en gruppe hvis folk bare var præcise og ikke havde noget imod at emner forsvandt lynhurtigt igen…..Jesper: Der er jeg ikke enig, der er bla. Observationer og visuel astronomi hvor der ikke postes så meget i, og det er ikke en lukket gruppe der poster derinde.Nu kan jeg kun lige huske en´som er rent visuel (Astrojensen), og det er vel lige i underkanten til at danne en gruppe 🙂Men jeg tror godt jeg ved hvad du mener med det, men tænk lige engang om ikke hele Astro-forum virker som en lukket kreds for en udestående! Men heldigvis er det jo flinke folk som er herinde, som selv om de vel snart må betegnes som eksperter, tager sig tid til at kommentere en nybegynders spørgsmål, jeg kunne ikke forestille mig at det ikke ville være sådan i en solsytems gruppe!Og for mit eget vedkommende vil jeg også gerne i gang med noget deepsky senere hen og kan ikke se noget problem i at poste både planetbilleder og deepsky samtidigt selvom det skulle være i to grupper.Kunne man ikke også tænke sig at det måske kunne være med til at øge kvaliteten af nordiske solsytem billeder helt generelt, at få en gruppe hvor fokus var på det! Og egentlig fortjener vores smukke solsytem da noget opmærksomhed selvom det måske er alt for tæt på for jer hardcore deepsky fotografer 🙂Og hvorfor egentlig ikke prøve det! Hvis det hurtigt udvikler sig til en lukket elite kan man jo sagtens sige fra indehavers side at “dette er ikke i vores interesse”.Eller man kan med så stor en beslutning som denne sige at man kunne prøve 3 måneder og så lodde stemningen i en poll. Så var det prøvet og man var en erfaring rigere hvis det ikke gik!Edit:For = 7Mod = 3las 2011-03-15 08:11:24 15. marts 2011 kl. 10:05 #59904
swr- Giant
Der er flere andre forums der har sticky tråde med billeder. Man kunne f.eks. lave 5 sticky tråde med Sol, Måne, Planeter, Deep sky og Atmosfæren. Så forsvinder de ikke ned ad listen, men vil blot blive opdateret med forskellig frekvens og have forskellig længde. 🙂
Mvh SørenSWR 2011-03-15 09:08:12 15. marts 2011 kl. 20:33 #59928
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
las wrote: Bjørn: Jeg tolker AS’ udmelding helt anderledes end dig, og syntes høre dem sige at de netop ønsker at gøre hvad medlemmer af forum ønsker.
Det kan godt hende du har ret i din tolkning. Jeg er generelt dårlig til at læse mellem linjerne, da jeg har Aspergers syndrom og har derfor en tendens til at tage ting slik de er skrevet.
Bjørn T. Jønsson 2011-03-15 19:33:54 Mvh,
Bjørn15. marts 2011 kl. 20:49 #59930
2masDeltager- Nova
Las, smid en mail til en admin, og be dem om at sætte en afstemning i gang. Det må vel være den rigtige måde at gøre det på.
18. marts 2011 kl. 23:59 #60154
lasDeltager- Nova
Jeg har sent en besked til admin som følger.
HejJeg har fremsat et forslag om opdeling af fotosektionen med en sektion til solsytem og en til deepsky og kunne godt tænke mig at høre om det evt. var noget i kunne se en ide i, og at i evt. i den forbindelse ville lave en poll / afstemning om sagen?Det er selvfølgelig ikke noget der skal ske øjeblikkeligt hvis det har en almen interesse, men jeg mener at det ville være et aktiv, for især planetjægerne, på sigt, ja sådan set for hele forum.Solsytem billeder drukner ganske enkelt i mængden føler jeg!Jeg er dog godt klar over at i lige er trådt ind ad døren, men jeg har desværre sat bolden i spil så at sige…MvhLarsI tillæg til det forslag vil jeg foreslå at man kun starter med at opdele i to sektioner, Deepsky og solsytem, hvis det har interesse. Så ændringerne ikke bliver for voldsomme til at starte med.Og selvfølgelig også for at det ikke skal udvikle sig til en slåskamp om hvor mange sektioner til hver gruppe, og hvilke der skal vægtes tungest.Jeg er ikke selv tilhænger af at ændre et forums struktur radikalt over night, men mener godt at det må udvikle sig stille og roligt.Jeg syntes her mangler et solsytem forum!I rest my case….20. marts 2011 kl. 19:35 #60290
jeppeDeltager- Super Giant
Jeg er ikke selv til astrofotografering, så jeg vil ikke kommentere på selve spørgsmålet om opdeling i Deepsky/Solsystem. Det er jeg ikke den rette til at vurdere nødvendigheden af. Men der er noget ved selve argumentationen, der undrer mig:
Opdelingen begrundes med, at der ikke er særlig mange indlæg om Solsystemet (Sol, Måne, planeter), og at de derfor hurtigt forsvinder om på side 2-3. Men det gælder jo alle sub-emner. Med samme argumentation kunne man så også begrunde nødvendigheden af at oprette et sub-forum for f.eks. “Salg af Newtons på F/20 eller højere”. Dem er der heller ikke så mange til salg af, så de forsvinder også ret hurtigt om på side 2-3 (- her er brugt ironi).
Nå, det var bare lige min kommentar om selve argumentationen. Held og lykke med afstemningen
20. marts 2011 kl. 20:47 #60293
lasDeltager- Nova
Hmmm, dit forslag om et f20 newton sub forums må du altså selv stille til de nye indehavere, men jeg kan godt lide det, så du har min stemme…..
Og så tror jeg altså ikke en f20 newton ville undlade at tiltrække sig opmærksomhed! Se bare Thomas fra Bornholm, han er også ved at se lyset! (undskyld Thomas jeg kunne ikke lade være!)20. marts 2011 kl. 21:24 #60296
tommyfDeltager- Neutron star
Gør det simplet, det virker…
DSO og Planeter.
Og så kunne man jo bruge den plugin(tror jeg der er) der viser nye beskeder i en tråd, trykker man på den ryger man direkte til første ikke læste besked i den tråd.
Se funktionen her.
http://forum.recordere.dk/31. juli 2011 kl. 09:42 #66878
MadsDeltager- Giant
Det vil da være super , hvis den her ide blev viderført.
Mads
Mads-H 2011-07-31 09:44:01 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solsystem vs. Deep Sky' er lukket for nye svar.