Solpletter!

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 49 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Jeg har et 2″ Baader UV/IR rejection filter foran diagonalen ved solobservation. (Anvender ogsĂ„ dette filter ved obs. med Herschel kile).

Selv med UV/IR cut er lyskeglen MEGET varm, nĂ„r den rammer Quark’en i min 80mm refraktor (jeg satte engang Quark’en i diagonalem med plastlĂ„g pĂ„ 1.25″ nĂŠsen; Efter fĂ„ sekunder var der smeltet hul i denne…).

Et UV/IR prefilter er endvidere mere skĂ„nsomt for coatings/etalon/blockfiltre i Quark’en, sĂ„ ogsĂ„ af den grund anbefaler jeg det.

Allan.

PS Claus — Jeg husker at KAF anskaffede et Ha-filter for mange herrens Ă„r siden. Kan du huske, hvilken type, det var? SĂ„ vidt jeg husker kan det have vĂŠret en DayStar, og sikkert kanon dyr…. Det gav mig mit fĂžrste solkig i Ha, WOW!!Allan_Dystrup2017-04-06 11:06:32

nfoldager
      Deltager
        • Planet

Hvor ses billedet?

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Hvad mener du, Niels? Hvilket billede?

Thomas, Bornholm

nfoldager
          Deltager
            • Planet

Nu har jeg fundet det, men er forvirret pÄ en anden mÄde:

NĂ„r jeg klikker pĂ„ “Solpletter!” blandt forsidens 15 nyeste emner, kommer jeg kun ind pĂ„ indlĂŠg fra i dag. Derfor manglede jeg Mogens billede, som blev rost.

Men nu, da jeg skal svare, gÄr jeg ind via tilsendt link, hvor jeg kan se de foregÄende dages indlÊg med billeder, men ikke indlÊggene fra i dag.

?

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Det er “Universerty grade” Day som efterhĂ„nden er blevet mere en 20 Ă„r gammelt, derfor overvejer vi ogsĂ„ at sende det til en opgradering/service da det ikke yder helt som i “gamle dage” det har fĂ„et “donut” effekt og sweet spottet er efterhĂ„nden meget begrĂŠnset til omkring centrum. Men jeg husker det ogsĂ„ fra vĂŠrende nyt som helt fantastisk.

Hilsen Claus

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Pris dengang: omkring 50.000,-

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Lidt underligt med alle disse Quarker, som yder bedst, nĂ„r de stĂ„r i max. Det giver jo ingen mening i forhold til at skal kunne kigge pĂ„ bĂ„de den blĂ„ og rĂžde “vinge”.

Jeg har i et Ärs tid haft en Quark Calcium model, som jeg for alvor skal gennem tests her til sommer. Det er en helt anderledes oplevelse at se i det blÄ omrÄde, men svÊrt. Det er jo ogsÄ lidt skidt, hvis min Quark ogsÄ har samme problemer, da omrÄdet er yderst mere delikat og svÊrt visuelt. Kontrasten er betydeligt mindre.

Pengene til en Airylab C8Edge gik til opgraderingen med CGEPro, sĂ„ det var forfra, samtidig med, at der er solformĂžrkelse i USA. Men jeg satser stadig pĂ„ den franske model til mit gode gamle Daystar ATM 0.6 Å filter. Claus – jeg har mange gange tĂŠnkt pĂ„ at “bytte kĂžbmand” hos Daystar, da mit filter stĂ„r til 5.500 dollars. SĂ„ kunne jeg som modydelse fĂ„ et “billigt” SE 0.4Å filter. Men tanken om at jeg skifter en Del Woods etalon ud, der har en ydelse, som ligger tĂŠt pĂ„ et nuvĂŠrende PE filter fra Daystar er jeg gĂ„et kold pĂ„. Dels Woods krav til ATM filterne (nu SE filtre) var betydeligt bedre. SĂ„ nĂ„r mit filter nĂ„r til at skulle udskifte trimmer og blokker, sĂ„ har de bare at bevare etalonnen fra Del. KAFs filter – efter min mening stadig det bedste H-Alpha filter her i Danmark. Det er bare ekstremt, men det tog ogsĂ„ 1,5 Ă„r og fĂ„ en perfekt model Spatzek2017-04-06 15:17:58

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Lidt underligt med alle disse Quarker, som yder bedst, nÄr de stÄr i max.

Minimum, min og Allans skal stÄ pÄ minimum varme (knappen drejet helt mod venstre).

Thomas, BornholmAstrojensen2017-04-06 15:26:35

spatzek
                    Deltager
                      • Super Giant

Det gÞr det jo faktisk vÊrre, da man sÄ ikke kan fifle med varmebÄnd

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Astrojensen wrote: …I Ăžvrigt har jeg oplevet, at kontrasten stiger, jo lĂŠngere f/forhold teleskopet har. Min 80mm f/15 har bedre kontrast, end den 100mm f/8 apokromat, jeg havde til lĂ„ns. Apokromaten havde ganske vist mere lys og bedre oplĂžsning, men kontrasten i protuberanserne er fantastisk i min 80mm. f/15 er meget lĂŠngere, end Daystar anbefaler, men det virker ganske fortrĂŠffeligt.

Det er forventeligt Thomas, da bredden af transmissionsprofilen (“bandpass”, FWHM) for en etalon med en telecentrisk frontend som Quark’en er en funktion af (bl.a.) F-ratio og tilt; F/30 effektiv ratio (med Quark’ens telecentriske barlow) kan nok betragtes som et minimum…

(grafer af Christian Viladrich)

AllanAllan_Dystrup2017-04-06 17:20:43

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Heller ikke en go ide at tilte den, da det sikkert bare vil resultere i ujĂŠvn belysning og andre unoder.

Kan i ikke bytte med nogen, der bor under koldere himmelstrĂžg og som har det omvendte problem..

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

HĂŠhĂŠ! Nja, bytte kunne man jo nok, men nĂ„r man har fĂ„et fat i et H-alpha filter, uanset fabrikat, som giver helt jĂŠvn belysning uden “sweet spot” (dvs. hele feltet er af ensartet, hĂžj kvalitet), sĂ„ skiller man sig meget nĂždigt af med det. Man ved, hvad man har, man ved ikke, hvad man fĂ„r.

Thomas, Bornholm

spatzek
                            Deltager
                              • Super Giant

Korrekt Thomas, Derfor min kĂŠrlighed til mit gamle ATM filter.

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Astrojensen wrote: HĂŠhĂŠ! Nja, bytte kunne man jo nok, men nĂ„r man har fĂ„et fat i et H-alpha filter, uanset fabrikat, som giver helt jĂŠvn belysning uden “sweet spot” (dvs. hele feltet er af ensartet, hĂžj kvalitet), sĂ„ skiller man sig meget nĂždigt af med det. Man ved, hvad man har, man ved ikke, hvad man fĂ„r.

Thomas, Bornholm

Der skal nu heller ikke meget til med en Quark, nÄr feltet i sig selv er sÄ begrÊnset som fÞlge af det krÊvede f/ forhold. Er Solen derimod ensartet jÊvn med fuld skive i feltet sÄ ved man netop hvad man har. Det ses bedst, nÄr man tager et billede af hele Solen. Et kamera viser ingen nÄde..

outlook2017-04-06 21:00:17

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Der skal nu heller ikke meget til med en Quark, nĂ„r feltet i sig selv er sĂ„ begrĂŠnset som fĂžlge af det krĂŠvede f/ forhold. Er Solen derimod ensartet jĂŠvn med fuld skive i feltet sĂ„ ved man netop hvad man har. Det ses bedst, nĂ„r man tager et billede af hele Solen. Et kamera viser ingen nĂ„de…

Man kan se hele solskiven i en Quark ved teleskopbrĂŠndvidder op til 450mm. Jeg bruger en 72/430mm ED’er og der kan man sagtens se hele skiven og billedet er, i det mindste visuelt, lige godt i hele feltet.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 49 i alt)
                                • Emnet 'Solpletter!' er lukket for nye svar.