Solpletter!

• Dette emne har 48 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1353 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 49 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Tak for det, Thomas. Quark’en fungerer rimeligt på min 80mm Vixen refraktor, men for at få den “on band” er jeg nødt til at tune den helt mod venstre (“blue wing”), hvilket gør det svært at observere Doppler skiftede detaljer. Jeg overvejer at spørge leverandøren, om de kan re-programmere temperaturreguleringen af etalon ovnen, så den kan komme “on band” i midterpositionen.

Allan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Lige nøjagtig den fejl har min også!!

Har i øvrigt lige været ude og kigge på Solen med min 80/1200mm Vixen og Quarken. AR 2644 er ikke færdig med at lave opvisninger, selvom den er drejet over kanten. Den smed lige en superhurtig protuberans ud, mens jeg sad og kiggede! En lille, stærkt lysende, rød kugle steg op over kanten og blev trukket ud til en tynd streg, der spredte sig ud. En svagere, tynd protuberans skød op på hver side om den og de fadede alle tre ud og forsvandt. Det hele var over på mindre end ti minutter!!

Thomas, Bornholm

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Prøv evt. at tilte Quarken en smule i fokuseren. Det kan få den on band i en anden position fx +2 i stedet for +5. I øvrigt bør den helst være absolut vinkelret på den optiske akse. Måske er okularudtrækket lidt ude af vinkel..

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hej Allan,kan bidrage med denne optagelse fra forleden af AR2644 på kanten.

Har prøvet at ramme din fine farvede optagelse!

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

outlook wrote: Prøv evt. at tilte Quarken en smule i fokuseren. Det kan få den on band i en anden position fx +2 i stedet for +5. I øvrigt bør den helst være absolut vinkelret på den optiske akse. Måske er okularudtrækket lidt ude af vinkel..

Min har samme fejl på alle mine teleskoper og de kan jo ikke have skævt okularudtræk alle sammen…

Min rammer heldigvis i det mindste den rigtige bølgelængde, når jeg har den stående på laveste temperatur. I det mindste, hvis det ikke er for varmt i vejret… Om sommeren, når det er rigtig varmt, kan jeg sommetider køre med den i flere timer uden strøm på, når den først er varmet op. Lader jeg den køre med strøm på, bliver den for varm og glider af bølgelængden! Jeg gør så det, at jeg sætter den til og kigger så på solen. Når den rammer den rigtige bølgelængde og kontrasten er høj, så trækker jeg simpelthen stikket ud på den. Jeg har isoleret den med liggeunderlag (det fungerer også som sikkerhedspolstring) og så kan den holde den rigtige bølgelængde længe. Begynder kontrasten at svigte, sætter man blot stikket i igen i nogle minutter. Det fungerer også godt, hvis man bare lige vil hurtigt ud og kontrollere, om der sker noget i H-alpha, for så behøver man ikke slæbe ledninger og strømforsyning med ud, for blot at tage et hurtigt kig.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Mogens, — smuk close-up optagelse af 2644! Jet-prom’en var – som Thomas har beskrevet det – meget “levende” og ændrede sig relativt hurtigt i de 1½ time, jeg var ude at observere.

Leif, — det er helt rigtigt, at fokuser-monterede etaloner som Quark’en er ganske følsomme overfor såvel F-ratio (>=f/30) som fokuser “tilt”. På min 80/640mm refraktor lander jeg med Quark’ens 4.2x telecentriske barlow på f/33.6, hvilket er tæt på optimalt. Jeg anvender Quark’en i en 2″ prisme-diagonal, der er laserkollimeret til at være “square on” på teleskopets optiske akse, så det er heller ikke dét, der er problemet.

At min Quark først kommer “on band” når den er tunet helt ud i den blå side (-0.5Å), skyldes antagelig, at ovn-temperaturen ikke er justeret korrekt for den givne etalon. Dette er nok forventeligt, idet DayStar’s “entry level” filtre jo ikke kommer igennem den samme kvalitetskontrol, som deres væsentligt dyrere ION og Quantum SE/PE filtre.

Når det er sagt, er kontrasten i min Quark faktisk overraskende god, når den er “on band”, men som nævnt tidligere er det svært at Doppler tune den ved visuelt brug (det er MEGET lettere, med en “pressure tuned” etalon som LUNTs).

Allan

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Fin optagelse, Mogens!

Næhh, Thomas og Allan, det er rigtig nok, men kigger jeg lidt på udenlandske fora, så er der flere, der har samme problem. Men prøv lige at tilte Quarken en smule ligesom man gør på en frontmonteret etalon. Kunne jo være..

Daystar har altid på deres mere populære produkter haft problemer eller “indkøringsvanskeligheder”. En af grundene til, at jeg har valgt en tiltet etalon.

outlook2017-04-06 07:58:36

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Forslaget er godt nok, jeg er bare lidt i tvivl om, hvordan jeg skal kunne tilte den og samtidig holde den fast og sikkert i okularholderen. Jeg kører jo med binoviewer på den, så der er jo temmelig meget vægt på.

I øvrigt har jeg oplevet, at kontrasten stiger, jo længere f/forhold teleskopet har. Min 80mm f/15 har bedre kontrast, end den 100mm f/8 apokromat, jeg havde til låns. Apokromaten havde ganske vist mere lys og bedre opløsning, men kontrasten i protuberanserne er fantastisk i min 80mm. f/15 er meget længere, end Daystar anbefaler, men det virker ganske fortræffeligt. Billedet er dog ganske mørkt og jeg må lægge et håndklæde over binovieweren og mit hovede, for at skærme mig mest muligt mod spredt lys, men resultatet er umagen værd.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Vedr. Quark

Kører I uden prefilter? Det skal kunne lade sig gøre op til 100mm dog med IR cut filter?

Hilsen Claus

PS ere selv lidt varm på en sådan Quark (når jeg kommer til penge)

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Det hedder sig, iflg. Daystar, at man kan køre uden prefilter af nogen art, op til 80mm åbning, hvis der ikke er tracking på teleskopet. Hvis der er tracking på, skal der prefilter på uanset åbning, dog i hvert fald ved minimum 80mm åbning. Op til 125mm åbning kan man nøjes med et UV/IR filter foran diagonalen som prefilter, over 125mm skal der et ERF filter foran teleskopet.

I praksis har jeg observeret med Quarken på en 100mm uden prefilter og den var ikke engang varm at røre ved foran. De var ved en f/8. Ved min f/15 80mm har jeg slet ingen bekymringer, fordi varmen er spredt over et 4x større areal, end ved en f/7,5. Jeg har, i ganske kort tid, prøvet at observere med en 125mm f/9.6 og det gik uden problemer, men jeg ville ikke vove, at gøre det i længere tid. Jeg skal bestemt have fat i et 2″ UV/IR filter.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Mange tak Thomas, det var også hvad jeg var kommet frem til, men det er godt at høre fra en i praksis

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Forresten – kan det at I er flere der ikke er “on-band” have noget at gøre med prefilter – UV/IR cut filter/ eller ej? Jeg tænker den lidt højere temperatur?

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Nej, problemet er det samme, uanset om Quarken har siddet i solen i længere tid, eller kun lige er sat på teleskopet. I hvert fald på min.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                              Deltager
                                • Nova

OK jeg tænkte bare….

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Tanken er god nok, jeg har selv haft samme mistanke.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 49 i alt)
                                • Emnet 'Solpletter!' er lukket for nye svar.