Solpletgruppe AR1967

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Solpletgruppe AR1967

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 50 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Tågerne letter… eller sådan da, til dels.

Her Søndag formiddag var der udsyn til solen gennem et lag af højtliggende dis & Cirrus.

Solpletgruppen AR 1967 kunne skimtes med det blotte øje, og detaljer kunne ses

med rimelig kontrast op til 58x i min lille 50/540mm refraktor.

Dog ingen fakkelområder eller granulation synlig i den elendige transparens.

Jeg ser frem til nærmere studie af denne AR med den forventde bedre verjudsigt i starten af næste uge !

AllanAllan_Dystrup2014-02-02 11:56:49

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Her var luften ganske klar dog med lidt dis i den højde, hvor Solen står for årstiden. Fik nogle gode (formoder jeg) optagelser i kassen. Visuelt i bino og C8’eren stod gruppen flot og stor. Seeingen var ikke ligefrem god, men her må man afstemme med forstørrelsen.

Ved optagelserne i H-alpha mellem kl. 1230 og 13 kom der pludselig et flareudbrud, en M klasse formoder jeg. Ikke dårligt at få med selvom jeg helst ville have oplevet det ved okularet. Der kom desværre ikke flere under selve observationerne i H-alpha.
        Under alle omstændigheder en fin seance med Solen i centrum som jeg ikke har set i flere uger. Der kommer overflade billeder senere. Protuberanserne var ikke store, men flotte alligevel i bino’en med 3″ TeleVue’en i fokus:

outlook2014-02-05 16:33:14

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Ja, der var jo lige en stribe med relativt klart vejr ned gennem landet her søndag, omkring middagstid — men mest diset og høje skyer i resten af riget …

Jeg glæder mig til at se, hvad du har fået i kassen !

AllanAllan_Dystrup2014-02-02 16:48:39

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Så fik jeg tid til lidt billedbehandling af optagelserne fra den 02. feb. Det første er et billede af den store solpletgruppe desværre i en halvdårlig seeing:

Så følger M klasse flaren i en H-alpha serie:
            Transparensen var desværre heller ikke i top, men man kan se, at det er en pletgruppe der har et kompliceret magnetfelt, et såkaldt beta-gamma-delta felt, der stort set altid vil eksplodere.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Flotte billeder Leif. Dejligt at se dine solbilleder igen. Ja, det var en skam du ikke så den flare med det blotte øje. Der er jo fart over feltet med sådan en.

mvh Viggo.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jeg var så heldig, at få denne MONSTER pletgruppe at se visuelt her i formiddags med herschelkile og binoviewer på min nykollimerede William Optics Megrez 72/430mm ED. Seeingen var utrolig god for Februar, så jeg kunne med 2.7x GPC og 25mm Zeissokularer (cirka 47x) se vidunderlige detaljer i den enorme pletgruppe. Små fjerlignende udstikkere fra umbraerne, streger og hårlignende detaljer i de bugtede og snoede penumbraer. Granulation over hele skiven og flere små grupper og fakler nær randen sås også skarpt. Solen syntes let gullig, på grund af den forholdsvis lave højde. Et herligt billede! Jeg blev ganske glad over synet.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

Onsdag. 05.02 formiddag — under middel seeing med flimrende solrand og skiftende transparens med drivende dis ned mod horisonten.

På trods heraf havde jeg hevet 63/840mm Temelatoren ud med (ligesom Thomas ovenfor) : Bino, 1.7xGPC plus et par Zeiss 25mm okularer (58x).

WOW! — unanset de middelmådige observationsforhold. AR1967 har udviklet sig til en gigantisk dobbelt-solplet, med et væld af detaljer i gruppen samt i den nordligere beliggende 1968-gruppe. Jeg sad klinet til okularet i godt ½ time, og i denne periode var der momenter med god seeing, hvor kontrast og detaljer i pletterne virkelig brillierede… WOW

Allan

PS: Fantastiske billeder Leif, på trods af de vanskelige forhold.!Allan_Dystrup2014-02-05 12:46:56

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg var desværre ikke i stand til at se den i dag, men et kig over på SDO viser, at den er ved at fusionere til en gigantisk plet jvf dette foto:

Jeg har nedskaleret billedet for at vise omtrent hvor stor jeg selv ser den i C8’eren med bino.

Hilsen Leif,

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg fik også set den i dag, med samme setup som i går, altså WO 72/430mm ED, Maxbright bino og INTES herschelkile. DOg kunne seeingen i dag ikke bære 46x, så jeg nøjedes med 28x, hvor billedet var ganske udmærket. Der var stadig virkelig gang i den store pletgruppe og den mindre gruppe nord for den har også udviklet sig voldsomt.

Herligt med lidt godt vejr og samtidig stor solaktivitet.

Thomas, Bornholm

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Solpletgruppe AR1967' er lukket for nye svar.