solnedgangen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI solnedgangen

• Dette emne har 41 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Julius. This post has been viewed 526 times
Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
  • Forfatter

Julius
    Deltager
      • Nova

Takk for tipset Tom. Jeg var ute i går rett etter solnedgang til solen var ca 6 grader under horisonten. Det var noen flotte Perlemors skyer.
      Timelapse og utregning av skyhøyde kommer senere i dag.

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

MrJulius wrote: Takk for tipset Tom. Jeg var ute i går rett etter solnedgang til solen var ca 6 grader under horisonten. Det var noen flotte Perlemors skyer.
        Timelapse og utregning av skyhøyde kommer senere i dag.

Hmmm… gad vide om det var en tynd og ensfarvet udgave af Perlemors skyer (PSC) jeg så i dag? Måske du kan svare på det når jeg engang får lagt nogle billeder ud på nettet.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Julius
        Deltager
          • Nova

Kan være mulig det. Ingen extraordinære skyer i kveld. Timelapse kommer i morgen.

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Så fik jeg lagt billederne over på pc’en.

Efter at jeg har set billederne igen tvivler jeg på at det er PSC. Men det må du være bedre til at vurdere, Julius?

Det første billede – Er ujusteret, kun størrelsen er gjort mindre. Skystrukturerne kan lige netop anes. De var nemmere at se visuelt!

Det andet billede – Her har jeg justeret kontrasten, så skystrukturen er nemmere at se.

Julius
            Deltager
              • Nova

Det ser ikke ut som de PSC Type 2 jeg har observert.
              Dette ligner mer på de skyene flere i øst-europa har observert senest i dag:

Clouds are back again. This morning (2nd March) around
              4:35 UTC(36 mins before sunrise) I noticed them low on eastern horizon.
              They were much more fainter than on Feb 21st, but clearly visible.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Ja, det er i hvert fald ikke PSC type 2, jeg så igår.
                Skyerne jeg så lignede fuldkommen, de skyer der er på det billede du har postet.
                Så det er nok en del af samme fænomen.

Julius
                Deltager
                  • Nova

Her er timelapsen av skyene som jeg tror er PSC type II Perlemor skyer.
                  Men jeg har også begynt å lure på om det kan være en vanlig linsesky med iridescence.
                  Skyen var ganske lavt på himmelen og på bildene har dessverre mye av perlemor effekten blitt borte pga overeksponering. Man ser iallefall at skyen er relativt stillestående i forhold til de skyene som befinner seg i lavere luftlag.
                  http://youtu.be/zuOZo91u_iQ

Når vil du si at solen har gått ned på de skyene, tidspunkt ut i filmen?

MrJulius2013-03-02 10:27:45

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg synes ikke at det ser ud til at være PSC. Stratosfæren er også for varm pt. til at danne PSC.

I videoen ser man at de rammes af Jordens skygge mens de fjernere skyer stadig er stærkt oplyste, det tyder umiddelbart på en troposfærisk højde (iriserende skyer).

PSC er klart lysende ofte med stærke farver, prøv at sammenligne med disse:

http://www.atoptics.co.uk/highsky/nacr1.htm

Jesper G.

Julius
                    Deltager
                      • Nova

Ja jeg tror du har rett Jesper. Her er et bedre bilde av ordentlige PSC type II tatt av meg 31.12.2004.

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

MrJulius wrote: Ja jeg tror du har rett Jesper. Her er et bedre bilde av ordentlige PSC type II tatt av meg 31.12.2004.

YES – dér har vi dem

Flot.

Jesper G.

frank
                        Deltager
                          • Main Sequence

Det er et godt billed julius flotte farver

Frank

Julius
                          Deltager
                            • Nova

Takk Jesper og Frank. Jeg har ikke sett ett så spektakulært show siden bildene ble tatt.
                            Vi får krysse fingrene for noe interessante skyer, selv om sesongen for perlemors skyer snart er over.
                            Men heldigvis ikke lenge til den ordentlige NLC sesongen starter Wink

Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
                          • Emnet 'solnedgangen' er lukket for nye svar.