solnedgangen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI solnedgangen

• Dette emne har 41 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Julius. This post has been viewed 525 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Interessante billeder.

Jeg tror bestemt ikke at det er lysende natskyer, også kaldet NLC, Noctilucent Clouds eller Polar Mesospheric Clouds. Forholdene oppe i mesopausen burde ikke lave dem nu.

Forholdene i stratosfæren er heller ikke til perlemorsskyer eller Nacreous Clouds, stratosfæren er for varm pt. der var en pludselig stratosfærisk opvarmning for nyligt. De er også typisk meget farvestrålende som iriserende skyer på steroider.

Tom A – hvis du siger at de var synlige (soloplyste) til 1 time efter solnedgang, og at du har beregnet at det kræver en højde på 60 km, så er det vel meget påfaldende at tænke på meteoritstøv i stratosfæren og den nederste del af mesosfæren.

Meteoritten har naturligvis lavet en del støv i de lag og støvet spredes og kan sagtens være over Skandinavien nu.

For et par år siden fotograferede jeg en slags kunstige lysende natskyer (i mesopausen) efter en raket affyring i Rusland. De blev observeret og fotograferet i Rusland, Baltikum, Danmark og Skotland. Der er ved at blive lavet en videnskabelig artikel om det. Det er også generelt accepteret at mikrometeorider eller meteorstøv kan være medvirkende til dannelsen af NLC. Jeg tror derfor at der er en vis sandsynlighed for at fænomenet i går kan have relation til meteoritten i Rusland.

Spændende om der kommer noget på himlen i aften.

Jesper G.

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Var der nogen der havde klart udsyn de sidste par timer ?

Her var der bare de sædvanlige grå skyer.

Jesper G.

Julius
        Deltager
          • Nova

Skyene var iallefall natt/morgen lysende, noctilucent Wink
          Jeg husker den tråden Russerne laver kunstige NLC
          Du får si fra når artikkelen er klar for allmenn beskuelse.

Jeg var ute en tur og observerte noen brunaktige svake skyer sand/støv?, mener å ha sett slik før.
          Jeg kom først frem etter solnedgangen, men det var spektakulært rødt.

Timelapse kommer litt senere i kveld.

Julius
          Deltager
            • Nova

JesperG wrote: Interessante billeder.

Jeg tror bestemt ikke at det er lysende natskyer, også kaldet NLC, Noctilucent Clouds eller Polar Mesospheric Clouds. Forholdene oppe i mesopausen burde ikke lave dem nu.

Forholdene i stratosfæren er heller ikke til perlemorsskyer eller Nacreous Clouds, stratosfæren er for varm pt. der var en pludselig stratosfærisk opvarmning for nyligt. De er også typisk meget farvestrålende som iriserende skyer på steroider.

Hvor finner du ut dette? Finnes det noe tilgjengelig varsel?
            Jeg vet om denne for jetstrømmen og denne for temperaturen i stratosfæren.

Jeg har foreløpig endret navn til Noctilucent-like clouds. Perlemorskyer ser veldig annerledes ut ja.

Her er det eneste jeg klarte å fange opp mot sør-vest, definitivt ikke NLC. Kanskje Cirrus skyer eller noe slags støv/sand?
            http://youtu.be/H1Hg4RL-7S4

MrJulius2013-02-20 23:29:41

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Der var en nyhed omkring stratosfærisk opvarmning på dmi i sidste måned, og der skal være meget koldt for at Nacreous Clouds dannes. http://www.dmi.dk/dmi/den_kolde_vinter_kommer_oppefra

Den ekstra røde farve kan skyldes et større indhold af (meteor)støv i atmosfæren, dermed spredes de korte blå bølgelængder mere og filtreres dermed mere væk omkring solop- og nedgang.

Jeg skal nok vise artiklen om raketterne og NLC når den er udgivet, den er i redaktionsfasen nu.

Jesper G.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

JesperG wrote: Interessante billeder.

Normale NLC er det ikke. Der er stadig 2-3 måneder til den officielle sæsonstart og det er helt sikkert ikke koldt nok i mesosfæren til at de kan dannes.

Men meteoret over Rusland har tilført så meget støv og sikkert også vanddamp i stratosfæren/mesosfæren, så forholdene ikke er normale (lokalt). Det kan så have dannet de sete skyer. Det er i hvert fald mit bud.

Jeg overvejede, da jeg så skyerne i tirsdags, om det kunne være polar stratosfæriske skyer, men de ser anderledes ud og dannes i højder mellem 15 og 25 km – altså væsentlig lavere end den højde jeg har beregnet.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Julius
                Deltager
                  • Nova

Nå er skyene også observert av en pilot på vei sørover over England ved soloppgang den 20.02.2013

Selv når solen er over horisonten, dette tyder vel på at skyene er “tykkere” og reflektere mer sollys enn NLC som forsvinner før soloppgang.

Edit:
                  DMI har også laget artikkel.

MrJulius2013-02-21 18:12:23

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.
                    Sørens det stadig er overskyet.

Jeg husker (ikke personligt, men at have læst) at der efter Tunguska var så kraftige NLC’er (det var jo den 30 juni, midt i sæsonen) at man i København og Oslo kunne læse avisen midt om natten. det er jo tankevækkende. Man spørger igen sig selv om den angivne masse på 10 tons (af nogle) og mange tusinde tons af andre ikke mere og mere hælder imod tusinder af tons. Det er jo et stort volumen at fylde med støv så en halv lastbilfuld gør vel næppe en væsentlig forskel??

mvh
                    jens

Julius
                    Deltager
                      • Nova

Overskyet her i morges, nytt forsøk i morgen tidlig, men skyene er vel på vei vestover.
                      Blir spennende å se om noen på østkysten av Amerika får øye på noe.

Ellers har jeg tro på Tom sin hypotese.
                      Jeg tror dette er like mye NLC som de vi ser i sesongen.
                      Hva som har forårsaket de enten det er raketter eller meteorider burde ikke ha noe å si.
                      Fordi skyene er natt lysende og da har en god høyde over bakkenivå synes jeg de kan kalles Noctilucent Clouds.

MrJulius2013-02-21 23:25:48

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

MrJulius wrote: Nå er skyene også observert av en pilot på vei sørover over England ved soloppgang den 20.02.2013

Selv når solen er over horisonten, dette tyder vel på at skyene er “tykkere” og reflektere mer sollys enn NLC som forsvinner før soloppgang.

Edit:
                        DMI har også laget artikkel.

De billeder du linker til Julius, er meget imponerende, især det sidste hvor skyerne stadig ses, selv om at solen er kommet op. Det må betyde, som du også skriver, at de er optisk “tykkere” end normale NLC. Kan jo teoretiserer om at dette måske skyldes at støvet/iskrystallerne endnu ikke er spredt så meget ud som det er ved almindelige NLC.

I øvrigt, hvis højden på 60 km som jeg regnede mig frem til passer. Så er skyerne dannet ved en meget højere temperatur end de NLC vi ser om sommeren. Mesosfærens temperatur i 60 km højde er omkring -30 grader C, mens almindelige NLC dannes i temperaturer omkring -120 grader C.

Og så er der også kommet nogle billeder fra Holland

Julius
                        Deltager
                          • Nova

Interessant. Vi fått bekreftelse på at skyene også var synlig kort tid etter soloppgang av piloten.
                          Jeg har funnet ut at solen var 3 grader under horisonten både for pilot bildene og de nye fra Nederland.
                          Min timelapse hadde solen fra 6 til 4 grader under horisonten.
                          Mer info her: http://nlcnet.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=869

Ble dårlig med observasjon her i dag devis overskyet og ingen tegn til noe NLC.

MrJulius2013-02-22 13:06:06

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Tom A wrote:

De billeder du linker til Julius, er meget imponerende, især det sidste hvor skyerne stadig ses, selv om at solen er kommet op. Det må betyde, som du også skriver, at de er optisk “tykkere” end normale NLC. Kan jo teoretiserer om at dette måske skyldes at støvet/iskrystallerne endnu ikke er spredt så meget ud som det er ved almindelige NLC.

Rigtige NLC befinder sig i mesosfærens pauselag i ca. 85 km højde.

Man kan forestille sig, at det bevirker at iskrystallerne er “fanget” i pauselaget og dermed ikke spredes vertikalt.

De aktuelle lysende solnedgangsskyer befinder sig nok 25-30 km længere nede og kan formodentlig bedre tumle lidt rundt i det vertikale plan – og dermed få en tykkere struktur der er mere reflekterende.

Jesper G.

Julius
                            Deltager
                              • Nova

Kanskje vi kan kalle dem crepusculumlucent cloud som blir twilight glowing clouds. Eller tussmørke lysende skyer Thumbs%20Up
                              Siden det kan virke som disse skyene blir lyst opp først når solen er mindre enn 6 grader under horisonten.

MrJulius2013-02-22 13:18:38

tom.a
                              Deltager
                                • Super Giant

JesperG wrote:

Rigtige NLC befinder sig i mesosfærens pauselag i ca. 85 km højde.

Man kan forestille sig, at det bevirker at iskrystallerne er “fanget” i pauselaget og dermed ikke spredes vertikalt.

De aktuelle lysende solnedgangsskyer befinder sig nok 25-30 km længere nede og kan formodentlig bedre tumle lidt rundt i det vertikale plan – og dermed få en tykkere struktur der er mere reflekterende.

Jeg har jo beregnet at skyerne er i ca. 60 km højde hvilket er 10 km over stratospausen. Så det kan godt være at støvet har bedre mulighed for at tumle rundt, da det ikke er fanget i en af pauserne.

Alternativ forklaring, så har meteoret jo allerede deponeret støv/vand i det vertikale plan, da meteoret faldt ned igennem atmosfærelagene. Så støvet behøver jo ikke tumle særlig meget i det vertikale plan, for det er jo allerede fordelt i dette plan. Så det er op til de horisontale vinde at sprede støvet ud i den skyflade vi observerede.

tom.a
                                Deltager
                                  • Super Giant
                                  Her til morgen observerede jeg usædvanlige skyer i solopgangen. Skyer lignede de skyer jeg så den 19., men virkede tyndere og mere spredt ud. Der var stadig striber i skyformationerne og farven var hvidblå.

Kontrasten i skyerne og mellem skyer og solopgangen var lav. Lavere end d. 19.

http://nlcnet.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=869 er der flere russisk observationer som sammenligner udseendet af skyerne med de skyer man kan se efter et kraftigt vulkanudbrud. Og det kan jeg godt give dem ret i. De ligner hinanden.

Jeg fik taget adskillige billeder, men jeg får nok først tid til at lægge dem ud på min blog engang i aften eller morgen Unhappy

Nå, men hold øje med vest himlen i aften. Jeg så skyerne 30-40 minutter før solopgang. 15 minutter før solopgang var skyerne forsvundet i solopgangen – druknet i alt lyset.

Så min vurderinger er, at I skal være ude og holde øje i tidsrummet 15 til 60 minutter efter solnedgang i aften.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'solnedgangen' er lukket for nye svar.