Solkik med en Lunt 152

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solkik med en Lunt 152

• Dette emne har 32 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 373 times
Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

I fredags var jeg en tur ude hos Jim for at tage flere billeder af Solen. Denne gang med min
      hjemmebyggede okular/kameraholder. Der sidder et 18 mm okular i holderen.

Det var meget vanskeligt at fokusere, dels fordi der var meget lys og dels, fordi der simpelthen
      ikke var nogen markante detaljer at fokusere på.
      Jeg har lavet optagelser både på auto og med manuel indstilling af eksponerings- og lukkertid –
      lige lidt hjalp det.
      Det viste sig, at lysintensiteten hen over feltet varierede en del, og dette betød, at det var svært
      både at få protuberanserne ved kanten og selve overfladen med på een gang.

Satte man et okular i og betragtede solen var der masser af detaljer at se.

Herover er hele det fotografiske felt vist

Her har jeg forsøgt at trække detaljer frem på overfladen.

Konklusionen på forsøgene må være, at man ikke skal fotografere med okularprojektion, men
      placere sin kamerachip direkte i fokuspunktet – men så ved man det til en anden gang.

mvh
      Torben

Torben Taustrup2015-06-14 17:15:31

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

NHaagh wrote: Der er også en her

Tak for info Niels – den kendte jeg slet ikke noget til. Den må være

anskaffet inden for de sidste to år – i 2014 fremgår det.

Og så på en Track the Stars-opstilling

mvh

TorbenTorben Taustrup2015-06-17 07:10:24

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
        • Emnet 'Solkik med en Lunt 152' er lukket for nye svar.