Solkik med en Lunt 152

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solkik med en Lunt 152

• Dette emne har 32 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 372 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Forfatter

ulrik
      • Planet

Hvilken slags objektiv sidder i Lunt`en. En enkellinse/kromat ?

Kunne være interessant at vide !

Anonym
        • Nova

Astrojensen wrote:

Jep, sådan er det. Et stort teleskop kan helt enkelt opløse billedet i flere “pixels”, så ved en given seeing-kvalitet, så vil det store teleskop være forholdsvis mere handikappet, end et mindre. Det er dog vigtigt at påpege, at alt andet lige, vil det store teleskop aldrig vise færre detaljer, end et lille.

Så hvorfor blænde ned?

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Er Lunt’erne ikke bygget op omkring et Fraunhofer design ?!

Dvs. en doublet akromat. Det synes jeg at jeg har hørt/læst et sted.

Læs evt Bob May’s side om Fraunhofer og nogle andre klassiske akromat designs:

http://bobmay.astronomy.net/refractor/Refrdesign.htm

ulrik
            • Planet

Har prøvet at google lidt på nettet vedrørende Lunt´en. Frontlinsen er single(kromat) og længere inde skulle der side en mindre akromat(?).Kikkerten er jo beregnet til kun en bølgelængde. Vil jeg tro !

jimbob
            Deltager
              • Moon

Torben Taustrup wrote: Med et instrument til 80k, har vi så ikke lige fået aflivet myten om, at skotter er nærige? Wink

Vi er stadig nærige

jimbob
              Deltager
                • Moon

Jens.Jacobsen wrote: Det kunne være fantastisk!Kan vi håbe på at instrumentet fremvises på starparty??!! Alene det ville jo være argument nok for at møde op.Og iøvrigt, tillykke med instrumentet, man kan slet ikke holde en snert af misundelse og beundring inde!mvhJens

Hvis folk skal kigge igennem scopet, og ikke stå og fortælle mig, at jeg skal flytte til Alperne, så kan jeg tage det med.

Har I virkelig lyst til, at se det?

jimbob
                Deltager
                  • Moon

Nightsky wrote: Vildt lækkert instrument Jim. Det må være en fornøjelse at bruge sådan en.

Det er det Lars. Det tager 8 minutter at få scopet og alt der høre til, fra huset til terassen og være klar til brug. Ikke darligt.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Jim.

Det kunne være en stor stor oplevelse blot at kigge gennem sådan et pragtinstrument en gang! Det tror jeg man vil huske fremover.

At have sådan et instrument til rådighed når man har lyst, det er jo for langt de fleste blot en fjern drøm.

Så ja! Meget gerne med på starparty. Både for at se sådan et instrument virkeligt, i den klasse (hvilket kun sker meget sjældent for langt de fleste) Og også selvfølgelig for at se solen igennem den.

mvh
                    Jens

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, så må man hellere begynde at glæde sig til Star Party!

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Jimbob wrote:

Med et instrument til 80k, har vi så ikke lige fået aflivet myten om, at skotter er nærige? Wink

Vi er stadig nærige

ok, myten er i live så LOL

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg står gerne i kø for at få et kik i sådan et instrument til MAF Starparty, det behøver bestemt
                          ikke være i Alperne. Omkring størrelsen, de få gange jeg har kigget i større H-alpha instrumenter
                          har de altid slået de mindre, uden undtagelse. Det gælder sig højt i alperne, marker i Tyskland
                          og Danmark, samt London. Mærker som Lunt, Wolfgang Lille, ATM, SolarScope, Coronado, DayStar.

Det undrer mig også at man taler om det er nødvendigt at komme op i højderne til solobservationer,
                          med mindre det er nogle af de kendte steder med god seeing. Nogle af de mest fantastiske
                          beretninger om super seeing og solobservationer kommer oftes fra folk der observer ved kysten,
                          altså lavlandet og syd på hvor Solen står endnu højere. Faktisk har der været et par foredragsholdere
                          til MAF Starparty som ville væk fra Alperne grundet middelmådig seeing. Et andet eksempel er
                          Pic Du Midi i Pyrenæerne som heller ikke er placeret godt når det gælder seeing.

Når man f.eks. hører Ludes under solobservation i Alperne, fortælle om hvor meget bedre det er
                          ved kysten ud over vandet, f.eks. en formiddag i Florida med en seeing bedre end 0,5 buesek.

Mystisk, mon der er en forklaring.

Nightsky2015-04-19 23:48:28

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Et andet eksempel er

Pic Du Midi i Pyrenæerne som heller ikke er placeret godt når det gælder seeing.

Pic du Midi kan ellers have fremragende seeing, men den er nok ikke *generelt* fremragende. Jeg har læst, at vinden ofte er ekstremt barsk og at dette skaber turbulens omkring åbningen i kuplen, hvis denne ikke er rettet eksakt op mod vinden.

Det er gammelkendt, at bjerge ikke generelt har særlig god seeing, men må udvælges med ekstrem omhu.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Det vil være et udsøgt privilegie at få lov til at kikke på solen med det fantastiske teleskop!

Jeg håber meget du har mulighed for at deltage, og jeg forudser konstant kø ved dit teleskop Tongue

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Thomas, jeg fandt lidt om seeingen dernede. Meget sjældent kommer den
                                ned på 0,4″, men der er
                                en reference til et Jupiter billede tilbage i 1975
                                hvor man ramte utrolige 0,2″ på film Shocked

Omkring solteleskoper og højden. Det er muligvis spredningen af lyset (scattering) som løses ved
                                at gå op i højden? Men påvirker det seeingen eller kun kontrasten? Hhhmm

Nå men der er noget at se frem til hvis denne Lunt kommer til MAF StarpartyClap

Nightsky2015-04-19 23:41:12

allan_dystrup
                                Deltager
                                  • Nova

Ulrik wrote: Frontlinsen er single(kromat) og længere inde skulle der side en mindre akromat(?)…

Jeg vil mene, at 152’eren er konstrueret efter samme principper/design som de mindre Lunt Ha-teleskoper, altså :

AllanAllan_Dystrup2015-04-20 17:30:31

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Solkik med en Lunt 152' er lukket for nye svar.