Solkik med en Lunt 152

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solkik med en Lunt 152

• Dette emne har 32 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 371 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg har lige været forbi min bekendte Jim, som er den heldige ejer af et Lunt 152 solteleskop.
      Jeg har tidligere kikket i et 40 mm solteleskop, og det tåler ingen sammenligning, for i Lunt 152
      er der virkelig skruet op for opløsningen, og man kan se mange detaljer.
      Vi observerede mest med en okularbrændvidde på 18 mm, og her kan man se hele solskiven.
      Jim har også et zoomokular, hvor man kunne komme tættere på, men pga. lufturoen fik man
      mest ud af 18 mm okularet.
      Jeg tog nogle billeder gennem okularet, men de ligger langt fra, hvad man kan se med det blotte
      øje.

Tak for kikket Jim Thumbs%20Up

mvh
      Torben

Torben Taustrup2015-04-18 19:46:46

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Yikes! Jeg troede slet ikke, der fandtes sådan én her i landet.

Thomas, Bornholm

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Oh my God, fristes man til at sige. Men sandheden er, at i følge Lunt så er den beregnet til højtopløselige observationer af Solen og især dens protuberanser i stor forstørrelse. Men det opnås for det meste kun i Alperne eller andre højt beliggende regioner.

Derfor er der kun få af disse “in action”, men naturligvis også pga af prisen. Noget andet er, at man med lidt ATM kan gøre det samme med færre ressourcer på hånden. Men seeingen i “lavlandet” Danmark sætter desværre en begrænsning på dens udfoldelse med stor forstørrelse.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Man kan selvfølgelig altid blænde ned, hvis seeingen ikke er til det, for der er faktisk en del lys
            til rådighed, så en nedblænding til 80-100 mm er inden for det realistiske.
            Jim fortalte mig i øvrigt, at han også havde set på en 100 mm, men han valgte så den ultimative
            løsning til 80k – uha-uha – men den er altså også fantastisk.

Da vi i sin tid tog billeder af Solen med den gamle 8″ spejler, blev den blændet ned til omkring 70
            mm, og ved den åbning var opløsningen stadig acceptabel.

mvh
            Torben

Torben Taustrup2015-04-18 17:03:42

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jimbob
            Deltager
              • Moon

Har lige pakket scopet væk…sikker en flot dag. Detaljerne var uforglemmelige. Meget aktivitet der ved de 4 store grupper, som kan ses pt.

Selv tak Torben og tak for besøget.

Thomas…er det skotten du mener eller Lunt 152

Clear skies

Jim

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Vildt lækkert instrument Jim. Det må være en fornøjelse at bruge sådan en.

Anonym
                  • Nova

hvorfor blænde ned?

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Grundet seeing, men som Leif skriver, så kan man med ATM og lidt andre konfigurationer sagtens få samme resultater. Jeg kender flere, der inkl. mig selv kører i intervallet 120-150 mm refraktorer til h-alpha. Og det er en stor fornøjelse, skulle jeg hilse og sige. Man kan bruge de store åbninger i langt flere dage, end hvad folk mener og litteraturen skriver. Det er super fede ting og detaljer, man kan se, nogle gange har man nærmest armene oppe af hurra for de fede oplevelser i okularet.

Stort tillykke med den store Lunt.

Lars

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Imponerende instrument.

Det står højt på ønskelisten at prøve at kikke i et “rigtigt” Sol teleskop.

Måske det kan lykkedes på næste træf i Kompedal?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Det kunne være fantastisk!

Kan vi håbe på at instrumentet fremvises på starparty??!! Alene det ville jo være argument nok for at møde op.

Og iøvrigt, tillykke med instrumentet, man kan slet ikke holde en snert af misundelse og beundring inde!

mvh
                        Jens

Anonym
                          • Nova

Så seeing påvirker en stor åbning mere end en lille, eller hvordan?

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Så seeing påvirker en stor åbning mere end en lille, eller hvordan?

Jep, sådan er det. Et stort teleskop kan helt enkelt opløse billedet i flere “pixels”, så ved en given seeing-kvalitet, så vil det store teleskop være forholdsvis mere handikappet, end et mindre. Det er dog vigtigt at påpege, at alt andet lige, vil det store teleskop aldrig vise færre detaljer, end et lille.

Oftest vil der dog være korte øjeblikke, hvor det store teleskop vil vise mange detaljer. Det er derfor, man kan bruge videokameraer til at fange disse øjeblikke med, finde dem på filmen, og lægge dem sammen til et bedre billede end gennemsnittet. Visuelt kan man gøre det samme, men det kræver øvelse.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Astrojensen:

Yikes! Jeg troede slet ikke, der fandtes sådan én her i landet.

Jimbob:

Thomas…er det skotten du mener eller Lunt 152

Begge dele…

Thomas, Bornholm

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Hvor der naturligvis er en opløsning til forskel for den mindre (og alligevel store) 100mm, er 6″eren en ordentlig basse og mere uhåndterlig og tung. Kræver desuden god seeing ved højere forstørrelser. Af selvsamme grunde har flere valgt at skalere ned til en 100mm i stedet.

En 100mm vil være at foretrække for de fleste og vil også være mit valg, men outreach værdien vil være ganske stor med den større 6″er. Ingen tvivl om det og samtidig mit valg, hvis jeg boede i nærheden af Pic du Midi eller i samme højde. Så kunne den udnyttes til fulde.

Men her er lidt om den fra CloudyNights:

http://www.cloudynights.com/topic/487719-lunt-152-mm/

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Med et instrument til 80k, har vi så ikke lige fået aflivet myten om, at skotter er nærige? Wink

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Solkik med en Lunt 152' er lukket for nye svar.