Solkiggeri

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Solkiggeri

• Dette emne har 22 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 185 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Nej, slet ikke. Du må ikke bruge de filtre til solen. De er udelukkende til nat observationer/optagelser.

Den side du linkede til har en sektion udelukkende til solteleskoper, kig der 🙂

rener
        • Planet

ok hvis det er “Lunt H-alpha Blocking Filter” sådan et ligger tæt på 4k, er det jo mere end jeg har givet for alt mit grej tilsammen Confused det er jo crazy…kan ikke passe der ikke findes billigere alternativer?

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

4K er MEGET billigt for H-alpha soludstyr…

Thomas, Bornholm

rener
            • Planet

men så osse lige at det udstyr kun passer i et solteleskop 🙁 er det ikke et filter jeg skal skrue i mit okular jeg skal bruge? nogen der evt kan linke et der passer til 1.25″?

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

Det du spørger om er endnu dyrere.

For at kunne se de protuberanser kræver det en særlig smal båndbredde og det er dyrt at lave. Desuden skal næsten al solens energi også reflekteres væk, det koster også. Derfor kan man ikke bruge blocking filter alene, men man skal også have ERF (energy rejection filter) som fjerner de harmefulde varme og UV stråler.

Hvis du ikke bruger sådan et setup så brænder du dit øje med temmelig stor sikkerhed for at du blive blind på det øje.

Så lad endelig vær med at prøve at finde på en ‘hjemmebyg’ løsning med at tro at man kan skrue adskillige filtre sammen på må og få.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Rener wrote: men så osse lige at det udstyr kun passer i et solteleskop 🙁  er det ikke et filter jeg skal skrue i mit okular jeg skal bruge? nogen der evt kan linke et der passer til 1.25″?

Det billigste standalone solteleskop er et Lunt LS35Tha, der koster knapt 6k. Filtre til montering på et vilkårligt teleskop er LANGT dyrere. Et 40mm sæt koster 13k. Et 100mm sæt koster 63k og opefter…

De specielle filtre, der skal bruges for at isolere den ultra smalle del af spektret, der bruges, er rasende dyre at lave. Og så er det endda meget billigt i dag, i forhold til tidligere, hvor de billigste filtre kostede 40 – 50k…

Man kan IKKE få noget, der bare kan smækkes på et 1.25″ okular. Desværre.

Thomas, Bornholm

rener
                  • Planet

æv, var jeg ikke klar over, troede man ville kunne se dem med det alu filter jeg har på linsen.. men man bliver klogere (fattigere) hverdag 😀

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Desværre kan man ikke se protuberanser med et almindeligt hvidtlys alufilter, men man kan se meget andet. Jeg har heller ikke noget H-alpha filter, men klarer mig med et Baader solfilter og en INTES Herschelkile. Man kan se mange interessante fænomener i hvidt lys.

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Solkiggeri' er lukket for nye svar.