SOLGT: Unitron 75mm

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT SOLGT: Unitron 75mm

• Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 6 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 342 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Jeg kommer helt sikkert til at fortryde det her, men der skal penge i kassen til at financiere det næste teleskop. Så derfor sælger jeg min Unitron. Unitrons modelnummer er 3″ 142.

Her er info på teleskopet:

Klassisk Unitron 75 mm, brændvidde 1200 mm, ækvatorialmontering med motor (Polarex 220V). Der medfølger solprojektionssæt, Unitron store okularsæt (R25, K18, K12.5, S9, S7 og Or6), retvendeprisme, diagonal, transportkasser osv.

Teleskopet er komplet og er restaureret med originale reservedele importeret direkte fra Unitron.

Teleskopet er i pæn stand (montering og trefod er restaurerede). Tubus har nogle mindre ridser, som jeg ikke har gjort noget ved, da de er så små.

Jeg er den anden ejer. Den første ejer var en ingeniør fra Frederiksberg.

Herunder er der billeder af Unitron’en. High-res billeder fremsendes gerne på email.

Sådan ser det ud, når det er pakket sammen i kasser

Her er kasserne blevet åbnet

Monteringen set tæt på med motor installeret (det er en Polarex, Unitrons europæiske navn, så den er til 220V 50Hz).

Et kig ned i tubus

Hele teleskopet samlet og med solprojektionssæt sat på. Og ja, det er højt. Fra top til bund er det 2,2 m.

Jeg forestiller mig en pris omkring 5000,-

Jeppe2010-09-06 19:14:58

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Åh ja Smile

Jeg havde i sin tid en 60 mm af samme type.

Dejlig kikkert, men jeg kiggede ofte med misundelse på sky & telescopes annoncer for 3″.

Senere fik jeg så en 4″ på jernsøjle, men den og 60 mm er forlængst solgt videre og erstattet af andre kikkerter.

Måske skulle man… Confused

mvh
        Lars

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Hej Lars,

Det her er min Unitron nr. 2. Den første var også en 3″ som jeg bitterligt fortrød, at jeg havde solgt. Så derfor købte jeg denne, som jeg nu alligevel sælger, hvilket jeg helt sikkert igen vil fortryde. Jeg kan høre, at du har kørt i nogenlunde samme ring LOL

Men en 4″ på søjle må have været et imponerende syn!

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

ja, 4-tommeren var stor og meget uhåndterlig, da jeg ikke havde et fast observatorium.

Her er den sammen med 60 mm i min lejlighed i Århus.

Kikkerten blev solgt til en mand i Skagen som brugte den i sit observatorium i nogle år, men så blev den vist solgt videre.

mvh
            Lars

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

Det er et fremragende billede. Det oser langt væk af Unitron-nostalgi ClapClapClap

Jeg var i øvrigt ikke klar over, at der også var skala på monteringen til 60 mm’eren.

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Unitron’en er solgt nu. Den nye ejer henter den i morgen. Så Unitron’en og jeg har kun en enkelt nat tilbage sammen, inden det er uigenkaldeligt forbi …

Snøft!

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Jeppe wrote:

Unitron’en er solgt nu. Den nye ejer henter den i morgen. Så Unitron’en og jeg har kun en enkelt nat tilbage sammen, inden det er uigenkaldeligt forbi …

Snøft!

Det var godt.

jeg var ved at blive blød i knæene og har ikke plads… LOL

Lindhard2010-09-06 21:40:48

mvh
                  Lars

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Giver det mening at hænge sørgebind på et teleskop?

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Lars.

Det må vist have været Harald Aaen. Han havde en fin 4″ Unitron i sit observatorium i Gl. Skagen. Jeg husker at have observeret solen med den. Fint instrument, og fornemt observatorium. Jeg tror vi sov derude til et redaktørmøde i det hedengangne “amatørAstronomen”… Det var dengang..

mvh
                      Jens

jeppe
                      Deltager
                        • Super Giant

Hvis det var Harald Aaen, der fik det, så er det foreviget i flere af hans bøger. Jeg har nogle stykker af dem stående, og bl.a. på forsiden af “Guide til amatørteleskopet” er der vist, hvad der i høj grad ligner en søjlemonteret 4″ Unitron. På samme montering er der også en 8″ Newton. Samme setup er også vist på side 8, og der siger teksten, at det er et privatobservatorium. Harald Aaen er krediteret for fotoet, så det kan jo sagtens være hans eget.

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Det var ganske rigtigt Harald Aaen, som købte den.

Hvor den er nu, ved jeg ikke.

mvh
                          Lars

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'SOLGT: Unitron 75mm' er lukket for nye svar.