Solformørkelsen næste fredag.

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Solformørkelsen næste fredag.

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af alan. This post has been viewed 35 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Jeg er ved at gøre klar til solformørkelsen på min skole.

En af mine klasse har bygget som solobservatorier, jeg har bestil briller og lidt solfilm til en kikkert. Men har I nogle bud på hvilke aktiviteter (målinger) de unge mennesker kunne beskæftige sig med?

Jeg regner med at sætte en lysmåler ud fra morgenstunden for at måle dæmpningen.

Skulle der være nogle af jer med “solteleskoper”, der skulle have lyst til at dele begivenheden med mig min skole, så send mig en PM.

Min skole er i Ringe på fyn.

Mvh Alan

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Mål temperatur i hele perioden.

Under den totale solformørkelse i 2006 i Tyrkiet bemærkede jeg at temperaturen faldt drastisk. Nok omkring 10 gr C, hvis ikke lidt mere !

Også vinden ændrede sig.

En anden ting jeg lagde mærke til dernede var, at fuglene ændrede adfærd.

De stoppede deres sang, fløj mod deres reder osv.

Frøer som ellers var stille begyndte at kvække osv.

Så eleverne kunne evt også lytte efter og observere fuglesang og notere ændringer.

Kommer selvfølgelig an på hvordan skolen ligger i forhold til vejstøj, parker, marker osv.

store.bjoern
        Deltager
          • Giant

Hvis I har persienner hængende kan det være, at hullerne hvor trådene går gennem fungerer som en gammeldags camera obscura. Ved den partielle formørkelse engang i slut-90’erne oplevede jeg fænomenet, jeg fik en lang række små billeder af solen projiceret ned på min hvide sovesofa og kunne følge med i eclipsen mens jeg sled over bøgerne.

Evt. kan et helt lokale laves til en walk-in obscura http://www.howcast.com/videos/387145-How-to-Transform-a-Room-into-a-Camera-Obscura Måske ikke praktisk lige til at få selve solen projiceret op på væggen, men meget sjov. Og man kan lave en ganske simpel håndholdt udgave af en cornflakes-pakke http://www.pinholephotography.org/camera%20obscurer.htm

Jeg vil dog af sikkerhedshensyn anbefale, at man ikke holder den direkte op foran sig som en kikkert, men kigger på det projicerede billede fra en vinkel. Skal ikke have, at en konstruktionsfejl pludselig blotter elevens øjne, eller nogen taber æsken eller nogen i kådhed skubber til hindandens æsker, og får brændt et evigt minde om dagen ind på nethinden.

alan
          Deltager
            • Super Giant

Temperaturmålingen er noteret, Vi har en del datalogger liggende så de bliver sat i gang.

Camera obscura, det er netop det mine elever har lavet. Ligefra små kasser man kigger ind i fra siden til en stor 2x2x2 meter papkasses med indgang i siden. det er gået op for mig at mine elever glæder sig ligeså meget som deres lærer.

Mht sikkerhed, så har jeg påpeget det for alle de lærer som har vist interesse for hændelsen.

Mvh Alan

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Solformørkelsen næste fredag.' er lukket for nye svar.