› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solformørkelsen den 21/8 set fra South Carolina.
- Dette emne har 15 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af outlook. This post has been viewed 1928 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. august 2017 kl. 22:54 #163177
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Her lige en frisk beskrivelse af formørkelsen som jeg så den fra Greenville i South Carolina.
Vi var rejst med Albatros rejser rundt i Sydstaterne i USA, og finalen på turen var så en total solformørkelse fra South Carolina. Selve turen vil jeg ikke skrive så meget om, ud over selskabet var godt og vittighederne og latteren sad løst
Selve dagen, den 21/8 startede med strålende solskin fra en skyfri himmel. Rejselederne havde først arrangeret at vi skulle på et stadion for at se formørkelsen, men efter nærmere overvejelser blev det besluttet at “kun” være os selv, to busser med danskere og en med svenskere under mere private former. Rejselederne havde så fundet et grønt areal, som jeg tjekkede dagen før. Arealet havde glimrende udsyn til formørkelsen, men gav også et godt udsyn til resten af himlen, kun med lidt træer lavt i syd over mod sydvest. Mod øst kunne man se langt, helt til nogle lave bjerge (ville danskerne nok kalde dem, men svenskerne ville nok sige bakker), således der med lidt held skulle være mulighed for at se skyggen trække bort.
I løbet af formørkelsesdagen trak der så, helt som på de andre dage vi var i syden, cumulusskyer op, især over de fjerne bjerge. Det var folk noget nervøse over, men jeg fortalte at de ofte falder sammen igen i den partielle del af formørkelsen, da sollyset falder af. Og det passede. Under den partielle del af solformørkelsen, faldt skyerne gradvist sammen, og under totaliteten var himlen helt ren og klar.
Jeg havde planlagt at studere coronaen nøje med en medbragt 8X42 Williams APO binokular. Denne bino har jeg lavet et sæt filtre til, med Baaders folie. Alt var testet hjemme og i orden. Den samme prismekikkert brugte jeg også under formørkelsen i 2006.
Jeg ville naturligvis også se om jeg kunne se protuberanser, og så ville jeg prøve om jeg kunne se månens have, de bliver jo netop oplyst af jordskinnet.
Jeg mente at det var et fyldestgørende program for de 2 min 10 sek vi ville få. Og så selvfølgelig nyde stemningen.
Op til totaliteten ville jeg prøve om jeg kunne fornemme temperaturfaldet, lyset aftagen og det at lyset bliver mere “skarpt”, samt om der skulle være flyvende skygger.
I den partielle del af formørkelsen blev faldet i temperaturen faktisk først mærkbart da vi rundede de ca 75% formørkelse, skyerne var dog allerede da faldet en del sammen. Men det var stadig dejligt varmt. De sidste 5-10% inden totaliteten blev faldet i temperaturen meget mærkbart.
Med hensyn til lyset, så er det i de sidste 5-10% det sker. Skygger ser mærkelige ud, og alting virker meget “skarpt”. Ved de partielle formørkelser jeg har set, ses intet af dette, så det må hænge sammen med den meget lille “lyskilde” på himlen.
Flyvende skygger så jeg heller ikke denne gang, så jeg må prøve igen.
Ved selve totaliteten startede jeg med at kigge på solen med det blotte øje, for at vurdere koronaens størrelse. Der var tre meget iøjnefaldende streamere, hvor den mod øst var størst. Visuelt virkede den meget stor/lang, mindst 3x soldiameteren.
Jeg lavede derefter et sweep rundt om solen med den udækkede prismekikkert. Det er vigtigt her at budgettere med tiden, så man ikke pludseligt står og kigger på den uformørkede sol!Streameren mod øst var enormt detaljerig, vel nærmest som lysende natskyer!? Jeg mangler en reference at sammenligne med. Streameren nåede en del længere fra solen end Regulus, som var fint synlig i prismekikkerten. Regulus var dog ikke (for mig) synlig med det blotte øje.
Der var en del protuberanser, let genkendelige på deres røde H-alpha lys. Sjovt at se H-alpha farven “Live” Det er vel det eneste sted i naturen man kan se det? I prismekikkert havde jeg det indtryk at de var mest koncentrede omkring kl. 2 som vel er nordvest på skiven.
På selve månen prøvede jeg om jeg kunne erkende havene, men nej. Det var en uniform sort skive i kikkerten.
Generelt oplevedes himlen som betydeligt lysere end en mørk nat. Lyset fra Koronaen er kraftigt, og når det siges at koronaen lyser som fuldmånen, så vil jeg nok sige at det passer. Det mørkeste sted på himlen er faktisk månen, den virker nærmest som et sort hul i himlen!.
Af andre himmellegemer så jeg kun Venus, som meget pludseligt blev synlig. Den var meget kraftig så højt på himlen. Meget imponerende!
En af grundene til at havene på månen er svære at se, er måske på grund af det kraftige lys fra koronaen, men også at ens øjne ikke har tid til at blive ordentligt mørketilvænnede. Man skulle måske overveje klap for øjet den sidste halve times tid, og så observere med en monokulær kikkert…. Så kunne man sammenligne.
En ekstra observation jeg gjorde da månen trak forbi, og Bailey’s Beads igen var synlige, denne gang på vestsiden, var at den kraftige streamer i koronaen mød øst, var synlige i et par sekunder (sådan føltes det), mens solen altså var ved at bryde frem på vestsiden. Den streamer virkede altså meget kraftig…
Under formørkelsen bemærkede jeg en voldsom larmen fra Cikaderne i bevoksningen bag os. De fik pludseligt travlt!
Overordnet set syntes jeg at det visuelle indtryk langt overgår de billeder jeg har set rundt omkring. Det er umådeligt svært at lave et billede der bare når det visuelle til sokkeholderne! Selvfølgelig kan man noget fotografisk, men der er så mange detaljer i koronaen, at det bare må ses. Og når himlen er så klar som i South Carolina, og koronaen er så klar som i forgårs, ja så er det bare på toppen.
Jeg kan kun sige at man skylder sig selv at prøve at observere koronaen med en prismekikkert. Det er enestående!
Hvad kunne så have været bedre?
En ting overraskede mig, nemlig højden på solen. Den stod jo i en højde på ca 60 grader, og det havde jeg jo ikke “trænet” hjemmefra. Man burde nok have øvet i at observere f.eks månen i nogenlunde samme højde, så man kunne få en smule mere ro på kikkerten.Endnu bedre ville være en stativmonteret kikkert.
Kunne man så have brugt højere forstørrelse? Måske. Man kunne f.eks prøve med en 12 eller 15 gange prismekikkert næste gang. Detaljerigdommen virkede til at kunne bære det.
Så der er lagt i kakkelovnen til endnu en formørkelse, måske USA igen i 2024…
mvh
Jens23. august 2017 kl. 23:06 #163178
jonas.cDeltager- Super Giant
Tack för en fin och intressant rapport Jens!
/Jonas
23. august 2017 kl. 23:27 #163180
lindhardDeltager- Super Nova
Hej Jens
Tak for en god rapport, det har tydeligvis været en rigtig god oplevelse
mvh
Lars24. august 2017 kl. 08:46 #163181
PeterDeltager- Main Sequence
Kære Jens,
Sikken en oplevelse det må have været. En meget indlevende beskrivelse – tak for den!
Mvh. Peter
24. august 2017 kl. 09:24 #163183
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Tak for rapporten – en god beskrivelse af forløbet
Måske skulle man overveje 2024 – bob-bob.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. august 2017 kl. 10:46 #163185
Tak for tilbagemeldingerne.
Et par opfølgende kommentarer. Jeg overvejede jo i 1999 at køre til sydtyskland, men opgav da vejrudsigten var regn med mere regn… Det pudsige er så at denne formørkelse, den 21/8 i USA er den samme formørkelse! Dermed mener jeg at de tilhører den samme Saros serie. og en solformørkelse i en sådan gentages efter 18 år, 11 dage og 8 timer…
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Saros_145
Så på en måde så jeg den alligevel….
Jeg havde også planlagt at prøve lidt nat-observering fra sydstaterne, da New Orleans jo ligger helt nede på ca 30 grader nord. Men nej. Luftfugtigheden er så stor, at himlen hurtigt bliver diset når temperaturen falder. Jeg kunne selvfølgelig se Saturn stå meget højere, men ret svage stjerner kunne ikke ses. desuden er der jo ingen fortove udenfor bymidterne i USA, så det med lige at gå 2 km ned af vejen for at komme ud af gadelygterne, det er med risiko for at blive kørt ned af en stor Buick!
Men en visuel solformørkelse! Der er ikke noget over eller blot på siden af en sådan oplevelse i astronomien!!!
Prøv det! Man husker det for livet.
mvh
Jens24. august 2017 kl. 12:42 #163187
Pudsigt nok, så er der andre der har forsøgt at se jordskinnet på månen under formørkelsen.
https://www.cloudynights.com/topic/581814-earthshine-during-totality/#entry7956191
Jeg kan bekræfte observationen. Månen er virkeligt “sort” under totaliteten! Ingen detaljer…
mvh
Jens24. august 2017 kl. 14:34 #163189
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
Fedt at i havde klart vejr og fik set en flot formørkelse!
Frank og jeg tog til Nebraska mellem Tryon og Stapleton, lige på sporet.
Jeg laver et separat indlæg om det24. august 2017 kl. 16:56 #163193
Jens.Jacobsen wrote: Tak for tilbagemeldingerne.Et par opfølgende kommentarer. Jeg overvejede jo i 1999 at køre til sydtyskland, men opgav da vejrudsigten var regn med mere regn…
Jeg var en tur i Tyskland i 1999 og oplevede en flot formørkelse – lige indtil ca 2 minutter før totaliteten, hvor det blev overskyet til ca 5 minutter efter….
Godt, at I var mere heldige
mvh
Lars24. august 2017 kl. 17:07 #163194
Hej Lars.
Ja, sådan en tæller ikke rigtigt, desværre. Jeg tror heller ikke en ringformet giver samme indtryk. Kun en total tæller.
Man skal se hullet i himlen med glorien omkring!
Der er en god en i 2024 i USA igen. Chile i 19… Bob-bob..
24. august 2017 kl. 17:10 #163195
Jens.Jacobsen wrote: Hej Lars.Ja, sådan en tæller ikke rigtigt, desværre. Jeg tror heller ikke en ringformet giver samme indtryk. Kun en total tæller.Man skal se hullet i himlen med glorien omkring!Der er en god en i 2024 i USA igen. Chile i 19… Bob-bob..
Ja, jeg så så den i Tyrkiet i 2006, meget spændende oplevelse
mvh
Lars24. august 2017 kl. 18:34 #163197
Hvornår ska du så se den næste
??
Hvad med spanien i 2026? eller 27?
mvh
Jens24. august 2017 kl. 19:34 #163198
Jens.Jacobsen wrote: Hvornår ska du så se den næste
??Hvad med spanien i 2026? eller 27?mvhJens
Ja de to var bestemt en mulighed, den i 2026 er dog kun 2 1/2 minuts totalitet, medens 2027 er hele 6 1/2.
Ellers er der 2019 i Chile eller 2024 i USA, begge 4 1/2 minut, men det er jo længere væk.
Og måske Spanien 2053, ca. 3 minutters totalitet og kort efter min 100 års fødselsdag
mvh
Lars24. august 2017 kl. 20:26 #163200
clauskafDeltager- Nova
Rigtig god beskrivelse af din formørkelsestur
og jeg er glad for at blive bakke op i mit synspunkt fra en anden tråd om at der er intet billede der kommer i nærheden af det visuelle indtryk
i Bulgarien og Zambia så jeg korona og protuberanser gennem min 8″SCT WOW det var fantastisk.
Det kan sagtens lade sig gøre, bare man har disciplin og flår kikkerten væk ved solens tilbagekomst
ClausKAF 2017-08-24 20:28:07 25. august 2017 kl. 09:55 #163210
outlookDeltager- Super Nova
Lindhard wrote:
Hvornår ska du så se den næste
??Hvad med spanien i 2026? eller 27?mvhJens
Ja de to var bestemt en mulighed, den i 2026 er dog kun 2 1/2 minuts totalitet, medens 2027 er hele 6 1/2.
Ellers er der 2019 i Chile eller 2024 i USA, begge 4 1/2 minut, men det er jo længere væk.
Og måske Spanien 2053, ca. 3 minutters totalitet og kort efter min 100 års fødselsdag
Der er afgjort nogle muligheder her og næsten 100% sikkerhed for solskin. I 2026 er den nordlige del af Spanien oplagt og i 2027 synes Ægypten som stedet. To gode chancer for formørkelser uden at man behøver at rejse til den anden side af kloden.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solformørkelsen den 21/8 set fra South Carolina.' er lukket for nye svar.