› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Solformørkelse, uskarp
- Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 1539 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. august 2017 kl. 02:40 #163148
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Ak og ve…Minhustru og jeg var i Rigby syd for Rexburg i Idaho, omhyggeligt udvalgt, fordi observationsbetingelserne der er ideelle. .. og det var de. Jeg satte en let tracking-montering op, med en Skywatcher 66 apo og et Canon 600.
Meennnn under forløbet forskød focus sig uden jeg greb ind. Form fordi der blev voldsomt varmt. (undtagen under totaliteten). Men jeg har ca 300 fotos af hele forløbet, og skal hjem og google på rescue defocus in photoshop.
Men det var en fantastisk oplevelse, med en corona ca 3 x sol-diameter stående knivskarpt i mere en 2 min. Selv japanerne var stille.
Det var rejsen værd, uanset fotos, dem kommer der nok flere og bedre af.Erik Nielsen 2017-08-23 02:54:02 23. august 2017 kl. 10:19 #163156
JuliusDeltager- Nova
Flott bilde uansett. Ville vært synd å kaste bort tiden på å se på kameraet. Kjørte bildet ditt gjennom Focus Magic ble en del bedre mulig å se prominensen til høyre mye tydligere. Blur width 2 amount 200%
Blir nok enda bedre om du kjører orginal billedet og ikke den kompirmerte Astro-forum versjonen.
Gratis prøversjon 10 forsøk http://www.focusmagic.com/27. august 2017 kl. 02:28 #163268
Tusind tak MrJulius, jeg har arbejdet videre med billedet her i en pause på hotellet i Salt Lake City.
Det er rart med et positivt råd, i stedet for bemærkninger om at fotos er intet,- det er da lige til at skræmme folk fra at uploade deres forsøg, og så lærer men jo intet.
Det er primært photoshop jeg har benyttet, og jeg håber jeg kan komme videre, når jeg kommer hjem, her er i hvert fald mit nye forsøg, måske med Merkur i billedet:Erik Nielsen 2017-08-27 02:35:53 27. august 2017 kl. 03:32 #163270
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Erik,
Fantastisk oplevelse!
Jeg står selv med samme problem, og vil prøve FocusMagic.
Hvis du finder andre løsninger, så skriv endelig om det. Jeg vil gøre ligeså
Billederne er kun sekundært, men de skal da forsøges reddet!
27. august 2017 kl. 08:58 #163273
clauskafDeltager- Nova
Hej Erik
Flot foto, især efter Mr Julius behandling
Brug fotoet til at mindes det fantastiske syn du fik af koronaen, det er det jeg gør når jeg ser andres foto af solformørkelser, så husker jeg det fantastiske syn gennem min 8″, som intet billede jeg hidtil har set, er kommet i nærheden af.
Hilsen Claus
29. august 2017 kl. 15:44 #163340
Det er ikke Focus Magic jeg her brugt.
og MrJulius har ikke lavet det sidste billede, men kommet med det positive råd.
Jeg
har arbejdet meget i Photoshop CC med billedets Canon-RAW-filer, og her
er et lille udsnit af mit sidste forsøg, lavet i Amtrak-toget mod
Chicago.Men der venter mere arbejde hjemme, og hvis Claus vil se fotos, der når hans visuelle måske til knæene, så kik her.
mvh Erik29. august 2017 kl. 20:32 #163349
clauskafDeltager- Nova
Jeg er ked af at sige det Erik, men selv det billede er R.. & N….. sammenlignet med det virkelige syn. Hvad andre der har set noget tilsvarende, her på forum, kan bekræfte. Jeg er jo meget tættere på, med protuberanser der står som TYDELIGE røde rubiner langs solens kant samtidigt med SUPER detaljer i koronaen.
Foto kan IKKE sammenlignes med dette. Dit foto er blevet langt bedre især efter DINE rettelser, undskylder for min tidligere misforståelse
ClausKAF 2017-08-29 20:45:30 29. august 2017 kl. 20:40 #163350
clauskafDeltager- Nova
Jeg må indrømme at jeg kunne godt tænke mig at se et billede, hvor man virkelig har givet den gas og snydt så vandet driver: dvs. seperat detaljeret koronabillede, kunstig måne billede(Det har jeg trods alt ikke set) samt protuberansbillede alt sammen lagt sammen i et eller andet program, så det ligner det jeg så, men jeg har endnu fornøjelsen til gode…
29. august 2017 kl. 20:43 #163351
clauskafDeltager- Nova
Jeg kan kun opfordre alle der tager til næste solformørkelse at prøve at bruge et teleskop så de kan se lyset….hø hø men pas nu på vær hurtig klar til at kigge væk og kaste noget over objektivet
29. august 2017 kl. 20:46 #163352
RudiDeltager- Neutron star
ClausKAF wrote: Jeg må indrømme at jeg kunne godt tænke mig at se et billede, hvor man virkelig har givet den gas og snydt så vandet driver: dvs. seperat detaljeret koronabillede, kunstig måne billede(Det har jeg trods alt ikke set) samt protuberansbillede alt sammen lagt sammen i et eller andet program, så det ligner det jeg så, men jeg har endnu fornøjelsen til gode…
Snyd er det vel ikke, men her er det flotteste billede jeg har set at begivenheden:
http://www.syfy.com/syfywire/when-the-moon-ate-the-sun
/Rudi B. Rasmussen
29. august 2017 kl. 20:58 #163353
clauskafDeltager- Nova
Afsøgte lige nettet Dette er tæt på, men der mangel lige de dyb rubinrøde protuberanser , samt lidt mere detaljer i koronaen
Sol
ClausKAF 2017-08-30 08:57:54 29. august 2017 kl. 21:00 #163354
clauskafDeltager- Nova
se evt. Sol II
ClausKAF 2017-08-30 08:59:17 29. august 2017 kl. 21:04 #163355
clauskafDeltager- Nova
Rigtigt godt billede af den aktuelle formørkelse, minder meget om dem jeg har fundet, men stadig…..NEJ langtfra
29. august 2017 kl. 21:06 #163356
clauskafDeltager- Nova
arrgh….hvorfor brugte jeg ikke lige den rigtige “besvar”knap???
29. august 2017 kl. 21:14 #163357
clauskafDeltager- Nova
Hvorfor kan end ikke Damian tage et “ordentligt” billede Damian
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solformørkelse, uskarp' er lukket for nye svar.