› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › SOLFORMØRKELSE – ud af fjerene
- Dette emne har 40 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 2208 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2015 kl. 14:15 #130448
leif.hugoDeltager- Nova
Her er mine bedste skud fra Frederikshavn:
Set fra højre mod venstre: kl. 10:54, 10:59, 11:04 og 11:07
Teleskop: TS 65mm f/6.5 Quadruplet Astrograph med Baader hvidt-lys filter
Kamera: standard Canon EOS1100D
1/80 sec – iso800
Helt skyet og regn indtil omkring 10:50, der lysnede det så meget at jeg kunne fotografere igennem skyerne – derefter skyede det til igen..
Leif Hugo 2015-03-20 13:49:44 20. marts 2015 kl. 14:42 #130450
jespergDeltager- Super Nova
En time-lapse video, start kl. 10:00, slut kl. 11:48. Lysdæmpningen er markant, som vist i det sammensatte billede lidt højere oppe.
link
JesperG 2015-03-20 13:44:41
Jesper G.
20. marts 2015 kl. 17:17 #130456
RudiDeltager- Neutron star
Fin timelapse Jesper. Hvordan lavede du den. Min GoPro stod og tog billeder to gange pr sekund under hele seancen, og nu har jeg ca 32 GB jpegs, ca 17000 stks, som jeg gerne vil lave til en film
/Rudi B. Rasmussen
20. marts 2015 kl. 17:25 #130458
jespergDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Fin timelapse Jesper. Hvordan lavede du den. Min GoPro stod og tog billeder to gange pr sekund under hele seancen, og nu har jeg ca 32 GB jpegs, ca 17000 stks, som jeg gerne vil lave til en film
Jeg optog i RAW med et 14 mm objektiv. Importerede i Aperture fotoprogrammet, hvor alle billederne blev beskåret til 16:9 format og sat sammen til en video og tilføjet lidt tekst. Den blev derfra exporteret i HD 1920×1080 pixels og uploadet på U-tube.
Hvis du googler kan du sagtens finde gratis programmer til at sammensætte time-lapse videoer fra jpg´s.
Jesper G.
20. marts 2015 kl. 17:45 #130462
RudiDeltager- Neutron star
Ja, jeg har skam prøvet Google, men man drukner jo i “gode” foreslag 😉
Jeg ville bare høre hvad du brugte, jeg tror jeg gør det med iMovie eller måske med det software der var med GoPro’en.
Det blev tydeligvis også mørkere her i Svendborg og jeg syntes også at fuglene blev lidt mindre larmende, men det var måske bare indbildning.
/Rudi B. Rasmussen
20. marts 2015 kl. 19:10 #130473
outlookDeltager- Super Nova
Ja, ja, trods “startvanskeligheder” pga de allestedsnærværende skyer som vi alle hader, når det absolut ikke skal regne, så klarede det trods alt op omkring max formørkelse og dvs kl ca 11 i det sønderjyske. Det startede ellers godt med solopgang, men en time før max formørkelse kom et tykkere skylag.
Omkring max klarede det dog op og jeg kunne med formørkelsesbriller se Månen foran skiven og dække de ca 85% som forårsagede en lettere lysdæmpning og mærkbar kuldeeffekt. Jeg optog en række avi’s i hvidtlys med min 8″ SCT for at afbilde månebjergene på en lys baggrund:
Og det ses, at Månen har bjerge, men ingen atmosfære, hvis ikke man lige var klar over det.. Vi var trods alt heldigere her i det sydlige Danmark end de mange turister på Færørerne, der kun oplevede “natten”, men ikke selve totaliteten pga de dødssyge skyer. Så var de noget heldigere på Svalbard selvom det næsten ligger uden for lands lov og ret..outlook 2015-03-20 22:03:07
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting20. marts 2015 kl. 20:09 #130479
allan_dystrupDeltager- Nova
Synes da jeg kan skimte Mare Orientale, bjergryggen vest for Lacus Veris…, mm
Allan
21. marts 2015 kl. 01:26 #130514
jesper.l.f.Deltager- Asteroid
Endnu en timelapse fra det (endnu mere) mørke Jylland der viser lysdroppet under formørkelsen. Jeg blev selv lidt overrasket over hvor kraftigt droppet er i optagelsen, visuelt bemærkede jeg næsten ikke tusmørket pga. øjnenes tilpasning.
– jesper
21. marts 2015 kl. 10:14 #130520
alanDeltager- Super Giant
Fra Ringe, kunne vi se formørkelsen gennem skyerne. Elever var meget interesseret i de 2 teleskoper der var stillet op, og arrangementet blev lidt af et tilløbsstykke. Jeg havde sat en lysmåler og et termometer op. (desværre var jeg ikke opmærksom på at den var i mætning i starten) men vi fik et fint minima. (Kurven til sidst fremkom da jeg vendte lysmåleren om, for at få udløbet målt indirekte.)
Afslutningen på dagen var til gengæld ikke så god.
En gruppe af mine elever, som havde film-uge, havde glemt en rekvisit på banegården
Dette udløste bombealarm på banegården og flere tog blev forsinket. Jeg havde sagt til eleverne at de skulle passe på med den rekvisit. Men jeg forstår til gengæld ikke at nogen kan tage den alvorlig.
Mvh Alan
Alan 2015-03-21 09:15:15 21. marts 2015 kl. 10:28 #130523
En fin time-lapse, Jesper. Droppet var knap så iøjnefaldende med Solen fremme og ses (bemærkes) nok mere, når himlen er overskyet eller også er kameraer bare mere følsomme end øjnene.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting21. marts 2015 kl. 10:36 #130524
Alan wrote:
Afslutningen på dagen var til gengæld ikke så god.
En gruppe af mine elever, som havde film-uge, havde glemt en rekvisit på banegården
Dette udløste bombealarm på banegården og flere tog blev forsinket. Jeg havde sagt til eleverne at de skulle passe på med den rekvisit. Men jeg forstår til gengæld ikke at nogen kan tage den alvorlig.
Mvh Alan
Jeg vil tro den kunne narre de fleste på afstand for vi er jo ikke sprængstofeksperter og var den forsøgt taget ombord i et fly, så tror jeg ikke de ansvarlige var sluppet så let. Det må være i kategorien alvorlige drengestreger grænsende til naivitet ligesom typerne, der forsøger at kopiere pengesedler på en laserprinter.outlook 2015-03-21 09:39:24
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'SOLFORMØRKELSE – ud af fjerene' er lukket for nye svar.