Solfilter til teleskop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solfilter til teleskop

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r siden af clauskaf. This post has been viewed 136 times
Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Ifbm den seneste Venus passage kÞbte jeg denne type filter (Ø70mm) til min 55-250mm zoom linse til kameraet:

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astrosolar-filter-703/

Det virkede rigtig godt, og nu tÊnkte jeg om det mon kan bruges pÄ min 130 mm teleskop?

DÊkslet pÄ teleskopet har endnu et lille dÊksel der sidder ca 1/4 R fra dÊkslets centrum.

Vil det vĂŠre en god ide at bruge det lille filter over dette hul eller bliver billederne bedre hvis jeg kĂžber eet nyt stort filter?

/Rudi B. Rasmussen

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Det kan nok bruges, men mere Äbning er nÊsten altid bedre. Det lille dÊksel fÞlger nÊsten altid med kÞb af teleskoper og er vel mest til brug ved obs af MÄnen for at fÄ lyset nedblÊndet, men det vil gÄ ud over oplÞsningen, altsÄ at se detaljer.

Hvis du vil tage fotos af Solen, sÄ bestil udgaven til foto, der er mere fÞlsom for at fÄ hurtigere ekspo tider (= skarpere billeder). Det kan ogsÄ bruges visuelt, hvis du bruger grÄfilter eller pol filter med et uv/ir filter monteret. Fordi det fotografiske filter tillader uv strÄler at passere, hvilket den visuelle udgave ikke gÞr.
        SĂ„ jeg vil anbefale det stĂžrre filter, men det lille kan naturligvis til nĂžd bruges.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak Leif, det tĂŠnkte jeg jo nok. Jeg har alligevel ogsĂ„ lĂŠnge drĂžmt om en “rigtig” sol filter, a’la Thousand Oaks, sĂ„ mĂ„ske er den delvise SolformĂžrkelse undskyldningen for at endelig at kĂžbe den

/Rudi B. Rasmussen

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hmm, Thousand Oaks er et glasfilter og det kan jeg ikke anbefale, hvis du vil se detaljer som granulering mm. Det jeg tĂŠnker pĂ„ er Baader’s solfolie som bĂ„de fĂ„s til foto og visuel.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

ok, jeg googler lige lidt

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Alle

Jeg synes at APM har en smart lĂžsning til Baader solfilm, hvor man pĂ„ en vistnok “nem” mĂ„de kan udskifte selve filtret, har selv overvejet at bestille et nĂ„r mit originale Celestron evt. gĂ„r i stykker

Hilsen Claus

clauskaf
                Deltager
                  • Nova
                Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Solfilter til teleskop' er lukket for nye svar.