Solfilter

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Solfilter

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af palle. This post has been viewed 33 timesb. This post has been viewed 33 times. This post has been viewed 33 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Hvad skal man købe ?

Til okkularen, eller til at sætte foran på teleskopet ?

Jeg ved at der skal bruges 2 slags, et til foto, og et “mørkere” til visuel observation.

helgeras
      Deltager
        • Giant

Det er bedst og sikrest at sætte det foran teleskopet.

Placerer du det ved okkularet kan det blive meget varmt og i værste fald kan de gå istykker.

Jeg købte et Baader solfilter og lavede selv en holder ved hjælp af en masse pap, det så ikke godt ud, men det virkede 🙂

Bare være helt sikker på at det ikke kan falde af mens du bruger det.

Mvh. Helge

palle.b.
        Deltager
          • Nova

jeg håber ikke du finder et til okularet……. den slags er farlige. og det er hvist en spejlkikkert du har ik´

til en sådan skal du altid bruge Folie foran …..

Har du en linse kikkert vil en Herschel wedge efter min mening være bedst.Palle B.2013-04-25 21:00:44

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Jeg har begge dele, både refraktor og reflektor, deraf tanken.

Hmmmm…. Det vil sige det lader til at jeg skal have 6 filtre i stedet for 2

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Hvis jeg var dig ville jeg starte med noget Baader folie, hvis du ikke har mod på at flette noget selv, kan der købes færdige. Baader foiliet har ryg for at være det bedste.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Solfilter' er lukket for nye svar.