Jeg har her i dag obseveret at når jeg holder filteret op mod solden kan jeg se at der er små “huller” i belægningen.
det undre mig da der er glas på begge sider af selve filteret, og derfor burde det ikke kunne ridse ned i selve filtret.
Mit spørgsmål er, om det er normalt at der er små huller i disse filtre når man køber det, har (hvis jeg skal være ærlig) ikke lagt mærke til om det var noget der var der fra start.
Tror ikke det betyder noget. Mener at havde læst et sted at alle solfiltere er lavet med en specielt sl*gs coatning der får lyset væk fra evt. huller. Men er altså ikke helt sikker!
Husk at sådan et filter blokerer 99,999% af sollyset. Et hul med en størrelse på bare 0,001% af filterets areal vil fordoble den mængede sollys der slipper igennem. Så pas på!
Det er svært at sige når man ikke har set det, men jeg ville ikke bryde mig om at kigge igennem et filter med synlige huller. Er det kun når du holder filtret op mod solen du kan se dem, eller kan du se huller i coatingen med det blotte øje uden at holde det op mod solen? Kan du kigge gennem hullerne?
Hvis du kun kan se dem på den måde må de jo nærmest være mikroskopiske, så det er trods alt ikke sikkert det betyder noget. Hvis Henrik eller andre har tilsvarende filtre liggende kan de måske teste dem på samme måde.
Nope ingen huller, men der hvor jeg har noget “møj” på glasset kunne det se ud som om der var. Men det er lysspredning! Så hvis dit glas er beskidt, kan det være derfor hvis ikke… Så ville jeg ikke bruge det.