Solfilter

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af baekmand. This post has been viewed 1369 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

baekmand
    Deltager
      • Planet

Hej Alle.

Jeg har et solfilter af følgende type:

Jeg har her i dag obseveret at når jeg holder filteret op mod solden kan jeg se at der er små “huller” i belægningen.

det undre mig da der er glas på begge sider af selve filteret, og derfor burde det ikke kunne ridse ned i selve filtret.

Mit spørgsmål er, om det er normalt at der er små huller i disse filtre når man køber det, har (hvis jeg skal være ærlig) ikke lagt mærke til om det var noget der var der fra start.

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Jeg tror, du lige skal tage den med Henrik.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Umiddelbart er det ikke normalt med huller i belægningen. Så ja, vend den med Henrik.

Jesper

rigo
          Deltager
            • Super Nova

pas på! siger jeg bare, hvis der er “huller” Confused

baekmand
            Deltager
              • Planet

Ja. Rigo.

Men hullerne er bitte små, som knappenåls- ikke hoveder, men spidser .

De sidder i den ene side (kan jo ikke rigtig sige hjørne) Wink

Det betyder at hvis jeg har solen i skobet, i nærheden af dem, kommer der ligsom “falsk” lys ind. Ikke noget skarpt.

andreas.v
              Deltager
                • Main Sequence

hmm..

Tror ikke det betyder noget. Mener at havde læst et sted at alle solfiltere er lavet med en specielt sl*gs coatning der får lyset væk fra evt. huller. Men er altså ikke helt sikker!

Tror du skal spørge Henrik omkring det

Mvh Andreas

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Husk at sådan et filter blokerer 99,999% af sollyset. Et hul med en størrelse på bare 0,001% af filterets areal vil fordoble den mængede sollys der slipper igennem. Så pas på!

Jesper

baekmand
                  Deltager
                    • Planet

Såå Jesper.

For at gøre en kort historie endnu kortet, er filteret paktisk talt ubruglig.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Det er svært at sige når man ikke har set det, men jeg ville ikke bryde mig om at kigge igennem et filter med synlige huller. Er det kun når du holder filtret op mod solen du kan se dem, eller kan du se huller i coatingen med det blotte øje uden at holde det op mod solen? Kan du kigge gennem hullerne?

Jesper

Jesper2008-09-14 10:50:02

baekmand
                      Deltager
                        • Planet

Nej det er kun når jeg holder det op mod solen jeg kan se dem, eller en anden stærk lyskilde (direkte mod en halogen lampe).

Kan ikke se dem i alm. belysning.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hvis du kun kan se dem på den måde må de jo nærmest være mikroskopiske, så det er trods alt ikke sikkert det betyder noget. Hvis Henrik eller andre har tilsvarende filtre liggende kan de måske teste dem på samme måde.

Jesper

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Jeg har et, prøver at holde den op mod for at se. Vender tilbage.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Nope ingen huller, men der hvor jeg har noget “møj” på glasset kunne det se ud som om der var. Men det er lysspredning! Så hvis dit glas er beskidt, kan det være derfor hvis ikke… Så ville jeg ikke bruge det.

baekmand
                              Deltager
                                • Planet

Tak skal du have Michael.

Jeg kikker lige efter.

baekmand
                                Deltager
                                  • Planet

Nej det er ikke beskidt :-(.

Har taget et par billeder af det.

<a href=’http://www.baekmand.dk/IMG_4870.jpg‘ target=’New’>Billede 1</a>

<a href=’http://www.baekmand.dk/IMG_4871.jpg‘ target=’New’>Billede 2</a>
                                  <a href=’http://www.baekmand.dk/IMG_4872.jpg‘ target=’New’>Billede 3</a>
                                  <a href=’http://www.baekmand.dk/IMG_4873.jpg‘ target=’New’>Billede 4</a>
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Solfilter' er lukket for nye svar.