Solen torsdag formiddag

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen torsdag formiddag

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 39 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

I dag prøvede jeg højere opløsning på billederne, da vinden ikke var så slem. Seeingen var helt elendig ud fra en visuel bedømmelse, men det ser ud til at ASI kameraet er godt til at “se igennem” seeing. Eksponeringstiden var nede på 2,5 ms på trods af at jeg bruger et visuelt Baader filter, grønt filter og 2,8x Barlow. Der er helt klart mere potentiale i det setup hvis seeingen kommer. Jeg har kun stacket 5% frames.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Her er et par udgaver i 1.5x Drizzle stacking:

Anonym
          • Nova

Fantastisk opløsning!

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Det er okay billeder, Jesper. Seeingen er vores værste fjende, også her. Der er en hel del støj i billederne, men det lover som du siger til gengæld godt, når seeingen endelig er der.

Det er ikke altid et “grønt” filter er det bedste at bruge, de fleste gange synes jeg faktisk, at et rødt long pass filter er bedre, ja, et H-alpha natfilter er faktisk helt ok til tider.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Takker. Ja du har ret i at man også kan bruge andre filtre end det grønne. Jeg vil dog ikke gå så langt som til at sige at rød er det nye grøn – hi hi. Rødt long pass er nok bedre til seeingen i de fleste tilfælde, men grøn giver bedre kontrast og opløsning når den er der.

Edit: Jeg har gjort lidt ved støjen i de drizzlede billeder.Jesper2016-08-11 21:18:12

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Solen torsdag formiddag' er lukket for nye svar.