› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Solen og hvad skal der til.
- Dette emne har 109 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 3936 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juni 2009 kl. 23:01 #17841
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Michael
Min nye mail kan ikke tage kæmpe filer mere. Jeg vil gerne prøve på en film eller to, måske som download. Skal gerne skrive hvad jeg har gjort..
19. juni 2009 kl. 09:24 #17850
mstauningDeltager- Black Hole
Hov det er jo ikke film mine… Da det er optaget med et StarlightExpress M8C er det jo FITS filer….
Men laver meget gerne en RAR fil, eller flere. Eller kan brænde en DVD med det og sende!19. juni 2009 kl. 09:32 #17852
He He Michael
Så et par serier. Maks tidforløb 2 min. pr. serie. (Kender ikke din FPS)
19. juni 2009 kl. 10:50 #17859
FPS… Hmm, 0,001 eller deromkring. Kikker lige på tiderne på bin serien. Nej spøg til side, der er ca 41 sekunder mellem 15 skud. Så min serie på 30 i bin2 (15 på 41sek er bin1). Burde kunne bruges fint, og fylder jo heller ikke så meget. Samt det er jo mono, derfor skal man ikke sidde og trække den røde kanal ud af dem alle…
Der er nemlig ikke en disse at hente fra grøn og blå.. Der er en smule der, men er sikker på det er fra udlæsningen. Da de ultrakorte faktisk er dem der har mest i GB.Men de indeholder ikke en dyt detajle.19. juni 2009 kl. 14:02 #17872
Har lige siddet og lavet en meget lang post… Også ville serveren ikke svare.. P…s
Nå men her ligger mine filer, som RAR:Første frame er optaget kl 15:01:11, sidste er lavet kl 15:08:50.Optaget med PST, starlight Express M8C bined 2×2 så de er i mono.Alle skal være meget velkommene til at lege.Optaget som følger:Surface_ShortSurface_LongSurface_VLongProms_SProms_Lonogså gentaget.. ialt 40 gange.Tider:Surface_Short 0,001 sekSurface_Long 0,005 sekSurface_VLong 0,01 sekProms_S 0,1 sekProms_Lon 0,5 sek19. juni 2009 kl. 19:56 #17883
Hej Michael
Så har jeg prøvet med dine FITS billeder.
Lige nogle kommentarer selv om du jo ved det i forvejen.
– Flere billeder i den endelige stack mindre støj
– Protuberanser gerne 1000 frames eller mere i den endelig stack. Problemet er at protuberanser ændrer sig ofte miget hurtigt, så man har ikke mange sekunder at gøre godt med. Måske med den brændvidde her, måske maks. 30 sek.Overfladen, igen mange frames, men man kan måske tillade sig noget mere tid til sin serie her. Vi ser jo filamenter/protuberanser fra oven og det meste bevægelse sker mod Solen.
Din PST er lige som alle andre PST’er mest lysstærk på en del af feltet.
Fokus er rimelig
Desuden er jeg 100% sikker på at der findes nogen der ved mere om dette end jeg.
F.eks.
har jeg en opskrift til at minimere ujævn belysning, men kan ikke
gennemskue hvad der menes i Photoshop – hvis nogen vil prøve så sig tilHvad har jeg gjort og jo jeg er sikker på at det kan gøres bedre…
Hentet billederne ind i Registax V5Protuberans billederne
Valgt en Alignbox size på 256
Afkrydset Use pre-blurring
Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 255 til 220
Valgt det foto hvor protuberanserne er smallest (mest tydelig) og sat alignmentboksen rundt om disse
Trykket Align
Gået videre med de 32 bedste fotos ved at klikke på Limit
Under Optimize trykket Optimize og derefter Stack
Under Stack, valgt Stretch histogram after stacking, valgt normalize intensity over frames og show Stack graf
På Stack grafen har jeg valgt de 5 dårligste billeder af og derefter trykket på Stack
Under Wavelet bruger jeg Gaussin og Linear og sætter step increment til 1
Juster 1:1 op omkring 60-70 stykker
Juster 2:1 op på 2
Juster histogram og gamma efter behag
Gemmer som TIFFOverflade billederne
Valgt en Alignbox size på 512
Afkrydset Use pre-blurring
Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 0 til 60 og krydser Blur af med 1 i værdi
Valgt det foto hvor overfladen er mest tydelig og har størt kontrast og sat alignmentboksen rundt om dette
Trykket Align
Gået videre med de 27 bedste fotos ved at klikke på Limit
Under Optimize trykket Optimize og derefter Stack
Under Stack, valgt Stretch histogram after stacking, valgt normalize intensity over frames og show Stack graf
På Stack grafen har jeg valgt de 2 dårligste billeder af og derefter trykket på Stack
Under Wavelet bruger jeg Gaussin og Linear og sætter step increment til 1
Juster 3:1 op omkring 10 stykker
Juster 4:1 op på 2
1:1 og 2:1 gav støj i stedet for detaljer og 6:1 /5:1 viser noget der ikke rigtig er i billedetJuster histogram og gamma efter behag
Gemmer som TIFF
Photoshop Protuberans
Bruger Lasso tool til at markere Sol skiven og maler dette sort
Flatten
Noise Despeckle 2 gange
Unsharph mask – 100% radius 1,5 Threshold 1
Gaussian blur på 0,4 – 0,5
Channels
Blue channel – juster den venstre pil så langt til højre at der næsten ikke er noget at se, meget lidt tilbage
Green channel – juster den iderste pil så langt til højre, der hvor der næsten ikke er mere data i billedet
Red channel – juster så histogrammet er fuldt strukket ud og den miderste pil er meget til højre.
Slutter af med lidt Brightness -8 / Contrast 14Overflade Photoshop
Noise Despeckle 2 gangeUnsharph mask – 100% radius 0,7 Threshold 0
Gaussian blur på 0,9 – 1
Channels
Blue channel – juster den venstre pil så langt til højre at der næsten ikke er noget at se, meget lidt tilbage
Green channel – juster den iderste pil så langt til højre, der hvor der næsten ikke er mere data i billedet
Red channel – juster så histogrammet er fuldt strukket ud og den miderste pil er meget til højre.
Slutter af med lidt Brightness/Contrast efter behag.
Fin pudser efter smag og behag, bla. Hue/Saturation på hvert farvelagNightsky 2009-06-19 20:54:23 19. juni 2009 kl. 20:42 #17884
tommyfDeltager- Neutron star
MStauning wrote: Har lige siddet og lavet en meget lang post… Også ville serveren ikke svare.. P…s
Har også drillet mig her den sidste 3-5 dages tid, måske pga Chatten ???
19. juni 2009 kl. 21:20 #17885
Lars tak, god forklaring vil prøve det her i weekenden. Dog husk der er ikke Blå og Grøn her. Det er mono 😉 Men kan godt se at der kommer mere frem, har især haft svært ved at få registax til at ramme noget. Så det hjalp meget med noget at gå ud fra.
Det er altså et program jeg aldrig har lært at forstå.
Tommy – Kan være.19. juni 2009 kl. 21:43 #17886
Michael.
For at lave hvad jeg syntes er den rigtig farvelægning, skal du sætte billedet til RGB i Photoshop. Du skal bruge alle 3 farvekanaler for at lave den “rigtige” sol efffekt. F.eks. hvor rødt kan gå over i helt hvidt.
19. juni 2009 kl. 22:45 #17887
Jeps, den er jeg med på. Bvøvlet er når det er bin 1×1 filerne, de er jo entenlig i RGB, og da der kun er noget i R kanalen skal resten ud først… Lidt surt.
19. juni 2009 kl. 23:14 #17888
HJÆLP!!!
Kan ikke finde det her i registax5:Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 255 til 22019. juni 2009 kl. 23:30 #17890
Her Michael
20. juni 2009 kl. 00:11 #17891
Ja det er jo lige der man bliver blind først..
Men her lavet uden filters, men med kyndig vejledning fra Lars.. Har brugt andre tal i wavelets også videre… Men ellers efter Lars’s vejledning.Sammen sagt af alle…20. juni 2009 kl. 00:19 #17892
Ikke dårligt Michael
Næste gang du er ude skal du bare have noigle tusinde frames og den er hjemme
20. juni 2009 kl. 14:18 #17905
Hej Michael
Fandt denne i forbindelse med noget andet jeg leder efter.
Det er bestemt muligt at lave super fotos med en standard PST og en 2,5X barlow – DMK31
http://www.astronomie.be/dodi/astro/2007/sah20070203e.jpgNightsky 2009-06-20 14:19:10 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen og hvad skal der til.' er lukket for nye svar.