Solen og hvad skal der til.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Solen og hvad skal der til.

• Dette emne har 109 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 3936 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 110 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hej Michael

Min nye mail kan ikke tage kæmpe filer mere. Jeg vil gerne prøve på en film eller to, måske som download. Skal gerne skrive hvad jeg har gjort..

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Hov det er jo ikke film mine… Da det er optaget med et StarlightExpress M8C er det jo FITS filer….

Men laver meget gerne en RAR fil, eller flere. Eller kan brænde en DVD med det og sende!

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

He He Michael

Så et par serier. Maks tidforløb 2 min. pr. serie. (Kender ikke din FPS)

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

FPS… Hmm, 0,001 eller deromkring. Kikker lige på tiderne på bin serien. Nej spøg til side, der er ca 41 sekunder mellem 15 skud. Så min serie på 30 i bin2 (15 på 41sek er bin1). Burde kunne bruges fint, og fylder jo heller ikke så meget. Samt det er jo mono, derfor skal man ikke sidde og trække den røde kanal ud af dem alle…

Der er nemlig ikke en disse at hente fra grøn og blå.. Der er en smule der, men er sikker på det er fra udlæsningen. Da de ultrakorte faktisk er dem der har mest i GB.

Men de indeholder ikke en dyt detajle.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Har lige siddet og lavet en meget lang post… Også ville serveren ikke svare.. P…s

Nå men her ligger mine filer, som RAR:

Første frame er optaget kl 15:01:11, sidste er lavet kl 15:08:50.

Optaget med PST, starlight Express M8C bined 2×2 så de er i mono.

Alle skal være meget velkommene til at lege.

Optaget som følger:

Surface_Short

Surface_Long

Surface_VLong

Proms_S

Proms_Lon

også gentaget.. ialt 40 gange.

Tider:

Surface_Short 0,001 sek

Surface_Long 0,005 sek

Surface_VLong 0,01 sek

Proms_S 0,1 sek

Proms_Lon 0,5 sek

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Michael

Så har jeg prøvet med dine FITS billeder.

Lige nogle kommentarer selv om du jo ved det i forvejen.

– Flere billeder i den endelige stack mindre støj
                – Protuberanser gerne 1000 frames eller mere i den endelig stack. Problemet er at protuberanser ændrer sig ofte miget hurtigt, så man har ikke mange sekunder at gøre godt med. Måske med den brændvidde her, måske maks. 30 sek.

Overfladen, igen mange frames, men man kan måske tillade sig noget mere tid til sin serie her. Vi ser jo filamenter/protuberanser fra oven og det meste bevægelse sker mod Solen.

Din PST er lige som alle andre PST’er mest lysstærk på en del af feltet.

Fokus er rimelig

Desuden er jeg 100% sikker på at der findes nogen der ved mere om dette end jeg.

F.eks.
                har jeg en opskrift til at minimere ujævn belysning, men kan ikke
                gennemskue hvad der menes i Photoshop – hvis nogen vil prøve så sig til

Hvad har jeg gjort og jo jeg er sikker på at det kan gøres bedre…
                Hentet billederne ind i Registax V5

Protuberans billederne
                Valgt en Alignbox size på 256
                Afkrydset Use pre-blurring
                Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 255 til 220
                Valgt det foto hvor protuberanserne er smallest (mest tydelig) og sat alignmentboksen rundt om disse
                Trykket Align
                Gået videre med de 32 bedste fotos ved at klikke på Limit
                Under Optimize trykket Optimize og derefter Stack
                Under Stack, valgt Stretch histogram after stacking, valgt normalize intensity over frames og show Stack graf
                På Stack grafen har jeg valgt de 5 dårligste billeder af og derefter trykket på Stack
                Under Wavelet bruger jeg Gaussin og Linear og sætter step increment til 1
                Juster 1:1 op omkring 60-70 stykker
                Juster 2:1 op på 2
                Juster histogram og gamma efter behag
                Gemmer som TIFF

Overflade billederne

Valgt en Alignbox size på 512

Afkrydset Use pre-blurring

Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 0 til 60 og krydser Blur af med 1 i værdi

Valgt det foto hvor overfladen er mest tydelig og har størt kontrast og sat alignmentboksen rundt om dette

Trykket Align

Gået videre med de 27 bedste fotos ved at klikke på Limit

Under Optimize trykket Optimize og derefter Stack

Under Stack, valgt Stretch histogram after stacking, valgt normalize intensity over frames og show Stack graf

På Stack grafen har jeg valgt de 2 dårligste billeder af og derefter trykket på Stack

Under Wavelet bruger jeg Gaussin og Linear og sætter step increment til 1

Juster 3:1 op omkring 10 stykker

Juster 4:1 op på 2
                1:1 og 2:1 gav støj i stedet for detaljer og 6:1 /5:1 viser noget der ikke rigtig er i billedet

Juster histogram og gamma efter behag

Gemmer som TIFF

Photoshop Protuberans
                Bruger Lasso tool til at markere Sol skiven og maler dette sort
                Flatten
                Noise Despeckle 2 gange
                Unsharph mask – 100% radius 1,5 Threshold 1
                Gaussian blur på 0,4 – 0,5
                Channels
                Blue channel – juster den venstre pil så langt til højre at der næsten ikke er noget at se, meget lidt tilbage
                Green channel – juster den iderste pil så langt til højre, der hvor der næsten ikke er mere data i billedet
                Red channel – juster så histogrammet er fuldt strukket ud og den miderste pil er meget til højre.
                Slutter af med lidt Brightness -8 / Contrast 14

Overflade Photoshop
                Noise Despeckle 2 gange

Unsharph mask – 100% radius 0,7 Threshold 0

Gaussian blur på 0,9 – 1

Channels

Blue channel – juster den venstre pil så langt til højre at der næsten ikke er noget at se, meget lidt tilbage

Green channel – juster den iderste pil så langt til højre, der hvor der næsten ikke er mere data i billedet

Red channel – juster så histogrammet er fuldt strukket ud og den miderste pil er meget til højre.

Slutter af med lidt Brightness/Contrast efter behag.
                Fin pudser efter smag og behag, bla. Hue/Saturation på hvert farvelag

Nightsky2009-06-19 20:54:23

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

MStauning wrote: Har lige siddet og lavet en meget lang post… Også ville serveren ikke svare.. P…s

Har også drillet mig her den sidste 3-5 dages tid, måske pga Chatten ???

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Lars tak, god forklaring vil prøve det her i weekenden. Dog husk der er ikke Blå og Grøn her. Det er mono 😉 Men kan godt se at der kommer mere frem, har især haft svært ved at få registax til at ramme noget. Så det hjalp meget med noget at gå ud fra.

Det er altså et program jeg aldrig har lært at forstå.

Tommy – Kan være.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Michael.

For at lave hvad jeg syntes er den rigtig farvelægning, skal du sætte billedet til RGB i Photoshop. Du skal bruge alle 3 farvekanaler for at lave den “rigtige” sol efffekt. F.eks. hvor rødt kan gå over i helt hvidt.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Jeps, den er jeg med på. Bvøvlet er når det er bin 1×1 filerne, de er jo entenlig i RGB, og da der kun er noget i R kanalen skal resten ud først… Lidt surt.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

HJÆLP!!!

Kan ikke finde det her i registax5:

Afkrydset filters og krydset af i Stretch og sænket fra 255 til 220

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Her Michael

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Ja det er jo lige der man bliver blind først..

Men her lavet uden filters, men med kyndig vejledning fra Lars.. Har brugt andre tal i wavelets også videre… Men ellers efter Lars’s vejledning.

Sammen sagt af alle…

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Ikke dårligt Michael

Næste gang du er ude skal du bare have noigle tusinde frames og den er hjemme

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Michael

Fandt denne i forbindelse med noget andet jeg leder efter.

Det er bestemt muligt at lave super fotos med en standard PST og en 2,5X barlow – DMK31
                                  http://www.astronomie.be/dodi/astro/2007/sah20070203e.jpg

Nightsky2009-06-20 14:19:10

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 110 i alt)
                                • Emnet 'Solen og hvad skal der til.' er lukket for nye svar.