Solen og hvad skal der til.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Solen og hvad skal der til.

• Dette emne har 109 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 3939 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 110 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Ja, Jesper du har nok ret, med den atmosfæriske turbulens, det er simpelt hen umuligt for mig at focusere på hullet i dag, det hopper og danser, Selv om jeg har taget serie af 1000 billeder og soteret dem manuelt og sat kvaliteten til 80% når jeg stacker bliver det stadig noget bras Cry så der vel ikke andet at gøre end at vente.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

MStauning wrote: http://astro-nut.com/sun.html

Et av de bildene der ligner på solen vi tegnet som barn, med øyne, nese og munn! Det var det jeg visste – solen smiler! LOL

Se her: http://www.astro-nut.com/sun-disk03mar22.jpg

(Sorry for å gå off-topic, men jeg kunne ikke dy meg.)

Mvh,
        Bjørn

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Off topic er det jo ikke, det handler om solen..

Her et skud af hvad jeg kan med min PST og et colorcam, mosaik af 4 skud da jeg skal have barlow på for at opnå fokus, som jeg ikke har ramt…

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Michael, faktisk tror jeg du overbelyser dine billeder, men er ikke hel sikker.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Og, jeg tro heller ikke at din lyskejle er i centrum??? Kolimeringen af dit teleskob ( PST )Finn2009-06-17 20:15:29

jnielsen
                • Planet

Hej

Er der nogen der har et billede af hvad man kan forvente at se vha. en Herschel wedge?

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Ja da, men ikke noget kønt syn, alt for meget dårlig seeing og turbulens, men et lille hul fra i dag. Taget med en Antaris 127 samt Baader Hercelvedge og 4gange povermate, så bedøm selv, det kan gøres meget bedre, under optimale forehold.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeps de er lidt overbelyste og CCD’en sidder ikke helt i midten.. Samt det er jo en mosaik.

Tog også nogle korte for at få overfladen med.. Men da jeg endte med +15gb data, tager det jo lige lidt at kikke dem igemmen. Og det er jo kun den røde kanal der kan bruges (der er intet i grøn og blå).

Men ellers er jeg rimelig glad, det bedste sol foto jeg har taget indtil nu !

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Vil da så også lige vise et overflade billede…

Ud over crop er det ikke gjordt noget ved det, da lige meget hvad jeg forsøger bliver det bare ødelagt. Men fokus er bedre her end det jeg prøvede at lave som mosaik.

Optaget med PST, CG5, M8C, bin 2×2, Powermate 2,5x.

MStauning2009-06-18 10:14:04

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Så er det ved at rykke Michael…..Thumbs%20Up

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Ja og nej… Sjovt at det er mit bedste sol billede indtil videre.. Især når det ikke er bedre. Men jeg er vist ved at rykke tråden væk fra det opringelige… Sorry.

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Kanon foto Michael – du er faktisk tæt på et rigtig godt sol foto.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Takker Lars, det hjælper lidt 😉

Husk det er et single skud, 0,002 sek ! Tror jeg skal have nogle ND filtre.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star
                                Hej Michael

Kunne ikke lade være med at smide farver på dit foto. Prøv så lige at forestille dig en stack på 1000 frames. Husk at disse “billige” sol teleskoper ikke er til overflade detaljer, her skal vi ned i båndbredde

Nightsky2009-06-18 16:43:28

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Lars jeg mailer dig gerne et par hundede af dem 😉

Hvis du så bare vil fortælle lidt om hvad du gør ved den….

Har 7,5gb uden læsefejl, samt disse bin2x2 (dem har jeg kun 40 af). Men ved fire forskellige expos.
                                Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 110 i alt)
                                • Emnet 'Solen og hvad skal der til.' er lukket for nye svar.