Solen og hvad skal der til.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Solen og hvad skal der til.

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 110 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Men Lars, hvad var det sÄ vi gjorde med det du havde???

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

SĂ„dan et Baader D-ERF filter, skal man have deres holder eller hvordan kan man montere det? Er lidt overkill med den iris blĂŠnde, syndtes jeg..

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hvilke film var det i ville have op. Helt prĂŠcist??+

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Har opdateret listen med Wolfgang Lille system.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Lars – Jeg vil med glĂŠde hoste de film…

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Lars altsÄ, gamle dreng, dem som i reklamere for pÄ jeres (MAF) hjemmeside omkring stacking i registax, der skulle vist vÊre en 3-4 stk Thumbs%20Up

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Michael, tÊnker pÄ hvad det er for filter ham Wolfang bruger, det ligner da et D-ERF, eller er det noget han selv har taget patent pÄ??

Holderen til filtret mÄ man vist selv lave, men det er da osse det mindste i denne sammenhÊng, jeg har ikke kunne finde nogen der passer til min diameter, Leif har lige besvaret dine spÞrgsmÄl pÄ den anden kanal.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

SÄ hut jeg kan forstÄ sÄ er det et D-ERF filter at Wolfgang bruger.

Jeg ville jo gerne have et der faktisk ogsÄ virker hele tiden, sÄ derfor er jeg ikke meget for at lave det selv.

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Har du sÄ fundet noget Daystar der passer til din tubus???? Det mÄ Mogens Z. vel kunne svare pÄ?? SÄ lige han var lokket pÄ.Wink

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

MStauning wrote: Erhh, fra +10 til +32 er da kun 22 grader?

Men tak for infoen, isĂŠr om powermaten.

SÄ kan den leveres sÄ man kan bruge den fra 0 til +20?

Og hvorfor har man nedblĂŠndet den?

Michael,

Temperatur: Den kan godt leveres til 0 gr. C eller koldere.

NedblĂŠndingen: Nok for at Ăžge f-forholdet pĂ„ optikken – fĂžr Powermaten. SĂ„ synsvinklen bliver optimal for h-alpha filterenheden.

Har lagt mĂŠrke til at tiden her lige fĂžr solnedgang giver de bedste betingelser – nĂ„r luften altsĂ„ er rolig. Alting stĂ„r stĂ„r skarpt. Det gĂŠlder bĂ„de i h-alpha og i hvidt lys.

Der er i Þvrigt nogle flotte proms pÄ nu her. IsÊr den ene er meget flot. HÄber der er nogen som fanger den.

Til Lars – Nightsky:

Lunt prĂžvede at lave et double pass system for at komme ned pĂ„ 0.5Å. De mĂ„tte dog opgive det, og valgte sĂ„ et double stack system med en 50mm etalon til deres 60mm kikkert.

LĂŠs deres pressemeddelelse fra maj 2008:

Mvh

Mogens

Mvh
                        Mogens

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nope Daystar laver ikke over 150mm ifĂžlge hans side, men mĂ„ske de gĂžr og Mogens Z bare ikke lister den…

Mogens Z – Oki, lidt surt at miste lys pĂ„ den konto…

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Uha ser lige at hvis man vil have en Lunt 100mm kan man rejse til USA og kĂžbe den, holde 1uges ferie med konen og stadig have penge tilbage…. Ca Âœ pris af de ~45.000 den koster i danmark og tyskland.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

ja MS og sÄ kÞbe en med til mig ogsÄ Big%20smile

Men jeg forstĂ„ stadige ikke hvorfor det ikke er det bedste/billigst at knalle et “stort” filter foran sin TSA

http://www.rigorigo.dk2009-06-16 21:52:15

spatzek
                              Deltager
                                • Super Giant

Noget af det mest interessante h-alpha udstyr er de bagmonterede filtre fra Solar Spectrum og Daystar. I mine Þjne skal de helst vÊre varmestyret, sÄ undgÄr man at tilte systemet.

Ved at have defineret et f.eks. 0.5Å eller et 0.3Å system, sĂ„ er nĂŠste step ”bare” et ERF (energi reduktions filter) foran teleskopet, og dette system kan man skalere op til f.eks. 150 mm Ă„bning, uden de kĂŠmpe store ekstra omkostninger, nĂ„r fĂžrst man har det andet.

Jeg har selv et 0.6Å filter, mens KAF f.eks. har en 0.5Å topmodel.

Jeg pĂžnser lidt pĂ„ et fremtidigt nyt setup med et 0.3Å filter fra Solar Spectrum. Jeg kan klare mig med en lidt mindre Ă„bning pĂ„ filtersystemet (25mm i stedet for mit nuvĂŠrende 32mm), hvilket i hĂžj grad gĂžr filtret til at betale. (alt er jo relativt)

Du kan evt. spþrge Flemming fra KAF om han vil vise dig sit 0.47Å filter. Han bor i nérheden af dig.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Uha der er flere Ă„rsager…

Du kan godt fÄ et 100mm filter foran pÄ din TSA ikke noget problem..

Men justeringen af det er slet ikke lige sÄ nemt, som med deres eget 100mm teleskop. Da de der har flyttet den ind, og lavet en dÞdsmart justering.

Men du kan jo bare fÄ sÄdan et sÊt her:

Husk at B-vĂŠrdien skal passe til dit teleskop + 1. SĂ„ kan du nemmere bruge den til foto.

SĂ„ du skal bruge en 2″ B1800 til 5,744$. Deres eget teleskop med B1800 koster kun, 4848$ og du for ikke et ringere teleskop af det..
                                Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 110 i alt)
                                • Emnet 'Solen og hvad skal der til.' er lukket for nye svar.