Solen med Lunt 60mm 16. april

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen med Lunt 60mm 16. april

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af soeren. This post has been viewed 129 timesvod. This post has been viewed 129 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Det var skyet og diset hele dagen, indtil kl 16. Alle de bitte små skyer forsvandt også noget af disen. Det blæste dog en del.

Kiggede lige med det ene øje i okularet for at se om der var noget interessant på solen.

Jeg tog nogle flere billeder og begyndte at se en ny udvilking.

Devsærre sad jeg testede forskellige kamera indstillinger og eksponerings tider så, en del af billederne har striber og er af forskellig intensitet.

Denne lille loop varede kun 11 minutter. Jeg fik aldrig set den med mit eget øje til min ærgelse. Jeg havde alt for travlt med at få skud i kassen af den.

Fik dog et par frames ud af loopen og af den anden jeg observerede i starten. Jeg lavede et par quicktimes ud af dem.

http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2009_04_16/mj_2009_04_16_00001.mov
      http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2009_04_16/mj_2009_04_16_00002.mov

De er i h264 format og fylder kun 101kb og 191kb. Nummer to er af den lille loop, som viser hvor hurtig den forsvandt igen.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Den ser da ud til at tegne meget pænt, er den meget bedre en den ældre PST?

pbm77
          • Moon

Flotte billeder

Nåede desværre ikke selv ud og se på solen i går, men har været ude i dag. Der var også et par flotte protuberanser og også et lille loop.

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Virkeligt flot og spændende at se!

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

TommyF wrote: Den ser da ud til at tegne meget pænt, er den meget bedre en den ældre PST?

Aner det ikke, har aldrig kigget igennem en PST.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Yep, det er lige den prob’ jeg opfordrede folk til at se nærmere på den 16. om eftermiddagen. Gode billeder som siger mere end mange ord. Loop’en var hos mig visuelt kun en udposning på Solen som det også ses på enkelte af billederne. Men her en næroptagelse af sådan et loop fotograferet af Mario Weigand (Tjek lige hans hjemmeside):

Men det er dejligt at se, at der nu er kommet flere aktører på banen som synes at Solen er interessant, så mangler vi bare at Solen kvitterer interessen med et par ordentlige masseudkastninger og solpletter…! Smile

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mikael_joe
                Deltager
                  • Super Nova

Det er godt nok nogle imponerende billeder. Lækkert udstyr han har.
                  Kiggede efter hvad sådan en SolarSpectrum 0.65 Å koster, det er 3000 euro. Men så skal man også ha’ et front filter og en ordentlig refraktor der kan klare det gode forstørelser.

Helt klart et drømmesetup.

soeren.vod
                    • Planet

Hej Michael

FLOTTE billeder. Den ser ret god ud den Lunt; Meget bedrr end den PST jeg har kigget i engang.
                    Ja der sker noget på Solen. Tjek fx denne film af en solplet fra det svenske solobservatorium (1meter stor kikkert og taget ved 437nm) http://www.solarphysics.kva.se/NatureNov2002/movies/full_color.mov

Søren Vod2009-04-18 22:48:07

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Solen med Lunt 60mm 16. april' er lukket for nye svar.