Solen idag i H-alpha

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen idag i H-alpha

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mogens. This post has been viewed 177 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Her er et par billeder taget med Coronado SolarMax 40 fra i eftermiddag.-Filtret sidder på min TSA-102,optaget med SkyNyx2-1.Solen i næsten hel figur med reducer og protuberanser med 2XBarlow.-Der blæste en stiv kuling, der rystede teleskopet en del, men himlen var blåSmile

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Prøv at bruge en kortere eksponerings tid til protuberanserne så bliver de skarpere. Når jeg tager billeder så prøver jeg at finde en balance, hvor protuberanserne lige netop ikke brænder ud. Men så skal man også til at stacke billederne.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Hej Mogens

Flot billede du har dér og tillykke med filtersættet. Ja, Coronado er skam kram. Jeg nøjes med min PST lidt endnu. For et par dage siden var der også filamenter at se på overfladen.

Dit billede fortæller at der ikke var nogen igår bortset fra prom’serne ved randen. Men der sker altid noget på Solen. En protuberans om morgenen og igen andre om eftermiddagen og en overflade der ændrer sig hele tiden.

outlook2009-05-29 07:59:51

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Tak for kommentarene.

Mikael, her er logfilen:

Start time of recording…..2009-05-28, 14:40:22 = UTC +2 hours
            Recording duration……….59,61 s

Captured frames………….453
            Dropped frames…………..0
            Capture frame speed………7,6 fps

Telescope……………….unknown

Camera………………….Lumenera SKYnyx2-1M monochrome, Serial 8030613

RoISize = 1392×1040
            MetaSpeed = Streaming
            FrameRate = 7,53 fps
            PixelDepth = 8 Bit
            Exposure = 132 ms
            Gain = 1,50
            Gamma = 0,96
            Contrast = 1,00
            Brightness = 0,00
            Flipping = None

så det er ikke meget længere ned jeg kan komme i eksponering, men jeg kan se på den enkelte frame at stort set alt er påvirket af vindstødene.-Bedre i dag ser det ud til.

Outlook: SolarMax er bestemt kram,men det er vel næsten det samme som PST, undtagen nogle finesser med tuning(og pris).Er spændt på hvad den kan yde under optimale forhold.

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Det var da nogle data. Kommer lige ind fra lidt Sol obs. og der er en kraftig loop og en lidt svagere og mere aflang under denne i den nye aktive region der er ved at komme frem ved randen. Nu ser man jo billedet omvendt og spejlvendt i refraktoren. Oven for den kraftige loop er der noget der ligner en meget stor men svag prom’s der strækker sig mange tusinde km ud. Retvendt ser det ud som billedet herunder bortset fra loopen er bloomet her på billedet for at gøre den store prom’s mere synlig.

Det var måske noget for dig at fotografere. Smile

outlook2009-05-29 10:54:48

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Exposure = 132 ms

Det er ret højt. Jeg ved ikke hvor langt ned SkyNyx kan komme. Da jeg brugte et qcam5 mono så gik jeg aldrig over 100ms jeg prøvede at holde den på 30-75ms alt efter hvor meget forstørelse og om det var doublestackket eller ej.

Når man kommer over de 100ms så har jeg erfaret at vindstød og generalt turbulens reducerer billed kvaliteten ret kraftigt. Det hele bliver mere blødt at se på og alle de fine detaljer bliver visket ud.
                Nu kommer mine erfaringer så fra et 60mm solteleskop, så jeg ved ikke hvordan det ville være med dit 40mm.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Den er meget flot, og lækkert filter btw.

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Tak til Tommy

Mikael: SkyNyxen kan sagtens komme længere ned, har mulighed for flere test her ved 13.30 tiden. Filtret er ganske vist 40mm, men sidder for enden af TSA-102..

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Skal der andet end filteret til foran, eks et andet filter ved okularet ?

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Hej Tommy

Der skal yderligere et filter til foran kameraet.-Her er et nyt billede fra i eftermiddag, med 3XBarlow.

mikael_joe
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Mogens.
                          Helt klart bedre. Man kan se mange flere detaljer end de første billeder.
                          Næste skridt er et størrer filter Tongue

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Mikael

Tak for det – ja større filter må være vejen fremStarStar

Tommy:Her er et billede af bagerste filter i prisme:

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Solen idag i H-alpha' er lukket for nye svar.