› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solen i weekenden
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 23 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. august 2013 kl. 09:56 #105289
allan_dystrupDeltager- Nova
Så blev det blå himmel igen
Jeg var ude her til morgen for at scanne solen med min håndkikkert (med Baader Solfilter!), — og der er jo en del småpletter og pæne flare-områder :
Hurtig skitse: Zeiss 15×50 Pentekarem Bino med Baader AstroSolar OD5 + Zeiss Schott gulfilter.
Jeg tror jeg vil sætte Telematoren op for et nærmere kig på 1809 og 1806, – det kan blive interessant at følge dem weekenden over.
Allan
Allan_Dystrup 2013-08-02 10:01:48 2. august 2013 kl. 11:45 #105294
tom.aDeltager- Super Giant
Flot skitse!
Jeg må også ud med teleskopet og herschel-filteret i weekenden.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/2. august 2013 kl. 20:06 #105306
Her et detail-studie fra i middags af AR 1809 :
Umbra i den største plet ændrede sig markant i løbet af eftermiddagen, og var ved 16-tiden brudt op i tre separate umbrae (pluralis?). Fakkelområderne øst for 1809 er meget fint strukturerede og dynamiske… vanskelige at fastholde på en tegning.
Allan
3. august 2013 kl. 16:34 #105327
spatzekDeltager- Super Giant
Ser fint ud Allan
I går fredag den 02. august var enestående vejr til at observere Solen. Ikke en sky på himlen, meget klar luft og det mest imponerende – helt enestående/fantastisk seeing. Fra kl. 12.00 og til kl. 18.00 var luften helt rolig, ikke nogen bevægelse overhovedet. Jeg kan ganske enkelt ikke huske noget tilsvarende. Med min 127mm refraktor og 0,6Å Daystar H-alpha filter – var jeg nærmest ved at “falde igennem kikkerten”. Mængden af detaljer kan slet ikke beskrives. Og uden så meget som bare det mindste lufturo. Jeg skulle ikke lige vente på et roligt øjeblik – her kunne man bare slappe af i øjet – og bare glo. Det er sådan en dag, hvor man lige ønskede, at der var “Starparty”, så alle kunne se Solen, når tingene kører optimalt.
Nogen har spurgt mig, om forskellen mellem de mindre h-alpha systemer og så når man skalerer deropad. I går havde jeg også min 60mm Daystar oppe og køre, bare til sammenligning. Og her var forskellen mellem 60mm og 127mm astronomisk stor. Efter sådan en dag, så bliver man glad i låget og amatørastronomien bliver nærværende smuk og måske lidt poetisk.
3. august 2013 kl. 16:41 #105328
astrojensenDeltager- Neutron star
Havde 85’eren ude i formiddags, men seeingen var ikke god og blev hurtigt meget dårlig. Desværre sov jeg fra en helt enestående klar nat. Jeg vågnede først kl halv tre, da morgendæmringen var mere end begyndt. Selv da kunne jeg se M31 som en meget stor, tåget klat. Mælkevejen lyste klart og tydeligt. Øv. Sat*ns møgarbejde, der gør én helt udmattet, så man ikke kan være oppe, når det er klart.
Måske årets bedste nat, der forsvandt der.
Thomas, Bornholm
3. august 2013 kl. 17:24 #105330
hoestDeltager- Nova
Hej Thomas
Jeg kender godt det med det satans arbejde det tar temlig meget af ens fritid3. august 2013 kl. 18:34 #105333
astrojensenDeltager- Neutron star
Havde man så haft et godt arbejde, der gav en okay løn, i forhold til ansvar, knokkel, osv., så okay, men næh, nej.
Thomas, Bornholm
5. august 2013 kl. 09:38 #105400
Lige en skitse fra i går formiddag. Der var en del drivende cumulusskyer over Møn i går og en ganske forfærdelig lufturo. Men selv i den mest forfærdelige lufturo, kan der være øjeblikke med næsten ingen uro og i de øjeblikke udviste AR 1809 en imponerede mængde detaljer i mit lille 70 mm linseteleskop.
Hele AR 1809 gruppen målte jeg til at have en længde på ca. 1,5 bueminut, hvilket svarer til en længde på knap 5 Jordkloder lagt ved siden af hinanden.Til observationen brugte jeg et TS70ED teleskop + Herschel filter med pol-filter + 6 mm supermono-okular.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/5. august 2013 kl. 17:03 #105409
En rigtig fin tegning Tom ! Spændende at følge AR 1809’s udvikling på dens rejse hen over solskiven. Jeg var ude i dag og kunne ind imellem spotte 1809 i 15×50 håndkikkerten, men der var for mange høje fjerkyer til, at det gav mening at hive Telematoren frem.
Lige et par hurtige spørgsmål :
Hvordan estimerer du størrelsesforholdet på solskiven ?
Hvad er din vurdering af dit supermono i forhold til dine orthoskopiske okularer ?
Allan
6. august 2013 kl. 06:41 #105427
Vedrørende størrelsesforhold på solen, så er det nemt med almindelig trigonometri at regne ud vinkeludsnit (A) en jordklode fylder på himlen i solens afstand.
På formel ser det således ud:
A=arctan(12756/149,6×10^6)=0,00489 som er 17,6 buesekunder.Og så er det ellers blot at time hvor mange sekunder en solplet bruger på at passere ud af billedet, med slukket RA-motor. AR 1809 bruget 6 sekunder hvilket svare til 90 buesekunder på himlen.
90/17,6 = ca. 5 Jordkloder i solens afstand.
Metoden som jeg lige har beskrevet, mangler at tage højde for solens deklination og den er også kun “præcis” for solpletter i nærheden af solskivens midte. Så brug den til at give et grov estimat af solplettegruppers længde / diameter.
Jeg har haft mine supermonoer i for kort tid / brugt dem for lidt henover sommeren, så jeg kan ikke give en objektiv sammenligning mellem supermonoerne og orthoerne endnu.
Men når det er sagt, så er det ret åbenlyst når jeg sætter øjet til supermonoerne at de er knivskarpe og kontrasten i dem er fantastisk. Vurdere dem til at matche min Pentax XO5
Min blog http://grib-stjernerne.dk/6. august 2013 kl. 16:33 #105445
Tak for beskrivelsen af vinkelberegning for størrelsen af fænomener på soloverfladen – meget anvendelig !
Jeg var lige ude omkr. middag og line op til solobservation, men netop som jeg skulle til at køre de kraftige okularer i stilling for at studere 1809 og 1810 nærmere — bob bop, så kom der rullende en front af altocumulus ind over 🙁
Nå det blev da til en oversigtstegning — og så en kort observation af en meget dynamisk soloverflade umiddelbart vest for 1809, – det kunne måske være et aktivt fakkelområde set direkte ovenfra…
allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen i weekenden' er lukket for nye svar.