Solen i Ha 2009.05.20 med animation

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen i Ha 2009.05.20 med animation

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 134 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Først et par billeder.

Dette billeder blev taget senere og er dobbelt stacket.

Et par close up skud. Der er gået 9 minutter i mellem disse billeder.

Jeg har lavet et lille preview på min GIF animation så man kan se den her først.

Den fulde GIF er 380×380 og fylder 1.3mb. Den er lavet over en periode på 21 minutter med 30 sekunder mellem hvert billede. Jeg fangede 500 frames hver gang og brugte 300 af dem til stacking.
      http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2009_05_20/2009_05_20_SSb_0001.gif

Lavet med Lunt 60mm Ha doublestacket. DMK31 kamera. HEQ5 Pro stativ.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Hej

Fine billeder du har der! Der sker noget på Solen, når man sådan tidsforkorter optagelserne og laver en animation. Det er sjovt at tænke på, at vi bestemt ikke var mange på Lyra’s gamle forum og andre fora de foregående år, der viste billeder i H-alpha og CaK. Men det har godt nok ændret sig på det sidste og især takket være Lunt for det. Her er et ekstremt godt billede af en prom’s i farve og hele molevitten:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at man kan jo egentlig bare kan smutte ned til vulkanen Etna og se nogle tilsvarende og sikkert også mere spetakulære udbrud og samtidig få en rejse derned til under den halve pris for en PST. På den anden side kan man jo bruge sit solteleskop om og om igen. LOL

outlook2009-05-21 08:07:15

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej Joe

Flotte billeder.-Her er et i Calcium jeg tog igår.

max
            • Nova

Fantastiske billeder.Thumbs%20Up

Jeg er fortiden bl.a. i gang med at læse en bog om solen.

Den omdanner ca. 5 millioner tons stof til ren energi i sekundet når den fusionerer brinten til helium. Det svare faktisk til ca. et helt bjerg i sekundet.

VH. Max

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Flotte solfotos! Clap

Max wrote: Det svare faktisk til ca. et helt bjerg i sekundet.

Himmelbjerget? Tongue Wink

Mvh,
              Bjørn

max
                • Nova

Ok da.

Så ligesom en Keops pyramide i sekundet. Imponerende alligevel.

VH. Max

jeppe
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg sidder lige med lommeregneren, og Himmelbjerget er ikke helt ved siden af. Det er 148 meter højt, og går vi ud fra, at Himmelbjerget er en kegle, hvor radius ved grundfladen også er 148 meter, er rumfanget 3,4 mio m3. Eftersom Himmelbjerget vel primært består af jord, der typisk har en massefylde på 1500 kg/m3, vejer Himmelbjerget altså sådan cirka 5 mio tons Thumbs%20Up

– og så ser vi lige bort fra, at Himmelbjerget ikke er kegleformet, men vel nærmest ligner en sammenfalden soufflé Wink

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Ikke-soufflé-berg:

Sognefjorden i Norge (med noen middels høye fjell) Big%20smile

Mvh,
                    Bjørn

jeppe
                    Deltager
                      • Super Giant

Ak ja Bjørn,

Du er velsignet med at bo i et af verdens smukkeste lande. Sognefjorden – og specielt Nærøyfjorden og Aurdalen der ligger i bunden af den – er næsten uforskammet smukt. Jeg vandrede rundt deroppe for et par år siden.

P.S. Undskyld jeg sådan hijacker tråden Embarrassed. Jeg fik bare lige et flashback til en skøn vandretur, da jeg så billedet af Sognefjorden.

max
                        • Nova

Men der var måske ikke blevet helt så smukt hvis ikke solen havde fungeret som den gør.

Så er tråden lidt tilbage igen.LOL

Vh. Max

mikael_joe
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg
                          ville prøve at se om jeg kunne forbedre min GIF animation. Så denne
                          gang bruger jeg kun 100 frames ud af 500 til stacking til hvert
                          endelige frame. Desuden, så bruger jeg 1.5x resample i Registax. Jeg
                          synes at det bliver nemmere at se bevægelserne på den måde.

GIF’en fylder nu 2.3mb i 540×540 opløsning
                          http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2009_05_20/2009_05_20_SSb2_0001.gif

jeppe
                          Deltager
                            • Super Giant

Flot!!!!! Virkelig flot!!!! ClapClapClap

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Solen i Ha 2009.05.20 med animation' er lukket for nye svar.