Solen i dag…fuld disk PST

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen i dag…fuld disk PST

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 98 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Gennem nogen tid med billedudsnit af Solen i stor forstørrelse er det nu rart med et fuld disk billede af Solen. Billedet neden under er taget med en original PST og kameraet var et DMK 41 så der var plads til den:

Proms’erne er ikke med, men der var heller ikke nogen nævneværdige i dag, måske lige en enkelt som jeg dog ikke tog billeder af. Men et par filamenter ses øverst til højre og disse mørke striber på overfladen er bare et andet navn for protuberanserne, når de ikke ses ved randen. Men jeg vil da prøve at blænde proms’er ind i billedet en anden gang.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

max
        • Nova

Fint billede.

Næsten som en perfekt uøkologisk appelsin.LOL

VH. Max

andreas
          • Super Giant

Godt sagt Max

Synes også det er ved at være lidt sygt at vi skal til at fotografere frugt!

Fint billede.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Må jeg få noget at vide om instillingerne? Skulle gerne få et DFK her en af dagene, så ville det jo rart med noget forhånds info 🙂

Og jeg er vildt imponeret over dine sol fotos, ville gerne kunne lære at lave sådan nogle!

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ja, der er intet der smager som en solmoden appelsin! Og der er vel ikke nogen der vil sætte tænderne i dybblå en, hvis man tog et billede i det lys!

Hej Michael. DFK’en er jo i farve så der er jo nok andre indstillinger for det end med DMK’en. Farven har jeg så føjet til senere. Men indstillinger for kameraet for overfladen er disse uden barlow:

Brightness: 0

Gain: 0

Konstrast: fabrik

Exposure: 1/600-1/700

Gamma: fabrik

Sharpness: fabrik

Protuberanserne fås ved at overbelyse Solen og hos mig ligger expo på omkring 1/45 til 1/15 så vidt jeg husker afhængig synligheden, når alle andre indstillinger er de samme.

Det gælder bare om at eksperimentere lidt. Men den videre behandling ligger så i den følgende stakning og billedbehandling.

Men hvad er egentlig forskellen på DBK og DFK ud over at det første er med Bayer-Matrix. Hvad forskel gør det da de jo begge er i farver?

outlook2009-10-08 08:33:41

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Takker, ja det er jo noget hurtigere end jeg er vant til med LPI’en.

Ja der er jo især to ting der spiller ind: Fokus, og behandlingen efterfølgende.

DBK = intet ir filter, DFK inbygget IR-filter.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Solen i dag…fuld disk PST' er lukket for nye svar.