› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Solen – hvad skal jeg gå efter?
- Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 687 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. september 2016 kl. 17:15 #151767
allan_dystrupDeltager- Nova
Ro på nu, Leif…
Jeg kører med klatten (med min lille vixen FL80S), på Messier objekterne og de klareste NGC’er i denne sæson. Jeg vil gerne etablere en “baseline” for, hvad jeg kan se med denne apertur.
Men i smug pusler jeg med min FL102S på SP-DX monteringen. Den har fået en FL50S som søger, og jeg har fixet mange detaljer på monteringen, så som dobbelt motor drev og fin-fokus. Jeg bruger den pt. fortrinsvis til planeter og månen, men den bliver min “workhorse” også på DSO, når jeg har tilredet FL80’eren.
“Giv tid, giv tid”, som musvitten synger. — Vi når det alt sammen, jeg har (forhåbentlig) stadig et par gode sæsonger i vente, før støvets år indhenter mig.
Allan
Allan_Dystrup 2016-09-29 17:20:06 29. september 2016 kl. 17:15 #151768
outlookDeltager- Super Nova
MStauning wrote: Jeg regner jo med at få sådan en her igen:
Men den korte version af hvad du skriver, må være: Ja gå efter noget åbing !
Nej, nej, når vi nu er ved Herschel prismer, så hvorfor ikke denne:
Den er meget billigere og ikke dårligere. Den gamle Zeiss som Astro A/S anbefaler er sikkert god, men gammeldags og du får en koncentreret lysstråle ud af røven på den som skidt ud af en spædekalv. Og så er den helt sikkert også dyr..
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. september 2016 kl. 17:20 #151769
outlookDeltager- Super Nova
Allan_Dystrup wrote: Ro på nu, Leif…
Jeg kører med klatten (med min lille vixen FL80S), på Messier objekterne og de klareste NGC’er i denne sæson. Jeg vil gerne etablere en “baseline” for, hvad jeg kan se med denne apertur.
Men i smug pusler jeg med min FL102S på SP-DX monteringen. Den har fået en FL50S som søger, og jeg har fixet mange detaljer på monteringen, så som dobbelt motor drev og fin-fokus. Jeg bruger den pt. fortrinsvis til planeter og månen, men den bliver min “workhorse” også på DSO, når jeg har tilredet FL80’eren.
“Giv tid, giv tid”, som musvitten synger. — Vi når det alt sammen, jeg har (forhåbentlig) stadig et par gode sæsonger i vente, før støvets år indhenter mig.
Allan
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. september 2016 kl. 17:32 #151771
Min erfaring er, at det gamle 2″ Zeiss Herschel prisme er mindst ligeså godt (måske endda en tand bedre) end Baader’s nye 2″ Herschel prisme.
Det er rigtigt som Leif skriver, at det meste af energien sendes ud i en åben lysfælde bag på prismet, så det er ikke helt så “idiotsikret” som Baader prismet, men i praksis har jeg ikke oplevet dette som et problem. Men det siger måske mere om mig, end om prismet
Bare min bøjede 25-øre.
Allan
Allan_Dystrup 2016-09-29 17:42:24 29. september 2016 kl. 17:42 #151772
lindhardDeltager- Super Nova
Allan_Dystrup wrote: Min erfaring er, at 2″ Zeiss Herschel prismet er mindst ligeså godt (måske endda en tand bedre) end Baader’s 2″ Herschel prisme.
Det er rigtigt som Leif skriver, at det meste af energien sendes ud i en åben lysfælde bag på prismet, så det er ikke helt så “idiotsikret” som Baader prismet, men i praksis har jeg ikke oplevet dette som et problem.
Bare min bøjede 25-øre.
Allan
I “gamle dage” var det gode råd at have lysdæmperen foran objektivet, så man ikke fik det fulde blus ind i kikkerten og ud i okular/filter.
Er det ikke bedre med et solfilter foran det hele, så kikkerten ikke bliver varmet op? Der kommer blus på lige ved okularet, hvis der går noget galt.
Jeg har set en tændstik blive tændt af sollyset bag okularet (uden filter) ikke rart at have sit øje lige der, når noget revner.
mvh
Lars29. september 2016 kl. 17:53 #151773
Jeg vil mene, at et objektiv-solfilter og et lukket Herschel-prisme (som de nye fra Lunt og Baader) med fast monteret ND3-filter er lige sikre.
Og kvaliteten ved observation med et Herschel prisme er lige en tand bedre end med et Baader objektiv-filter, samtidig med at man har bedre mulighed for at justere lysstyrken, såvel til visuelt som til fotografisk anvendelse.
Men det er rigtigt, at de gamle Herschel-diagonaler krævede mere opmærksomhed (jeg har selv en Polarex/Unitron Herschel diagonal, der i øvrigt er ganske fortrinlig, men som jeg ikke ville turde anvende ved fx fortovsastronomi. Med den originale Zeiss 2″ herschel-kile skal man gøre sig umage for at stikke fingrene eller øjet ind i exit-strålen, så det kan man jo bare lade være med )
29. september 2016 kl. 22:13 #151783
mstauningDeltager- Black Hole
Se jeg har haft lidt af hvert, og faktisk glemt der er sol-filter til den C8’er. Men af Herschel har jeg prøvet både et “gammelt” Zeiss og det nye Baader, ingen tvivl jeg skal have Baaders – er jo en idiot så brændte mig på Zeiss’en. Og jo Herschel giver et meget bedre billede, på samme teleskop !
Har dertil haft noget Meade PST, men er som sagt gået i gang med at bygge op til igen at kunne se lidt på solen.
Allan – hos mig var det knæet, har stadig et fint mærke!
Og 1,25″ har jeg ikke så mange okulare til ! Derfor 2″.
MStauning 2016-09-29 22:21:27 30. september 2016 kl. 08:32 #151803
Allan – hos mig var det knæet, har stadig et fint mærke!
WOW Michael, det havde jeg ikke troet var muligt — jeg synes, at det lys, der kommer nedenom og ud af (i hvert fald min) gamle 2″ Zeiss lysfælde er så tilpas diffust, at det ikke burde kunne ske (med mindre man altså decideret stikker fingeren (eller knæet…) op i lysfælden, — og ja, der bliver det varmt!)
Men som sagt, ingen tvivl om at de nyere Lunt og Baader Herschel- diagonaler med metal/keramisk varmefælde er 100% sikre hvad lys angår.
(… Men måske man kan brænde sig på exit-pladen?
)
Allan
Allan_Dystrup 2016-09-30 08:40:42 30. september 2016 kl. 09:53 #151807
Astro A/S wrote: MStauning. Kig under diagonaler…øverst på siden til højre http://www.kikkert-teleskophuset.dk/category/tilbehoer-til-teleskoper-23/ MVH / Dennis
Det er altså et kanon tilbud… — under 1/6 af nypris og 1/3 af hvad de normalt sælger til brugt. Alene Baader 2″ SC filteret koster mere fra nyt… Så ja, man skal være opmærksom på exit energien, men for dælen da en god kvalitet man får for pengene her…
PS: Jeg var lige et smut ude med Zeiss C50mm refraktoren, og den er ellers godt nok stille i øjeblikket (solen)… ikke en plet at øjne. Vi skal nok over i Ha for at se noget i disse dage …
Allan_Dystrup 2016-09-30 10:25:46 30. september 2016 kl. 17:59 #151827
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Michael, er du interesseret i en Lunt??
Så har jeg en Lunt 60mm Ha Telescope + Double-Stack 50 Filter, B1200, Crayford focuser and Pressure Tuner, som jeg desværre får benyttet for lidt.
Jeg vil ikke begynde at tale pris, hvis du ikke er interesseret.
mvh Erik2. oktober 2016 kl. 11:06 #151880
Erik – det ville jeg meget gerne, men der snakker vi en prisklasse jeg ikke lige kan være med i for tiden. Men det er lige sådan et setup jeg håber på at ende med.
Og jo jeg placerede mit knæ mod metallet, og fik et fint U på låret som minde.
2. oktober 2016 kl. 15:11 #151884
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Det er helt ok, Michael.
Du har jo tidligere talt om en 80 mm, men allerede her ved 60mm er nyprisen efter den vilde dollar-flugt over 32.000kr.
Hvis andre er interesserede, er prisen 18.273,25 kr, og i øvrigt ikke til forhandling.
mvh Erik.2. oktober 2016 kl. 15:41 #151886
Erik Nielsen wrote: …prisen 18.273,25 kr, og i øvrigt ikke til forhandling.mvh Erik.
Jo, — det var lige den der bøjede 25-øre, der væltede læsset for mit vedkommende, Erik…
PS: men det er et i øvrigt et super setup for Ha-observation —
langt bedre kontrast end der kan opnås med en Quark, og prisen er også i orden.
Hvis man har råd…
Allan_Dystrup 2016-10-02 15:45:36 2. oktober 2016 kl. 17:25 #151892
Erik – du hører hvis jeg lige vinder et eller andet 😉 Eller for solgt Svigermor
Dam det er en god pris.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen – hvad skal jeg gå efter?' er lukket for nye svar.