Solen – hvad skal jeg gå efter?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Solen – hvad skal jeg gå efter?

• Dette emne har 28 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 686 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Nu hvor jeg er begyndt igen, tænker jeg lidt på om man ikke skulle få lavet noget der kan se lidt på solen..

Noget Lunt ville jo være kanon, men er nok lige i overkanten at starte ud med for mig.

Så det bliver i etaper, og starten bliver bare noget sol-film efterfulgt af et Herschnel.

Problemmet jeg står med bliver så lidt, hvor stor åbning og F-forhold skal jeg gå efter på refraktoren der skal til ?

Jeg tænker jo større åbning, jo bedre opløsning af solen. Og jo længere jo nemmere “fylder” solen Herschnel prismet ud.

At jeg kan nøjes med et Fraunhofer ved jeg, så det er planen – men der findes jo hurtigt fra de små 70mm til 152mm i åbningen og fra en 600mm op til ca 1200mm i længde.

Ulempen ved stor er jo så også at monteringen, skal kunne følge med !

Her tænker jeg at det kunne være rart med noget simpelt, EQ3 evt med RA-motor. Så det udelukker jo hurtigt de store 6″ F8’er 😉

Men hvad tænker i?

Skal man gå efter største også bide i æblet og få en større montering, eller ? Vil en lille 70mm F12 give samme oplevelse med de to filter, som en 120mm F8..

Anonym
        • Nova

Min 10″ f4.7 skywatcher newton med fuld apertur baader film giver ekstremt bedre og skarpere billeder af solen end min 80 mm lomo triplet med baader film. Det er min eneste erfaring…

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Har før haft en Mak180 til formålet – til jeg fik Herschnel = ingen dimser der ikke kan tåle meget varme… Prøvede den på en Newton og smeltede så lige en fokuser !

Derfor tænker jeg refraktor, da den nok er bedst med Herschnel-prismet.

Men kunne jo starte ud med at lave et solfilter til min lille dobson 😉 God ide.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

MStauning wrote: Har før haft en Mak180 til formålet – til jeg fik Herschnel = ingen dimser der ikke kan tåle meget varme… Prøvede den på en Newton og smeltede så lige en fokuser !

Ouch – pas nu på øjnene

/Rudi B. Rasmussen

outlook
            Deltager
              • Super Nova

MStauning wrote: Nu hvor jeg er begyndt igen, tænker jeg lidt på om man ikke skulle få lavet noget der kan se lidt på solen.. Men hvad tænker i? Skal man gå efter største også bide i æblet og få en større montering, eller ? Vil en lille 70mm F12 give samme oplevelse med de to filter, som en 120mm F8..

Hej og velkommen tilbage. Nej, de vil ikke give samme oplevelse og forsyner du tillige 120’eren med en binoviewer, taler vi pludselig om afhængighed af at se solpletter. Jeg vil anbefale en 2″ Herschel, hvis man vil over de 100mm i åbning. Eller blot et Baader objektiv filter til visuel brug. Det har stort set samme kontrast.

Til hvidt lys iagttagelser er det en misforståelse at tro man kan nøjes med en akromat, for med hvidt lys er der farvefejl så akromaten skal være rimelig lang. Men bruger man tillige monokromatisk filter ved okularet er det jo lige meget.

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg regner jo med at få sådan en her igen:

herschel

Jo ved godt der stadig kommer farvefejl, men da jeg jo prøver på at komme op på de 1,12x åbning der entenlig skal til (er jo umuligt at finde) antager jeg at det er bedre med en 120mm f/8,3 acromat end den 35mm ED jeg ellers ville have råd til 😉

Lige nu har jeg bestilt 50x50cm baader film til min dobson – så håber jeg det dækker, og jeg kan lave en pæn holder.

Men den korte version af hvad du skriver, må være: Ja gå efter noget åbing !

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Ved solobservation er det ofte lidt spildt med store åbninger her til lands, fordi seeingen ikke særlig ofte kan bære høj forstørrelse. Til almindelig solkiggeri er en 4″ refraktor egentlig næsten det optimale. Forstørrelsen kommer alligevel sjældent over ~80x.

Thomas, Bornholm

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

4″ er jo 102mm – så en 120mm ville jo også kunne være backup grab’n’go til den lille knap så grab’n’go dobson 😉 Og jeg tænker ikke jeg er god nok til at se den store forskel mellem en 102 og en 120, før jeg kikker på M33 eller lign ting !

allan_dystrup
                    Deltager
                      • Nova

Mit aktuelle grab&go setup for solobservation er en lille 50/540mm zeiss halv-apo refraktor.

Med en 2x barlow og 18mm orthoskopisk okular med Baader 540nm continuum filter leverer den et knivskarpt fuld- skive solbillede ved 68x forstørrelse.

Hvis forholdende er til det og der er interessante fænomener på skiven, hiver jeg storebror refraktoren på 80/640mm ud og sætter en 2″ Herschel kile eller en Quark Ha etalon på.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Prisen tæller jo desværre også lidt…

Skal nøjes kunne det måske være noget EQ3-2 evt med RA motor, dertil optil 120mm oven på: ca 4200,-

Samme montering løst: ca 2000,-

Ergo har man 2200,- at gøre godt med (skal det koste det samme).

Det kan jeg ikke lige finde noget der ikke er acromat til 😉 Men så kunne man jo bare spare mere sammen…

Omkring de 3300,- starter de mindste ED’ere på, og skal jeg have noget 80mm over 4000,- bare for kikkerten !!

Kikker man stadig Skywatcher ligger deres 80mm ED fra lige under 5000 til 120mm med ca 12000,- !

Jeg er jo ikke i tvivl om at ED120mm lige ville være mig, men da jeg er meget nød til at se på prisen (ellers havde jeg bare hoppet på en Lunt med det samme, også brugt den 80’er jeg har til hvidt lys).

Men da jeg skal have alt og for få penge, ville det jo være rart at komme igang med et “begynder” setup der er til at betale. Så senere hen skifte til at kunne sætte “sjovere” grej på.

——————————————

Så lige nu kommer jeg frem til at 4″ er rigeligt og at 3″ faktisk kan gøre det… Optimalt ville være en APO, evt ED – men man kan leve med Acromat til formålet !

Hvad med hensyn til min tanke om den lille og billige Eq3-2 montering, den er jo nok lige i underkanten til en 120/f8,3 eller?

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Dennis – det link virker ikke.. Et link til den i jeres webshop eller lign ville være nice 😉 Facebook kommer jeg ikke rigtigt på….

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der er solfilter til den C8’er, der er på vej tilbage.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Mit aktuelle grab&go setup for solobservation er en lille 50/540mm zeiss halv-apo refraktor.

Det er egentlig bare en akromat (både E og C versionerne er akromater), den er bare lavet rigtigt!

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Astrojensen wrote:

Det er egentlig bare en akromat (både E og C versionerne er akromater), den er bare lavet rigtigt! Thomas, Bornholm

Jo, det var min Zeiss AS63/840, der var en halv-apo (S2N=1.8); Min Zeiss C50/540 er tæt på halv-apo (S2N=2.4), men ikke helt i mål.

Med et continuum- eller gul-filter tegner den dog ligeså skarpt, som nogen lille apo, jeg har set igennem

AllanAllan_Dystrup2016-09-29 15:24:33

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Allan_Dystrup wrote: Mit aktuelle grab&go setup for solobservation er en lille 50/540mm zeiss halv-apo refraktor.

Med en 2x barlow og 18mm orthoskopisk okular med Baader 540nm continuum filter leverer den et knivskarpt fuld- skive solbillede ved 68x forstørrelse.

Hvis forholdende er til det og der er interessante fænomener på skiven, hiver jeg storebror refraktoren på 80/640mm ud og sætter en 2″ Herschel kile eller en Quark Ha etalon på.

Hehe, du har altid gået i små sko, Allan. Bare der står Zeiss eller Vixen på etiketten. Det piner mig, at du aldrig siger noget om den fl102s du købte af mig og bruger den til fx sol observation.

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
                                • Emnet 'Solen – hvad skal jeg gå efter?' er lukket for nye svar.