Solen first light.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen first light.

• Dette emne har 49 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 620 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hvordan i alverden stiller i skarpt på solen?

Her et first light med StarLight M8C, og PST..

Helt bestemt ude af fokus!

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Overfladen ser måske mere overbelyst ud end ude af fokus, men du er måske gået efter prominensen? Med en PST burde du relativt let kunne fokusere på overfladen hvis du først har tunet visuelt. Det kan tage lidt tid at finde fokus første gang, fordi man ikke umiddelbart ved hvor kameraets fokus ligger i forhold til okularets.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Uha fokus ligger så langt oppe at jeg ikke kan opnå fokus, så jeg nuppede 1,25″ næsen af og sætte den på med tape !!!

Dog skulle jeg nok have sat den på en monterng, og ikke et fotostativ. Snak lige om dogme foto 🙂

Korteste expo var 0,001 sek og længeste kom op på 0,5 sek. Ikke længe for et M8C…

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Er det min den gamle Michael ? hvis der er nåede jeg lige at lave dette håndholdte afokale foto i de 14 dage jeg havde den, kunne nemlig heller ikke nå fokus….

http://www.tommy-friis.dk/e107_plugins/autogallery/Gallery/StarShot1/stars/Solen.jpg

bjoern.andersen
              • Main Sequence

Undskyld, men hvad var det lige at en PST er???????

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hvis du ikke kan nå ind til fokus kan du smække en Barlow på. Det vil også give en lidt længere eksponeringstid, som kameraet måske bedre kan klare.

Bjørn, en PST er et lille h-alpha solteleskop: http://www.meade.dk/product.asp?product=159

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Som sagt kom den tæt nok på bare ved at tage næsen af, også sætte den fast med noget tape.

Og jo Tommy det er din gamle.

Håber at få den op idag på en montering også prøve igen.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Og for dem der gerne vil se 2nd. light med StarLight, har jeg fået lavet en ultra kort M101 fra i morges…

Da jeg alligevel ikke kunne falde i søvn, endte jeg med at gå ned og stille CG5 op.

Derpå monteret jeg så FS-60 med offaxis guider på.. Desværre kunne guideren ikke opnå fokus da fokuseren ikke kan komme langt nok ind. Må have lavet lidt om på systemet.

Men da kl blev 2:20 fik jeg et guidet billede af 5min ind, dog var det blevet så lyst at der ikke er meget M101 med, men det så rimeligt godt ud – Stjernerne er måske lidt store, har stillet skarpt manualt, og der skal lige trimmes lidt mere.

Her er så de totalt 2 frames stakket af hver 5min, der er IKKE brugt Darks, bias eller flats:

Software binned 3×3

Og link til fuldstørrelse:

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

StarLight ???? er det noget nyt du har købt?

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Jeps har fået et Starlight Express M8C.

Virker ganske fint, er ved at lave nogle bias frames samt et par darks.. Så må vi jo se hvor meget støj der er på det. Umidbart ser det ud til at have noget udlæsningsstøj, men mon ikke det kan fjernes med et par gode bias frames.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fik leget lidt med PST’en igen idag, men kunne ikke få m8c’eren til at optage noget som helst !

Så på med LPI og en powermate.

Det kom der så denne lille GIF ud af: ca 1mb!

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Fedt, er ski flot det der..

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Takker ! Har altså vildt svært ved fokus.

Fik sat Meades lille program til at gemme GIFs, men de er bestemt ikke gode. Troede faktisk den så gemte det som en animation… Men nej.

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Vil da også lige være med her fra Fyn hvor solen bager ned, der var et par huller som jeg har taget igennem Bader det hvide filter. Men det er nok noget af det sværeste man kan udsætte sig selv for, focus, atmosfæriske turbolens, det hopper og danser værre en jeg ved ikke hvad, men her et par huller.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Flot Finn, ikke om jeg begriber hvordan i gør 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
                                • Emnet 'Solen first light.' er lukket for nye svar.