› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solen, en bino og farvefiltre
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 7 måneder siden af outlook. This post has been viewed 61 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. juli 2011 kl. 22:18 #66919
outlookDeltager- Super Nova
Hej alleEfter en fortjent ferie sydpå (den danske sommer) er der atter samlet kræfter til en ny sæson ved skærmen og okularet. Og en SCT og en bino er en god kombination i den henseende. I forbindelse med observation af Solen med det nødvendige objektivfilter og diverse farvefiltre en formidabel kombination.
TS bino (gammel version)
Nu er der en del glasvej og fokallængden bliver tilsvarende større, så med en 8″ SCT behøver man ikke en barlow for at komme tættere på. Med objektivfilter tænker jeg på Baader’s folie som fås i to versioner, en visuel med tætheden ND 5 og en fotografisk med tætheden ND 3,8. Med farvefiltrene i forbindelse med bino’en er der en del transmissionstab og derfor vælger jeg det fotografiske filter.Det kan vel også forsvares, hvor imod det ikke skal benyttes uden nogen form for ekstra filtrering visuelt, dels pga af den større lysintensitet, dels pga den ultraviolette del der også ledes igennem. Her følger mine erfaringer med 4 farvefiltre i kombinationen Baader’s ND 3,8 med en TS bino og 15mm Skywatcher vidvinkel okularer.ASTRO farvefiltre
Jeg starter med det dybrøde #25 med 14% lystransmission. Det giver naturligvis en udtalt rødlig farve, men behagelig, dog ikke særlig kontrastfuld, idet granulationen knap kan ses i det røde. Derimod ses de nuværende pletter 1260, 1261 og 1263 skarpt aftegnet og i bino’en god forstørrelse, hvor alle detaljer i pletterne ses.Det gule #12 med 74% transmission giver i 8″ lige akkurat for meget lys, men granulationen kan nu ses tydligere og pletterne ses også skarpe. Sikkert udmærket egnet med Baader’s ND 5 visuelle folie. Men bør dæmpes yderligere i SCT’en og ND 3.8.Det violette #47 filter med 14% transmission giver i bino’en en behagelig blå farve og altså ikke violet pga den anvendte lysstærke folie. Granulationen står overraskende nok kontrastfuld og pletterne ligeså, men seeing’en synes lidt mere drilagtig her. Men et overraskende godt filter i kombinationen.Tilbage er der så #58 med 24% i det grønne område, lidt grågrønt vil jeg beskrive det som, når man bare kigger igennem det. Men i teleskopet en meget behagelig gråliggrøn tone som falder meget naturlig for øjet. Det gav det skarpeste billede, måske mest fordi jeg helst kiggede igennem det og granulationen var også fremherskende sammen med pletterne, der stod som malet i okularet.En sådan bino med disse filtre sammen med 8″ SCT’en giver en virkelig fed oplevelse af Solen ved okularet. Jeg ser mest pletterne – fordi jeg tager billeder – på en computerskærm, men efter disse erfaringer lige så meget ved okularene med bino’en. Ligesom den kommer i anvendelse med SolarMax’en i H-alpha bare med en 2x barlow i spidsen.Derudover har jeg anvendt et polariserende filter som lysdæmper i bino’en og det giver i sagens natur en overvældende hvid sol, der kan dæmpes til en ønsket intensitet og egentlig en behagelig hvid sol at se på og pletter ligeså. Dog husker jeg ikke granulationen som særlig fremtrædende.Som kuriosum vil jeg også omtale det grønne continuum filter der hos mig mere tjener som fotografisk filter, hvor det er udmærket. Det gør sig også gældende som visuelt filter, men den udtalte grønne farve har jeg svært ved at forliges med ved okularet. Derimod et rigtig godt filter til test af optik. Men det er en anden historie.I øvrigt garanterer jeg ikke disse filtres virkning ved andre aperturer end det anvendte 8″ teleskop og bino.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting2. august 2011 kl. 09:27 #66956
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Leif
Tak for gennemgangen. Det er herligt, at blive lidt klogere med hensyn til brug af de forskellige farvefiltre. Det er en god tanke, at man virkelig kan få en kontrast-boost med brug af disse ret billige filtre.Min erfaring med at bruge en SCT til observationer af Solen er også forbløffende gode. Nedblændet til 80 mm (en SCT 9.25 GPS) med et rødfilter og et Daystar filter 0.6Å ATM giver overraskende fantastiske observationer i h-alpha. Man skulle tro, at en lukket spejlkikkert og Solen aldrig ville komme i termisk ro, men min erfaring siger noget andet.Jeg har en direkte sammenligning med min 90mm f10 refraktor – UV/I Cut filter, en 2,5x Powermate og Daystaren. Refraktoren hiver ikke så meget mere “hjem” i forhold til den anden konfiguration. Så SCT er virelig et multi-instrument.Lars2. august 2011 kl. 09:43 #66960
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har desværre dårlige erfaringer med SC og solen, men måske skyldes de det ret dårlige objektivfilter, der fulgte med Michael Staunings C8, som jeg jo låner.
Mit indtryk er at den ikke har det godt med den varme luft om dagen og er svær at få i termisk ro. En aktiv køling med blæser ville nok gøre underværker. Min 85mm Zeiss apokromat er tifold bedre på solen end MS’ C8 med objektivfilter.
Om natten er det noget andet! Her gives der ikke pardon til mindre teleskoper!
Thomas, Bornholm
2. august 2011 kl. 09:45 #66961
Men iøvrigt:
SCT + bino =
Fremragende artikel, Leif!
Thomas, Bornholm
2. august 2011 kl. 10:34 #66964
spatzekDeltager- Super Giant
Thomas
Jeg har observeret Solen i en 80mm AS med et Zeiss objektiv solfilter (og Zeiss Orthoskopiske okularer). Bingo må jeg bare sige.Der findes forbløffende mange dårlige objektivfiltre på markedet. Flere med vinduesglas og pådampede alu-lag.Lars2. august 2011 kl. 12:51 #66966
Hej Lars
Det er meget tænkeligt at SC’ens solfilter ikke er noget at råbe hurra for, rent optisk, ud over den ret ringe kontrast. Det er et glasfilter, der giver gulorange billeder, egentlig ikke ubehageligt at se på, men kontrasten er dårlig og det dæmper solen for meget. Billedet er for lyssvagt.
Jeg sammenlignede med min Evostar 150 med Baader Solarfilm objektivfilter og her var kontrasten fabelagtig! Granulationen er ekstremt let at se med alle forstørrelser, hvorimod den var meget utydelig i SC’ens filter. Jeg kunne slet ikke løsrive mig fra de fremragende billeder i Evostaren og brugte hele formiddagen (har fri i dag) på at sidde med åben mund og polypper og glo på solpletter i HD-opløsning!
Iøvrigt har jeg foretaget noget af en kovending med hensyn til objektivfilter vs Herschelprisme. Hvor jeg før ubetinget anbefalede Herschelprismer (og stadig gør det til små refraktorer) så må jeg sige at objektivfilteret fra Baader ligger ekstremt nær et Herschelprisme i kontrast og den stærkt formindskede varmepåvirkning af teleskopet giver meget roligere billeder i den store refraktor.
Og med binoviewer og 25mm orthoskoper, med bare 48x forstørrelse, gav den store refraktor et helt ekstraordinært fremragende billede af hele solskiven. Skarphed og kontrast helt i topklasse og med den store udgangspupil i binovieweren var billedet fantastisk behageligt at kigge på. Man behøvede ikke jagte den ideelle øjeposition hele tiden, men kunne slappe af og nyde synet af solen i al sin pragt.
Thomas, Bornholm
2. august 2011 kl. 21:47 #67023
outlookDeltager- Super Nova
Ja, Baader’s filter er
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen, en bino og farvefiltre' er lukket for nye svar.