› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Solen denne eftermiddag
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 97 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
4. august 2009 kl. 16:16 #19182
outlookDeltager- Super Nova
Solen i dag er egentlig ikke noget at skrive hjem om. Jeg kunne dog ikke lade vÊre med at prÞve at komme ud pÄ omkring 3500 mm med 80 mm PST moddet selv om seeing var 5 ud af 10. Det her var det mest spÊndende jeg kunne finde denne smukke eftermiddag:
Et lille filament stikker op som en enlig svale, bortset fra nogle smĂ„ proms’er ved randen som jeg ikke fandt det umagen vĂŠrd at bruge tid pĂ„. Sol!!! Kom sĂ„ i gang!outlook 2009-08-16 17:38:04
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting4. august 2009 kl. 16:27 #19184
FinnDeltager- Neutron star
Spendende foto Outlook, stod selv her til formidag og sÄ det visuelt, ikke meget men lidt var der da, kan du prÞve at beskrive dit setup???
4. august 2009 kl. 19:39 #19188
outlookDeltager- Super Nova
Nu tillod seeing’en i virkeligheden ikke en sĂ„dan forstĂžrrelse. Man kan dog se hvad det forestiller. Setup’et er blot en passende refraktor med en ca. 10 cm afkortet tubus for at opfylde kravet om f/10 pĂ„ begge sider af etalon’en fra PST’en. I praksis er forholdet dog lavere. Jeg vil tro jeg er ude pĂ„ omkring f/9:
Jeg bruger en Celestron 80/900 pĂ„ f/11 som altsĂ„ ender pĂ„ f/9-10 stykker. Andre bruger en Vixen 80mf som dog ligner Celestron’en pĂ„ en prik bortset fra farven og en smule lĂŠngere brĂŠndvidde, fordi Vixen godt vil adskille sig fra de andre producenter. Men fokuseren er den samme helt i metal. Hjulene og tubusringe med Vixen skinne er ting jeg havde i forvejen.Adapteren kan kĂžbes hos 2astro, men jeg havde igen nogle dele til at ligge som jeg kunne bruge og det kom til at se sĂ„dan ud:Diagonalen er dog nu skubbet ind i en barlow uden linse, sĂ„ afstanden fra etalon til blokfilteret bliver passende. I omegnen af de 150 mm. Med kamera skulle jeg gerne havne ud pĂ„ de krĂŠvede 200 mm. Det ses at jeg ikke bruger et ERF filter foran objektivet, men PST’ens eget under blokfilteret og desuden foran etalon’en et Baader UV/IR cut filter. Man behĂžver sĂ„ledes ikke ret beset et ERF filter pĂ„ objektivet, nĂ„r talen falder pĂ„ en refraktor, men det er sĂ„ afgjort det bedste:Her setup’en i aktion med et webcam som dog er uegnet til formĂ„let, derfor har jeg nu et DMK i stedet i mono udgaven som helt klart kan anbefales. Setup’et er stadig i sin testfase.Men princippet i konstruktionen er i virkeligheden ret simpelt og indskrĂŠnker sig faktisk blot til at finde de rette ting der passer nogenlunde sammen og kan holde det samlet.Setup’et akkumulerer varme over tid eller ogsĂ„ genererer kameraet varme. Nu har jeg dog fundet ud af at det faktisk er setup’et. SĂ„ man bĂžr tage de fotos man skal bruge inden for max. en times tid og lade kameraet fĂ„ en velfortjent pause.SĂ„ man er altsĂ„ bedst stillet med et ERF filter. I hvertfald hvis ogsĂ„ man tĂŠnker pĂ„ at bruge det visuelt.outlook 2009-08-19 07:35:21
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Solen denne eftermiddag' er lukket for nye svar.