Solen den 13.12

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen den 13.12

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 84 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Så strålede der ellers en sol over Als i dag. Og da den jo har været en sjælden gæst måtte den hellere fotograferes med PST’en og DMK kameraet:

Spyd protuberans’en så interessant ud, så den måtte jeg lige have en større udgave af:

Det var da dejligt endelig at kunne bruge sine instrumenter igen for en stund.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Outlook
        jeg var osse ude og kigge med min wo72 og canon d50 det kom der dette resultat ud af den er ikke så flot som din men alligevel skal du lige se den

Høst2009-12-13 17:42:38

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Hej, det er da en go start. Du skriver det var med WO72 og dit Canon, men hvad filter bruger du så?

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

hoest
          Deltager
            • Nova

Et coronado solarmax 60mm / 10
            skal dog lige sige at når det ikke er i reduseret størrelse er det væsentlig bedre

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Du har redskaberne, endda bedre end mit “discount” udstyr. Dog er det bedre med et planetkamera af en slags. Du kan bruge din Orion Autoguider, så vidt jeg ved er der software til også at optage med det kamera. Resten er simpelthen bare et spørgsmål om teknik og billedbehandling.

Hilsen Leif,

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej outlook
                jeg har faktisk gjort de første spæde forsøg med Ossag
                det er ikke behandlet endnu har ikke haft tid

Anonym
                  • Nova

Bare et spørsmål til de fine billeder av solen !

Jeg vet det er spesielle teleskop og filtere i mange tusen kroners klassen der ute, men kan man fange protuberanser med enklere middler ?

Jeg har laget meg solfilter av ark fra Baader, et i hvitt lys og et som gir orange lys.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Ikke for protuberanser, slik du spør om Arne Martin, men for bedre kontrast på overflatedetaljer:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p544_1-25–Solar-Continuum-contrast-filter.html

Jeg kjøpte et slikt av Michael Stauning for litt siden, og du kan gjerne få låne det av meg hvis du vil prøve det.

Bjørn T. Jønsson2009-12-17 23:41:59

Mvh,
                    Bjørn

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Baader filtre giver ikke protuberanser – men fine sortepletter, samt evt overflade detajler.

Som kan fremhæves med, det filtre Bjørn snakker om.

Anonym
                        • Nova

Mange takk for svar Michael og Bjørn !

Da skal jeg prøve litt med de filtre jeg har foreløpig og se hvordan det tar seg ut !

Takker for tilbudet Bjørn, kontakter deg om så skulle være Thumbs%20Up

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Jepp. Bare si fra så sender jeg deg den i posten.

Mvh,
                          Bjørn

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Solen den 13.12' er lukket for nye svar.